/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikring som 18-årig....
Fra : Dyne
Vist : 850 gange
100 point
Dato : 26-02-04 22:41

Davs.
Ved godt at jeg nu om lidt vil blive rådet til at vente, men skal vi ikke bare lade det ligge
For nu at starte et sted så er bilen en Saab 9000 2.3 16v 5d, fra 1990, som har kørt 423000km (men med overraskende lidt rust)...
Nå, når det så er sagt, hvordan finder man så den billigste forsikring? - har kigget lidt rundt, blandt de størrer selskaber, og har fundet frem til at GF er de billigste.
Så er spørgsmålet jo, om der er nogle mindre selskaber, som jeg ikke lige har fundet/hørt om, som kan være billigere?
- evt. så har jeg hørt om at en mulig løsning måske kan være, at min fader forsikrer den, og jeg så bliver indskrevet som bruger, hvis det er billigere, og jeg stadig får nogle godkente år på bagen i systemet. Kan man det? - og plejer det at være en fidus, hvis man må/kan?
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 22:44

Dit sidste eget forslag er med garante det billigste. Mange bruger det, men helt stueren er det ikke.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 26-02-04 22:47

Refi:
Er det ikke kun hvis man er storbruger af bilen UDEN at være indskrevet som bruger at det er "mindre ildeset" hos selskaberne?
- fidusen for mig er kun hvis man bliver indskrevet som bruger, og får nogle år på bagen, og det er lidt billigere. For det kan vist kun betale sig at komme over de dyre år, først som sidst???
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 26-02-04 22:48

- doh - mindre ildeset.... - memer selv. velset... - sorry.
Mvh Dyne - der vist skal til at i seng....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-02-04 22:49

Nej, desværre. Uanset (Næsten) hvor gammel du er, vil du den dag du tegner en bilforsikring for første gang, altid blive betragtet som ny, og det er uanset om du har kørt 1 år eller 10 år jævnligt i den fars bil.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 22:49

Der er sikkert ikke en kat der råber op hvis bilen er forsikret i fars navn.
Men du kunne jo starte med at spare kaskoforsikringen (og køre pænt) - det vil gøre det meget billigere.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-02-04 22:54

Øv, så kom ellebye igen med det rigtige svar først, har du ikke andet at lave ellebye, end at svare rigtigt på alle de gode spørgsmål?

mvh ole

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 26-02-04 22:59

Du kan ikke tegne forsikring hos GF så længe du er under 21 år...

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 26-02-04 22:59

Nu kan den jo lige stå et par dage, for at se om der er nogle som kan nogle tricks. - så kan vi jo til den tid se hvem jeg forbarmer mig over.
Verden er uretfærdig, så det er ikké umuligt...
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 23:10

Hej.
http://www.forsikringsluppen.dk/ kan du finde det billigste sted.
Du kan indregistrere bilen i dit fars navn, og så skal han stp som bruger for at det bliver billigt.
Ellers er det den yngste bruger af bilen, at forsikringssummen bliver regnet ud fra.

Jeg har haft en bil i min mors navn, og hun stod som bruger. Jeg kørte i den, og der var aldrig nogen der sagde noget til det, hverken politiet på vejen, eller på grænserne i europa.

Så på et tidspunkt fandt jeg ud af at man kan spare rigtigt meget hvis man melder sig ind i FDM (515 kr pr. år)
Det billigste sted til mig og min bil var ca. 25.000kr årligt, men da jeg meldte mig ind i FDM betalte jeg kun ca. 13.000kr årligt ved Alm. Brand. Men.........selvrisikoen var på ca. 12.000kr.
Det billigste man kan betale kun for ansvarforsikring som nybilist, er ca. 6.666kr. for den mindste bil der vejer op til 900kg. Så det er lidt dyere for din Saab. Jeg mener helt klart at det kan betale sig at tegne en ansvar+kaskoforsikring ved Alm. Brand gennem FDM. Og så må man passe på

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-02-04 23:38

Mordex

Som du selv anfører, ballancerer vi her på kanten af loven, helt yderst og så er spørgsmålet endda OM det er lovligt.
Så ikke noget med at opfordrer til ulovligheder, det kan komme til at koste dyrt.

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 23:41

Det er da ikke ulovligt at køre en sjælden gang imellem, vel?
Og hvor tit er det lige man bliver stoppet af politiet?

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 23:43

At køre = at låne en bil/låne sin bil ud.

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-02-04 23:49

Mordex

Her i kandu skal vi holde vores sti ren, og det indebærer at ikke lægger op til ulovligheder. Vi skal være ærlige og sobrer i vores svar, det er det vi er til for.

Jeg har deltaget i en anden tråd hvor spørgeren FIK en musikfil, og jeg anførte at dette var ulovligt, hvorefter spørgeren nærmest sammenligner os med Kazza, er det det DU ønsker??

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 23:59

>>ellebye
Det er selvfølgelig ikke det jeg ønsker, men helt ærligt........hvor stor er denne ulovlighed?
Og jeg opfordre heller ikke til noget som helst, men kommer med mit forslag. Og mener Dyne at mine ord er helt over lovens kanter, kan han jo bare lade være med at bruge mit forslag.
Er der andre herinde der har ondt i røven over hvad jeg skriver, kan de jo bare melde mig til ulovlighedsmyndighederne (politiet hvis nogen skulle være i tvivl) Jeg tror ikke de har ressourcer til at tage sig af så små sager.

Men ellebye, hvis du mener det virkelig er noget skidt det jeg skriver, så må du undskylde. Jeg vil skam ikke have nogen fjender herinde

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 00:37

>Mordex

Vi skal ikke gøre os til dommere over størrelsen af en ulovlighed.
Jeg mener blot at vil IKKE skal opfordre nogen til noget ulovligt, uanset størrelse.

Og hvis noget skulle ske, tror jeg ikke nogen myndighed vil købe sætningen "det var jo kun en lille ulovlighed", det kan i den sidste ende komme til at koste virkelig dyrt, både for føreren men ikke mindst faderen, da han i lovens forstand ikke handler i god tro.

I dag kan en erstatning løbe op i 6 mio. kr. hvis en person bliver erklæret 60 % uarbejdsdygtig, og i sådan et tilfælde som du opfordrer til vil selskabet helt klart sende regningen videre til i dette tilfælde faren.

Det har ikke noget med fjender at gøre, det har noget at gøre med realiteterne.

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 00:42

Vil det sige at hvis jeg låner (ikke lejer) en bil af f.eks. en ven eller et familiemedlem, og jeg så kommer ud for en ulykke, så vil forsikringen ikke betale? Den tror jeg ikke på. For så vil man ved indregistreringen eller underskrivelse af forsikringen skulle skrive under på at bilen ikke lånes ud til andre end dem der står som bruger på bilen.
Er min tankegang helt hen i vejret?

Og det med myndighederne og den lille ulovlighed har du selvfølgelig 100% ret i ellebye.

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 00:50

Her har du helt ret, selvfølgelig har man lov til at låne sin bil ud, og sker der et uheld så vil forsikringen helt klart dække, men men, der er klausuler hvor man kan komme ud for at skulle betale en selvrisiko, eller større selvrisiko end den der er aftalt med forsikringselskabet, hvis man låner sin bil ud til personer under en hvis alder, det vil formentlig fremgå af din police. Så ingen regel uden undtagelse.

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 01:00

Ifølge min police og dertilhørende forsikringsbetingelser, stod der intet (så vidt jeg husker) om udlån af bilen, og slet ikke om udlån under en hvis alder. Så i mit tilfælde var der ikke nogen specielle regler.
Og det med klausulen, burde vel også stå i policen eller betingelserne, ellers kan forsikringen vel ikke bare kræve en forhøjet selvrisiko. Eller kan de?

Så jeg har ikke skrevet noget forkert. Kun ulovligt

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 01:25

Jeg har lige set min police fra Alm. Brand. Her står, at hvis man låner sín bil ud til unge under 25 år, forhøjes selvrisikoen ved en kaskoskade med godt 5800 kr. i 99 index, med mindre man har tegnet forsikringen med en højere selvrisiko.

Det er kun kaskoskader.

Jeg har ikke lige sat mig ind i ansvarsforsikringen, men her er der tale om en lov, så man skal ind og finde lovteksten, og det gids jeg ikke lige nu.

For det tredje. Hvis man i forvejen har 2 biler i en husstand, og ønsker at købe en tredje, ja, så har forsikringsselskaberne "lugtet lunten" og man kan ikke få sin bil forsikret under de samme vilkår som de 2 andre. (Selvfølgelig ved selskabet at den tredje bil er til børn, og derfor disse regler. Har selv prøvet det,)

Med ansvar venter jeg til i morgen nu er det

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 01:48

Jeg bukker og giver dig ret ellebye.
Står føreren af bilen ikke på registreringsattesten som ejer eller bruger, og samtidigt er under 25 år, forhøjes selvrisikoen.
Det er sikkert det samme i alle forsikringsselskaber.
Du behøver ikke at lede efter reglerne om ansvar, for vi er enige.

Hvis du lægger mærke til hvad jeg skrev i første indlæg, vil du se at det ikke var en opfordring, men en måde at gøre det på for at få det billigt.
Jeg foreslår at tegne forsikring gennem FDM, med den samme høje selvrisiko som hvis man kørte galt i forældrenes bil.

Mordex.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 27-02-04 16:54

Hæver lige points, så den kommer med igen, da det nok ikke er alle som har set...
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 18:41

Dyne

For at den kommer med blandt de første 25, skal du oprette et nyt spørgsmål til 1 point, og lægge en reference ind til denne tråd, ellers er der ikke nye der ser den.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 28-02-04 00:25

Har du forhørt dig hos if...forsikring; prøv og hvis det er noget så tegn uden kasko,det er langt det billigste,hvis bilen ikke har kostet så meget. [hør]
Mdvh.jyttejo.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 28-02-04 00:28

Hehe - self. skal det være uden kasko. Er kun 18 år, så hvis jeg vil af med mindre en ½ mio. årligt, skal det være uden kasko...
- takker for forslaget - følger lige op på det i morgen... - g'nat.
Mvh Dyne

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-04 00:34

En ansvar vil koste dig omkring 10.000kr for den bil.
Så det kan bedre betale sig at tegne ansvar+kasko i Alm. Brand gennem FDM. Måske vil det koste lidt mere, men der er da tilgengæld kasko oveni.
Ring og hør. Ansvar er slet ikke så billigt.

Mordex.

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 28-02-04 00:47

Jeg håber du har hørt om alt det brok der har været med Alm.Brand, så pas på.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-02-04 00:58

>jyttejo

Hvad er det for noget brok du har hørt, og hvor har du hørt det?

Ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 28-02-04 01:21

Jeg har intet hørt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-02-04 07:51

Fandt lige dette spørgsmål/svar på www.familieadvokaten.dk
Jeg syntes at den ret vigtig for unge der vil forsikre bilen, i forælderens navn:

<Citat:>
Er det lovligt, at min bil forsikres i min fars navn?
Jeg har lige købt en Toyota fra 1989.

Som sædvanligt er det umuligt at få den forsikret, derfor har jeg ladet min far stå som ejer af den samt stå for forsikringen af den, det sparer mig for 20.000.-

Er der noget galt i det, eller er det ikke lovligt, da det egentligt er mig der ejer den bare ikke på papiret og mig der kører i den.

Svar:
Du stiller et meget vigtigt spørgsmål, som jeg kan svare helt entydigt på:

Hvis du skader bilen, den bliver stjålet, eller du selv forøver skade på andre med bilen, dækker forsikringen kun delvis - nemlig i forhold til den præmie din far betaler i forhold til den præmie du selv skulle have betalt.

Eksempel : Hvis præmien nu er kr. 9000,- årligt og du skulle have betalt kr. 27.000,- årligt, dækker forsikringen kun med en trediedel. Det kan blive rigtigt dyrt for dig f.eks. hvis bilen totalskades og du bærer ansvaret !

På denne baggrund vil jeg absolut fraråde dig at tegne forsikring i en andens navn.

<Citat slut>

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 28-02-04 23:12

Elleby det var i Rabatten på TV.og det var det selskab der havde flest klager,samtidig så man flere par,hvor deres sager tager alt for lang tid, og de er stadig ikke færdig behandlet.Det er da surt er det ikke.
jyttejo.

Godkendelse af svar
Fra : Dyne

Dato : 29-02-04 10:57

Tak for svaret Mordex.
- samt ikke mindst tak til samtlige deltagere. Det kunne lige så godt have været een af resten, men sådan er verden så uretfærdig...
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 15:48

Det var så lidt.
Held og lykke med bilen.
Og kør forsigtigt

Mordex.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 29-02-04 15:58

Altid.... - eller: det kan jeg nok blive nødt til, når motoren har gået så meget...
Mvh Dyne