/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
brugt hd til gammel compaq bundkort
Fra : return
Vist : 316 gange
50 point
Dato : 26-02-04 19:09

hej har lige brug for lidt hjælp har lånt en harddisk seagate på ca10 gb
og der er me på den og satte den bare over i min gamle compaq presario 5154 men den åbnede kun lidt ,så meldte den fejl ,så var det at jeg prøvede at lave en fdisk og en partion og fik den formatteret men hver gang jeg så vil installere me på ny skriver den forkert system disk men bruger en til me kan det være fordi compaq har nogle underlige "bundkort" hvorved man skal bruge en af deres harddiske ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 19:13

Næ - men du kan ikke "bare" flytte en HD med et styresystem fra en maskine til en anden.
Det er jo en helt anden opsætning styresystemet skal lave.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-04 19:18

Compaq kan normalt køre med alle mærker HD
Men det kan være den ikke kan køre med mere end 8 Gb.
Prøv med din fdisk at lave en partition på 8 GB.
I partitioner skal den være en primær part og den skal vise et A i fdisk (4)
Der skal lige genstartes efter partition og efter A:\>format C:
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-02-04 19:24

Du kan lige skrive ud for A:\>fdisk /mbr og tryk enter (afstand mellem k og / )

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-02-04 19:37

hej emesen hvad mener du med mellem rum mellem k og / ,men hvor finder jeg k

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 26-02-04 19:54

jeg ved at compaq´s presario kun kan køre 98 og ikke me eller xp så prøv med en 98 installation.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 26-02-04 20:49

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 26-02-04 22:08

Det passer nu ikke at Compaq Presario 5154 ikke kan køre med større HD end 8. GB.

Jeg har selv en 5154 og har haft en HD på 20 GB i, der startede med at køre Win 98. Senere opgraderde jeg til ME og det gik fint.

Nu kører jeg med en HD på 40 GB og kører med Win XP Home - uden problemer.

mvh. Nakita

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-02-04 22:42

Det er k i fdisk /mbr
Det kan måske hjælpe hvis den ikke vil reboote under en indstalation.
De 8 GB var et gæt, da jeg ikke specielt kender "5154"