/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bmw 325i vs 325eta..
Fra : xtrain
Vist : 564 gange
180 point
Dato : 26-02-04 17:53

hej..

jeg har været på jagt efter en 325i og har ik rigtig kunde finde noget,men er nu begynt at kigge lidt efter en 325eta.
men hvad er forskellen mellem de to biler udover at den ene har 172hk og en 2.5l motor og den anden 190hk.2.7l..altså reservedele og hvad med km/l..

mvh. xtrain

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 18:00

325i har 192 HK
Hvor har du set eta modellen?

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 26-02-04 18:09

Stop lige en halv... Du er allerede galt i byen

For det første har 325i 171 hk, men det er en detalje

Hvis du har set en ETA med 190 hk er den tunet. Du har ganske ret i, at den er på 2,7 liter, men ab fabrik har den kun 129 hk. Det er en sejtrækker. Den leverer de 129 hk allerede ved 4250 o/min mod 325i, der leverer de 171 hk ved 5800 o/min.
ETA har et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm ved 3250 o/min mod 226 Nm ved 4000 o/min i 325i. Derudover er ETA'ens momentkurve praktisk taget flad mellem 1500 og 4500.

Med andre ord: 325i er sjov og hurtig. 325e er en sejtrækker. Den er ikke sjov at køre, men til gengæld kan den rykke trækarmen af en campingvogn. Når så det er sagt er der et rimeligt stor tuningspotentiale i ETA'en qua de mange kubik, men det er dyrt og næppe stabil. Typisk snakker vi jo om en bil, der allerede har gået mange kilometer og er hen mod 20 år gammel.

Så skal det være sjovt, er svaret 325i. - Skal du på camping eller have 2 krikker med til travløb, så hedder det 325e.

Håber det var svar nok til hvad forskellen er på i og e, ellers må de spørge.

Venlig hilsen
Baracca

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 18:11

Normalt er 3 modellen og resten motorstørrelsen
325 bør have 25 l motor, men kan da godt være med en 2,7 l
Generelt jo større motor jo mere benzin (samme bil/årgang)
eta er tilsyneladende en specialmodel lavet i en vis periode.
Ellers kan jeg ikke se den store forskel.

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 26-02-04 18:17

hej refi..

jeg er helt sikker at de ældre har 172 vi snakker org 87..

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 26-02-04 18:22

Det er rigtigt at 25 refererer til motorstørrelsen. Men 325 ETA er en 2,7 L; helt præcist 2693 ccm. Det er en specialmodel. ETA er afledt af det græske bogsta "eta" og det står for effektivitet. ETA er, som beskrevet, lagt an på sejtræk og er rent faktisk mere økonomisk end 325i, selv om den har lidt større slagvolumen.

Men lad det være sagt helt klart.... Der er tale om to MEGET forskellige biler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 18:23

Det snakkede du jo ikke noget om [hør]
Men ellers kan jeg da kun tilslutte mig hvad "Baracca" skriver.

Accepteret svar
Fra : Baracca

Modtaget 190 point
Dato : 26-02-04 18:26

Det var nu godt nok mig, der sagde 171 hk... Jeg er godt klar over at du er tilbage i 80'erne, når du nævner den sammen med ETA'en... 171 vil du se både i Bil-revyen og en tilstrækkelig gammel brochure. I 91 kom den så med 24-ventilet topstykke med 192 hk; det kan være, du har byttet de sidste to cifre i disse to modeller Men lad nu ikke det skulle og ad....!

/Baracca

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 18:34

Selvfølgelig er der stor forskel på bilerne.
Det jeg mente var mere udseendemæssig.

Godkendelse af svar
Fra : xtrain

Dato : 26-02-04 19:09

hej. det lyder til du har styr på sagerne jeg takker....

xtrain..