/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Bland tekst med billede
Fra : Olle_hansen
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 27-02-04 17:17

Hvordan "blander" jeg en tekst med et billede...? Exempel...

Jeg har fx Win-xp's standartbaggrund, og teksten "Pepsi".. Hvordan får jeg teksten til at lægge sig næsten usynligt IND i billedet? Så den nærmest laver et mærke i billedet, så man stadig kan læse teksten?

Er der nogen programmer til det? Kan man i Adobe photoshop??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 17:26

PSP kan lave vandmærker - hvis det er noget sådant du tænker på.
Det burde Adobe også kunne.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 17:29

Nja, men hvordan, så?

Søgte lige hurtigt på google i billeder "watermark" og fik dette billede blandt andet...

http://graphicssoft.about.com/library/free/watermark.jpg

Nu er det et tilfældigt billede, og ikke min konstruktion... ;)
Men det er lige for at vise hvad jeg mener...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 17:32

Yes.
Kan Photoshop ikke lave vandmærker?
Paint Shop Pro kan.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 17:34

Tjo, der er noget der hedder Watermark -embed og read- Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg gør... :/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 17:40

Ja - jeg kan ikke sige dig det 100 % men i psp indsætter du billedet helt normalt og derefter formater du det indsatte til vandmærke.
Så vil kun det du har sat ind være vandmærke. Nu skulle du så kunne regulere lys osv. så det ikke overdøver det originale billede.
Det må være nogenlunde det samme i Adobe.
Blot husk at når du til sidst gemmer billedet at gemme det både i en Adobe version og som jpg. Ellers kan du ikke rette i billedet bagefter.
Der kunne jo gå lidt tabt i konverteringen så det måake skulle have været lidt lysere eller mørkere.
Det er nok det nærmeste jeg kan komme det - ellers må vi have en Adobe-expert på banen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 17:41

PS Det må være -embed du skal bruge.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 17:43

Virker ikke... Hvad sagde du at der virkede? PSP? Er det Jasc PaintShop Pro?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 27-02-04 17:45

Paint Shop Pro

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 17:46

Bruger den bl. a. til at lave brevpapir m. vandmærke.

Godkendelse af svar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 18:43

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 18:47

selv tak
skulle du have spørgsmål til PSP kan jeg måske bedre hjælpe der.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 18:57

ok

I så fald, laver jeg et indlæg, så der også tildeles point, self...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 18:59

1 er nok

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 27-02-04 20:50

Okay, det er noget tekst jeg skal ha ind, Refi... Når jeg har sat billedet ind i baggrunden og skrevet teksten på, hvad så? Hvordan laver jeg den tekst nede i billedet? Altså vandmærke?

Og kan man bue teksten??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 21:06

Nu ved jeg ikke om vi har samme version. (min er nemlig tysk)
Men du har oppe i menuen (3 eller 4 fra venstre - hedder sikkert Picture hvis den er engelsk) en underrubrik der hedder deformation - effekter.
Men igen betinger det at du har de plug-ins der skal bruges, og præcis hvor du finder dem skal du nok kigge i din egen hjælp.
Prøv lige at kigge der først - ellers vend tilbage - jeg hakker spørgsmålet så jeg stadig får besked.