/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
jeppe åkjær
Fra : eskild8720
Vist : 4921 gange
50 point
Dato : 26-02-04 18:18

hvem kender til slægten? jeg er en ung dame på 37 år ,kan huske at ,min mors kusine(som er død)forskede en del i slægten da vi er i denne familie til min mors side.Kan huske at da jeg var ca. 10 år gammel var der et sted i jylland samlet omkring 500 pers..Hvor der på et meget stort stykke papir var skrevet stamtavler/slægt/forgreninger,det var sjovt som barn og kunne finde ens navn,er der nogen som kan huske,at vi var samlet i jylland flere gange for ca.25-30år siden?
mvh Dorthe Eskilsen

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 26-02-04 18:33

Jeg har en ung dame i min 8 klasse som er efterkommer af Jeppe Åkjær. Familien bor i Løgstør og hedder Mark Madsen
Birgit

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-02-04 18:41

Her er lidt om Jeppe Åkjær og hans familie.
Senta
http://www.limfjordsnet.dk/DataDansk/biografi.htm

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 26-02-04 18:48

hej senta

Havde læst dette på forhånd det var egentligt det som jeg skrev om jeg efterlyste men på forhånd tak
mvh dorthe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-02-04 19:28

Du kan sende en mail til den der har skrevet biografien, det kan være hun ved noget mere om det du spurgte om.
Derudover kan du søge på Google bare med navnet Jeppe Åkjær der er mange sider om ham , prøv du det.
Held og lykke
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-04 22:55

Husk at skrive Aakjær, han levede jo før bolle Å et blev indført.

Jeg tror nok, at jeg også er i familie med ham via min Rosenørn/Madsen familie?
Hvis du støder på relationer mellem Aakjær og Rosenørn slægterne, er jeg stærkt interesseret.
Svend Rosenørn Madsen Mogensen Giversen

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 27-02-04 10:50

har nu fundet ud af at Jeppe Åkjær var fætter til min oldemor,altså min morfars mors fætter
dorthe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-02-04 16:55
Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 27-02-04 18:27

hej senta
dur ikke har prøvet ellers tak for forsøget
dorthe

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-02-04 18:55

Giversen siger jeg skal give dig disse data:

Du ved godt at Jeppe Aakjær er døbt Jensen ? - ikk'

Navneforandring fra Jensen til Aakjær 12.3.1906

Hans første hustru, Marie Sørensen Bregendahl mener jeg ikke han havde børn med, men jeg ved det ikke med bestemthed.

Hans anden hustru, Nielsine Juliane Nanna Jensen Krog, havde i hvert fald et barn med, nemlig Solvejg Aakjær der blev gift med Hans Jacobsen Bjerre, og de fik døtrene Nanna Bjerre, født 13 Aug 1936 i Odense herred, samt Lise Bjerre, ligeledes født 10 Feb 1940, ligeledes i Odense herred.

Nanna blev gift Nielsen, og var Fysioterapeut paa Gentofte amtssygehus. Ægteskabet med ?? Nielsen opløst. De nåede dog at få børnene Lars Bjerre Nielsen, født 17 Jan 1966 i Odense Herred, og Henriette Bjerre Nielsen, født 8 Apr 1968 i Gentofte sogn.

Lise blev gift med Rolf Sten Martinsen, født 4 Jan 1935 i Oslo som søn af Haakon Martinsen og Randi . De blev gift 21 Jul 1962 i Svanninge Kirke, Sallinge Herred, Svendborg Amt og har datteren, Nanna Bjerre Martinsen, født 29 Nov 1969 i Odense herred.

Jeg har "Odense herred" mistænkt for at være en fejl, og at der skal stå Odense (by), men hvilket sogn ?

Om Rolf Sten Martinsen oplyses "Direktør for Shipping Agentur. Familien har efter 11 aar i West Africa, bosat sig i Danmark."

Jeg har ikke så meget om Jeppe Aakjær, men hans svigersøn, Hans Jacobsen Bjerre, er af den kendte Bjerre-slægt og om den findes der en del. De har et hjemmeside hvoraf fremgår meget mere.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-02-04 20:03

Her er anetavle med jeppe Åkjær og hustru Marie Bregendahl hvor sønnen født 1894 - Svend Aakjær er med .
Jeg tror du har mulighed for at hitte en forbindelse til din ane her.

Senta
Dato Sted Kilde
Født : 10 Sep 1866 Aakjær (Fly sogn v. Skive) -
Død : 22 Apr 1930 på Jenle (Grinderslev sogn i Salling) -

Alder : 63
Alt.navn : Jeppe Jensen
Stilling : Forfatter

Noter : Navneforandring fra Jensen til Aakjær 12. marts1906.
Jeppe Aakjær's historie
Far Mor
Jens Peder Jensen Cathrine Marie Jeppesen
Ægteskab Børn
11 Jul 1893 - Marie Bregendahl 1894 - Svend Aakjær
- Nielsine Juliane Nanna Jensen Krog -

http://www.danbbs.dk/~just/total.web/per02728.htm#0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-04 20:18

Kun fordi Varla (endnu) ikke ved, at vi er nært beslægtede, Dorthe,

min mormor var "uægte" barn af Poul Madsen fra Guldager, Simested,
det har ingen i min mors Mogensen familie nogensinde fortalt mig,
før jeg selv begyndte at forske...

Løgstør er lidt langt nordpå, både i forhold til Aakjær Jensen familien,
min mors Madsen/Rosenørn familie, og min egen Giversen familie fra Skals,
lidt øst for Jenle, du ved nok ...,
Svend

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 27-02-04 21:33

hej senta,svendgiversen,varla
tak for de ting i foreløbig har skrevet,jeg har været inde på næsten alle sider ang.Jeppe Åkjær.På både den ene og anden søgemaskine,så mange af de gode råd i har givet er tjekket .Men mangler stadig en del af slægten fra fyn(paddesø-brenderup-asperup),min morfar var en Jørgensen,har fået en del mundlige fortællinger af egen familige.Er bla. nok blevet lovet en kopi af anetavlen som tidligere nævnt, kræver dog at manden til min mors kusine kan finde den(min mors kusine lever ikke mere),manden ved ikke helt hvor den er.Har bla. hørt om en telefonmontør fra Asperup(fyn) er vist i familie med ham, han og hans hustru forskede en del i det,men for mindst 20 år siden vist nok sprunget i lillebælt(fandt ham vist aldrig siges der)
Prøver at lede videre,jeg kunne jo acc. et af jeres svar men synes det er nogle gode dialoger der er kommet indtil nu,så jeg håber på nogle flere
Dorthe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-04 11:20

Her er mange fra Asperup, også Jørgen og Jørgensen:
http://www3.sympatico.ca/colin.swift/an9.htm

Uden navnet på telefon montøren er det svært.

På biblioteket er der en halv meter bøger om Jeppe Jensen
der får navneforandring efter sin fødeby Aakjær
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-04 11:25

og her i Sognetræf er der 3 fra Asperup
der søger oplysninger, en af dem også om Jørgensen.

http://www32.brinkster.com/sognetraef/tvis.asp?SognId=636
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 50 point
Dato : 29-02-04 16:30

Send en efterlysning på denne adresse.
Senta
http://www.gamle-venner.dk/default.asp?mode=list_annoncer&kat_id=3

Godkendelse af svar
Fra : eskild8720

Dato : 29-03-04 12:35

Tak for svaret senta.
jeg er dog ikke kommet helt videre,kommer på et senere tidspunkt.Men ville lukke spørgsmålet.tak for hjælpen
mvh eskild