/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
At tage plumben ud af en puch maxi?
Fra : crazyivan
Vist : 3056 gange
100 point
Dato : 27-02-04 19:32

Hej Kandu!

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan få plumben ud af min Maxi? Jeg kan se plumben, men jeg kan ikke forstå at det ikke volder problemer hvis man begynder at bore ned langs ringen for at få den ud? Hvad med bagefter?

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 27-02-04 20:07

hej crazyivan.

du skal jo bruge et lille bor og holde det ind mod plomben når du borer.
du skal jo få ringen knækket der holder plompen.hvad mener du med bagefter.

johnni.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-02-04 20:43

Du skal forestille dig, at der er drejet en rille (et spor ligesom på fortandhjulsakselen) udvendig, midt på plomben.
Så har fabrikken presset låseringen sammen (som sidder i sporet), og skuppet det hele ind i cylinderens indsugning, indtil det har sagt klik, da låseringen sprang ud i en rille lavet derinde.
Hvis man så bore, helt tæt til plomben (må gerne røre denne på siden) med mange omdrejninger, et lille bor (men stor nok til en dorn/søm senere kan komme ind for at knække låseringen, med et hammerslag). Altså når boret rammer låseringen, skal det trækkes ud, da låseringen er for hård at bore i.
Så er det med at slå den i stykker, og så dreje og vende cylinderen for at rasle plomben ud, fordi låseringen ikke må være i begge spor.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-04 23:07

Førhen da jeg og drengenge lavede den slags brugte vi da en lille vinkelsliber gerne med en slidt skæreskive så den ikke er så stor i omkreds da det spor man så sliber ikke bliver så stort i cylinderen når man gør det på den måde skal man ikke til at slå plumpen løs med farer for at noget gods brækker af Og så brugte vi plasticpadding til at lukke det nyopståede hul med : Man kunne også få en smed der ku svejtse i støbejern til at lukke hullet men så skulle cylinderen ligge i sand eller savsmuld fpr at blive kold langsomt da cyl ellers ville slå sig . Men hvis du bruger plasticmetal kan det næsten slibes til lige med det samme altså efter det er ordentligt tørt Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 23:51

Øhh for en ordens skyld mangler jeg lige at sige at det med at få en maxicyl svejtset kan da lade sig gører men den er jo ud af alumilium hvor dem i støbejern er til de ældre ms modeller men det med at bruge eks plastpadding virker også fint på en maxi Mvh Sune

Kommentar
Fra : BOFFEL

Dato : 01-03-04 09:53

det lætteste er at tage en slagboremaskine med et 10mm. bor og først bore uden slag indtil du kommer til låseringen når du kommer til den slår du slagefekten til og den skulde ikke være mere end et ½min. besværlig men hus dit metalbor skal være med diamant sids ellers går det pænt langsomt...

M.V.H. BOFFEL

Kommentar
Fra : crazyivan

Dato : 01-03-04 15:38

Tak for alle svarene, men en af mine venner gjorde det for mig. Han stak en gevindstang ned i hullet og en 16mm møtrik inde fra kammert og skruet den sammen, på den måde kan man så hejse den op ved at skrue, vi blev dog nødt til at bruge flere møtrikker. Til sidst brugte vi bare et stort bor for at bore kanterne af (den er formet firkantet forneden).
Hurtigt og nemt, men hvis du bruger den metode på THansens cyller kan du godt regne med at den flækker, da de er alt for bløde!

Kommentar
Fra : BOFFEL

Dato : 01-03-04 17:11

du er nød til at godkende et af svarende...

dine point er aligevel gået tabt....

så held og lykke med at finde et svar du finder passende

M.V.H. BOFFEL

Godkendelse af svar
Fra : crazyivan

Dato : 01-03-04 19:54

Tak for svaret Sunowich.