/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Suzuki Dm50 studs/plump
Fra : Jonesy
Vist : 4746 gange
20 point
Dato : 26-02-04 21:14

Hej

Jeg har en Suzuki Dm50 som jeg godt kunne tænke mig kørte lidt hurtiger, den er helt lovlig men nu vil jeg gerne fjerne plumpen i studsen. Men jeg har kikket på studsen og kan ikke lige helt se hvordan jeg skal få den af. Håbe der er nogen der kan hjælpe med det Der næst vil jeg gerne vide hvor svært det er at få plulpen ud, har læst flere steder det kan være ret svært. Er der nogen der har forslag til hvordan man nemt for den væk.
Håber nogen kan hjælpe mig....
Mvh
Jonesy

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:23

Hej.
Der er ikke nogen plumb i studsen. Det der evt. kunne være med studsen, er at den er lille. Så skal du købe en større studs, f.eks. på 21 eller 22mm, men det er der ingen grund til, medmindre du køber en større karburator, som igen ikke er nødvendig, medmindre du har en stor tuncylinder.
Det du skal fjerne af begrænsninger på din scooter er, en ring i variatoren og et ekstra rør på udstødningen.
Jeg prøver lige at finde nogle links, så du kan se hvad det er for noget.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:24

Du kan finde det her, under tuning.

http://www.scooterzone.dk/old/frame.html

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:26

Sorry.
Jeg så ikke lige at det ikke er en scooter.
Jeg ved desværre ikke hvordan en Suzki DM50 er begrænset.
Sorry igen

Mordex.

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:27

Det er ikke en scooter men en 2g knallert, og jeg mener nu plumpen sidder i studsen...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:28

Men jeg mener at en studs er på den samme måde som på en scooter, men vi må lige vente på Sune eller Palle, de burde vide det. (eller en af de andre)

Mordex.

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:28

Bare i orden, der er jo heller ikke så mange der køre på dem længer.... :)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:29

Er det ikke bare med at bore studsen op?

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:29

Kommer de på i aften.???

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:29

Den kan jo være mindre end den burde være.

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:30

Det vil jeg også mene det er, men har læst flere steder at det skulle være ret svært....

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:31

De burde nok være her om ikke så forfærdeligt langt tid. *GG*

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:31

Kan du så ikke bare købe en større studs?

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:31

Jeg tror den er som den skal være den køre 30-35, men ville godt køre lidt hurtiger...

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 21:32

Jo det kunne jeg godt, men ville gerne hvis jeg kunne lave det selv, det er lidt billiger.... :)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 26-02-04 21:34

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig.
Vent på de andre, de ved det med sikkerhed.

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-02-04 21:58

Ja der er aldrig ringe i variatorer på gl. knallerter, da de jo kører uden variator.
Nu går der ret mange af din model, dog ikke nær så mange som yamaha FS1, men den er kendt for at være en stabil knallert, og er jo også nyere, og som følge deraf, som regel pæn, dog med den ene fejl: At baghjulet er noget p.. da det bland andet er for svagt, derfor skal du ikke have silden op bagpå, og heller ikke over kantsten med 110.
Nu er det selvfølgelig ikke nogen sag at ofre et tunsæt, hvis man har pengene, men ellers må man:
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm#Suzuki%20DM50%20Samurai%20tuningstricks:
Og har man pengene: http://www.protuna.dk/products.asp?c=14031676&n=19065848#xy
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 22:02

har været der inden og kikke, men ville gerne vide hvordan man få studsen af, det ser nemlig meget mystisk ud, og på den side er der ikke beskrevet så meget omkring det...

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 22:12

Studsen sidder ned på cylenderen, også er den sat fast med 2 "bolte", men man kan ikke komme til at få dem op. Jeg tror det er en slags bolte. Skal man pille hele cylenderen af få at få den studs af..???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-02-04 22:27

Nej jeg tror at man skal dreje studsen, studsen er "sådan udformet" derinde så den bliver størrer og størrer. Men den kan nok kun drejes en vej. Boltene kan slet ikke skrues af, så vidt jeg husker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 22:33

Så Studsen er bare skruet ind i cylenderen? Er "Boltene" bare til pynt så?
Mvh
Jonesy

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 26-02-04 22:50

Nej man kan ikke sige de er til pynt, men bestemmer hvor hårdt studsen sidder, når den er vredet på plads.
Systemet virker som visse trykluftkoblinger, brandslanger, hvor nam vrider 1/2 omg. for at sætte dem sammen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 22:53

Okey, men det er bare at dreje studsen ud af cylenderen?

Mvh
Jonas

Godkendelse af svar
Fra : Jonesy

Dato : 26-02-04 23:18

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-02-04 00:26

ja, jeg tror, men hvis den sidder ret hårdt, så spørg lige en knallertmekaniker.
http://members.tripod.com/~knallert/samurai.html
http://members.tripod.com/~knallert/Sudm50.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zybermus

Dato : 03-03-04 09:38

hey...

Hvordan vil i dreje studsen, når man ikk kan få den af???

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 03-03-04 15:36

Jeg har fundet ud af det. Men det er på ingen måde, så lige til som jeg først fik at vide. Man er nød til først at få de bolte ud som den er skruet fast med. Men det er ikke så nemt, da der sidder en slags propper ned på af noget meget hårdt metal. Det jeg gjore var at bore hol i siden af studsen, og derved kunne man skubbe propperne op. Men når man så kommer ned til boltene, der holde studsen fast, opdager man at boltens hovede er knækket af, og at der sidder en slags krave ned omkring bolten. Den fik jeg op ved, at slå ned på kraven med en don, eller en skruetrækker og kunne derved slå/skrue bolten op. Selve studsen sidder stadig fast nu, men der er ikke andet for end bare at tage fat i den, og hive til. Den sidder nemlig fast med en låsering. Men tager man godt ved kommer den op. Sådan fik jeg min studs af.