/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hundehalsbånd.
Fra : johnni
Vist : 3364 gange
100 point
Dato : 22-04-02 16:33

hej med jer er der nogle der kan fortælle mig hvad det bedste halsbånd er til en hund der trækker helt vildt.
jeg har en sharpei på 11 mdr.jeg har hørt om en sele men hvad siger i.
hilsen johnni.

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 22-04-02 16:58

Bekendtgørelse om forbud af visse aggregater, halsbånd mv. til dyr.
I medfør af § 11, stk.1 § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:
§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.
Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.
Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

§ 3. Overtrædelse af § 1-2 straffes med bøde.

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5. Bekendtgørelse nr. 600 af 12 juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 22-04-02 17:03
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-04-02 21:31

Den sele du omtaler gør rent faktisk ondt på hunden. Jeg vil hellere
anbefale en halti, men du skal bruge den rigtigt, så prøv at gå ind på
www.hundeskolentrofast.dk og spørg der.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"johnni" <johnni.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:k7Vw8.1882$HZ2.101594@news000.worldonline.dk...
> hej med jer er der nogle der kan fortælle mig hvad det bedste halsbånd
> er til en hund der trækker helt vildt.
> jeg har en sharpei på 11 mdr.jeg har hørt om en sele men hvad siger i.
> hilsen johnni.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-04-02 21:45

Hejsa

jeg har selv gode erfaringer med sele..men du skal købe en god en og ikke en
af de dårlige med nylonsnore der går ned under hundens forben og gnaver
store huller...de er næsten lige så slemme som pighalsbånd...

Du har meget bedre styr på hunden i en selv og stress zoner på halsen bliver
heller ikke påvirket i negativ retning med en selv.

--
Bjæf Bjæf fra

Dorthe Dittmer
Dansk Agility Forening, Sneslev

johnni <johnni.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k7Vw8.1882$HZ2.101594@news000.worldonline.dk...
> hej med jer er der nogle der kan fortælle mig hvad det bedste halsbånd
> er til en hund der trækker helt vildt.
> jeg har en sharpei på 11 mdr.jeg har hørt om en sele men hvad siger i.
> hilsen johnni.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-02 06:57

Hej Johnni!

Jeg bruger sele til mine hunde, først og fremmest for at beskytte deres
rygge (jeg har gravhunde), ikke fordi de rykker særligt meget.
Jeg har en tynd læderesele (båndene er ca. 12 mm bredde) som trækkes over
hovedet og lykkes om brystet.
Den nyeste sele jeg har købt, købte jeg ved min dyrlæge (2 md. siden). Den
er ca. 40 mm bredde nylon "stropper". den har to spænder på både hals og
bryst "stroppe, er regulerbar både ved hals, bryst og i selen der holder der
to sammen.
Hen der bruger den nye sele er en hvalp på 5 md. og det kan ikke ses på
hendes pels at hun bruger sele. Og hun har den meget på, de hun meget gerne
vil stikke af, og derfor ofte er bundet.

Med venlig hilsen
Ena.

Godkendelse af svar
Fra : johnni

Dato : 23-04-02 13:39

Tak for svaret Johnny Kiim.
de var
lige det jeg havde brug for.

Kommentar
Fra : maria007

Dato : 12-06-02 14:57

Sele er en rigtig god ide.
Du må dog endelig ikke købe det nogle kalder for en "gå pænt sele". Disse går nemlig ind og trykker på nerverne under hundens forben. Smerten er den eneste grund til at hund går pænt.