/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ØL
Fra : lugo
Vist : 2483 gange
45 point
Dato : 26-02-04 22:29

hvad kan hole længst dåse øl eller flaske øl???????? mindst holdbar.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 22:31

Jeg mener det længst kan holde sig i flaske.

Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 22:32

Det kommer an på hvor du stiller den

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 22:33

ja men det er et væddemål så vi skal være sikker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 22:33

Hvis du stiller en flaskeøl i solen et par dage smager den ikke godt.

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 22:34

vi siger bare at de står i et lukke skab

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 22:37

ja hvad kan hole længst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 22:37

Hvis begge står mørkt og køligt, tror jeg ikke der er forskel.
Men dåseøl har en holdbarhed på ca 1 år. (måske en ledetråd) Så kan du jo prøve at kigge på en flaske.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 22:38

Jeg har lige snakket med en der har arbejdet på en bar.
Han siger at øl selvfølgelig holder sig længst i store trætønder, men når det er flakse eller dåse vi snakker om, er den længste holdbarhed på flaske.

Mordex.

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 22:42

Til Mordex tak så vandt jeg........

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 22:43

Det var da godt.
Deler du?

Mordex.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-02-04 22:50

Eftersom at en metaldåse er mere diffusionstæt end en ølflaske (gummipakning i kapslen) må øl på dåse holde sig længere en på flaske, hvis de ellers er opbevaret under samme konditioner. Derudover kommer det i høj grad an på alkoholindholdet. Øl på trætønder holder ikke så lang tid som øl i tætte emballager træ er temmeligt diffusionsåbent.
Her hos os er holdbarheden kun ca. een måned

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-02-04 22:51

Undskyld jeg glemte lige med venlig hilsen
ole

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 22:57

Til ole tak men vi har lige sendt en mail til carlsberg for at få en afgørelse :)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 23:00

Så skriver du lige svaret, ikk´?
For jeg bliver sgu selv i tvivl.

Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 23:03

Gå ned i brugsen og køb en hver.
Så kan I jo drikke dem bagefter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 23:03

en af hver

Kommentar
Fra : lugo

Dato : 26-02-04 23:05

Jo tak det skal vi nok trix.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 00:40

Dåse Bliver jeg nødt til at skrive det siger den logiske meeen jeg kan nu bedst lide Flaskeøl Skåååååål Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 00:42

Og ikke noget med Plasticflasker føj

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 08:16

Nu kommer det også an på øllet. Sådan en vistnok Carlsberg Lager må gemmes 8 år tror jeg nok. Så man er vel nødt til at konkretisere spørgsmålet til een konkret øltype, der kan leveres på flere slags emballage.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 15:01

ALTSÅ nu må jeg virkelig skride ind, Øl skal drikkes af glas, der skal være højt masivt skum, de viser lidt om kvaliteten af øllet, ikke dehersens tynde pjask, som fåes fra nogle københavnske bryggerier. Tyskerne og belgierne kan lave øl som du'er, jeg importerer selv til EGET brug! Det er noget der er 'mad' i . . .

Jeg er i øvrigt også lidt spændt på hvad Carlsbergdrengene siger om holdbarhed.

vh ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:14

Fedt er det at smutte på værtshus i Holland. Der får du et ny-SKYLLET glas hver gang du bestiller en fadøl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:15

->olarsen, har du smagt Tjekkernes, der er heller ikke ringe. Heller ikke at foragte tyrkernes eget Efes, det er langt bedre end det licensbryggede Carlsberg/Tuborg/Heinikken osv.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 15:20

Der er intet der er bedre end Polsk Zywiec. Nogen der har smagt det?

Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 15:21

Tja - jeg kan ikke få den til at holde mere end en uges tid - uanset embalage - gør jeg noget forkert ?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 15:25

Jeg er desværre ikke så velbevandret ud i øllet, men kunne da godt tænke mig at udvide min horisont, foreløbig er det kun blevet til nogle få tyske, belgiske og hollandske øl. og ja Heineken er noget 'syntetisk' stads på linje med grøn tuborg og carlsbergs 'hof'.

ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:31

Sidst jeg fik polsk øl smagte det mig bestemt ikke, men det var før murens fald. Det havde procenter af helvede til og smagte som opvaskevand. Derfor drak vi det tjekkiske. Beklageligvis var det "rationeret".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 15:31

Hvad med "fosters". Det er vist verdens største.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:33

olarsen. Du har selvfølgelig været på "Bryggeriet" i kbhvn, lige over for Baron & Baroness. Der får du godt øl. Jeg har været et lignende sted i Skåne, med hjemmelavet øl. Der glemte man alt om Prips og prutter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:33

Scala, altså!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-04 15:35

Nå, nu vil jeg have mig en fyraftenspils, sammen med kollegaerne. Ka' i ha' det.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 15:46

Fordi Fosters er de største behøver de nødvendigvis ikke at være de bedste, mange små bryggerier er tvunget til at lave øl i god kvalitet for at kunne sælget det og hurra for det. Jeg har desværre ikke været på 'Bryggeriet' i kbhvn. men det skulle jo næsten prøves næste gang jeg kommer til staden.
Hvordan laver i disse ølsmilys?? De er søde.

ole

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 15:50

Tryk på "kom godt igang" øverst til højre.
Og så nederst på siden.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 15:50

Nej ikke til højre, men til venstre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 16:08

Jeg sagde heller ikke fosters var bedst, men da de er de største skal de vel med i overvejelserne.
Med hensyn til smiley
Et godt tip: Skriv siderne ud - så har du dem lige ved hånden

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 16:12

Tak jeg har allerede skrevet dem ud, det er nemmest at have dem lige ved hånden.

vh ole

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-03-04 00:00

Den øl man åbner til sidst i en kasse med 30 holdt længst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 00:50

Hallo husk at lukke spørgsmålet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 20-05-04 18:00

Hej
Hvis i tager en Belgisk Chimay kan den holde sig, hvis den er opbevaret køligt og mørkt ca. 25-30 år. Det er på flaske 75 cl. med korkprop.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 15:31

Kom lige ind på siden her, og da den ikke er lukket så kommer der en historie her:
I 1993 var jeg på en byggeplads i det indre København,det hele skulle rives skilt ad.
Et par tømmere hev et gammelt gulv op,der kunne dateres tilbage til midt i 20verne.
Der fandt De et par øl "Gammel Carlsberg" med prop,kapslen var ikke opfundet endnu.
De røg ind i køleskabet i deres skur,og tømmerene drak dem på et tidspunkt,De påstod
de smagte udmærket.
Så øl kan holde længe,hvis der bare ikke er nogen der får fat i dem.
Hilsen Keldd.