/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
jeg mangler noget info...
Fra : ting27
Vist : 704 gange
200 point
Dato : 26-02-04 17:13

Hej. Jeg har brug for en pokkers masse informationer iht. import af varer fra USA.
Bare så meget som muligt, så jeg kan forudsige risikoen lidt bedre etc.
Jeg vil f.eks gerne vide hvad der skal til før de vælger et offer. Om det er pris, eller om de bare udvælger forsendelser med bind for øjenene.
Jeg vil også gerne vide noget om de forskellige told-tariffer, og hvor meget told de tager for hver forskellige varer.
Jeg har observeret at tolden varierer fra. 25%-40% incl. moms.
Jeg vil også vide, hvad told&skat gør ved forsendelser der er sendt som gave.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-02-04 17:15

Du skal nok definere hvad du mener med offer??

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:21

offeret er staklen der ryger i told&skat's klør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:22

De tjekker generelt ALT (men smuttere findes)
Med hensyn til procenterne er du nok bedre tjent med at besøge dit lokale Told & Skat og spørge dem.
De har sikkert masser af materiale om problemet.
"RISIKO" Hvad mener du - vil du importere ulovlige varer - eller risikoen for at komme til at betale.
I begge tilfælde ca. 99,9 %
Gaveforsendelser og vareprøver får normalt lov at "slippe" igennem, forudsat de har ringe værdi og ikke er ulovlige i Danmark, men de bliver også tjekket.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 26-02-04 17:22

Hvis du mener, om de lægger told på varer sendt fra USA, så kan jeg fortælle, at vi en eneste gang har bestilt en bog i USA (skakbog) fra en af de store (vistnok amazone), og den måtte en tur omkring Tolden og vi fik en ekstraregning via posten på told og gebyr.

Siden har vi handlet i EU - så for os har det altså været 100% "fangst".

Det er jo selvfølgelig svindel, at få sendt varerne som gave, men mon ikke Told&Skat forsøger at afgøre, om det virkelig er en gave. De har formodentlig lov til at åbne pakken, hvis de er i tvivl.

Jeg prøver lige at se, om T&S selv skriver noget om det på deres hjemmeside - vender lige tilbage.

Hilsen Busken

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-02-04 17:23

Tjah, hvis du sørger for at papir og told er i orden, så er der jo ikke nogen klør at ryge i

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:29

refi> Jeg har handlet for ca. 5000 kr. fordelt på lidt under 20 forsendelser indenfor ca. 2 måneder. Jeg har kun oplevet det een enkelt gang.
Jeg HAR oven i købet bestilt ulovlig medicin fra USA, og det var ikke sendt som gave. Jeg tror at 99,9% er for meget sagt, for der er jo mange tusinde danskere der får sin medicin hjem. Man har jo hørt meget om import af letigen, og det er vist kun omkring 10% der ikke får deres varer der.
Jeg syntes bare at jeg har hørt noget om at varerne skal være over et bestemt beløb, men fra en meget usikker postarbejder.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 26-02-04 17:32

Her er Told & Skats vejledning til private om handel på internettet.

http://www.erhverv.toldskat.dk/vejledninger/personserien/pnr_23_ver1_4.pdf

- så kan du hygge dig med den

Jeg har ikke indtryk, af at vi burde selv have anmeldt bogen fra USA, nærmere pakkens tur omkring Ålborg (tror jeg, det var) var måden, man betaler på - altså at man ikke gør ikke noget forkert, når man handler i USA på nettet - man betaler bare pænt regningen fra Toldcenteret, når den kommer (det var heller ikke en bøde, vi fik - kun gebyr, moms, told og postens omkostninger).

Til gengæld har man i princippet pligt til at fortælle det, hvis varen skulle smutte forbi dem - sådan tolker jeg vejledningen - er I andre enige i dette?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:36

Busken> Jeg har læst den uden noget som helst hjælp. Det jeg mangler her, er oplysninger så jeg kan slippe uden om.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-02-04 17:40

Hvis du vil være på den sikre side, så kontakt: http://www.toldskat.dk/
"Vareprøver" er gratis - ellers så kan du vente og se efter om du er heldig i lotteriet.
At snyde er en ting, men at blive opdaget er dumt! Men hvis man accepterer risikoen og har kassen til at betale med, så er det jo ikke oget problem.
Er det iøvrigt som privat eller erhverv? Hvis det er erhverv, så kører Told&Skat løbende "kurser = Information omkring emnet som selvstændig. De gemmengår iøvrigt ikke mere end man selv kan læse sig til på deres udemærkede hjemmesider.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:42

Der er et eller andet der siger mig at vi har haft denne debat tidligere.
Dengang svarede jeg vist at du var heldig. Det er du åbenbart stadig for procenterne er meget tæt ved 100.
Hvis du med dit spørgsmål blot savner fiduser til at bryde loven - så melder jeg pas.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 26-02-04 17:43

Okay, ulovligheder ønsker jeg ikke at hjælpe med.

Bedste råd fra mig er: Find varen i EU.

Vi har handlet masser i EU, det er let, billigt og hurtigt. Søg f.eks. på endelsen co.uk, hvis du vil finde noget i EU.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:44

Det er ikke erhverv. Jeg sælger tingene videre på qxl.dk .

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:47

Busken> Jeg har søgt i dagevis rundt efter varer i EU, men uden held.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:50

Nu sagde du selv du "havde hørt"
Det har IKKE noget med prisen at gøre, men er et skøn (som Told & Skat enerådende foretager)
Derfor hedder det "ringe værdi". Det er det man bruger til vareprøver/gaver osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:51

PS
Du sælger vel ikke medicin på QXL ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:52

Hvis varen findes i USA - findes den også i EU (medmindre den er forbudt)

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:53

refi> Syntes du ikke selv at det var et dumt spørgsmål??? Jeg kender sku da godt qxl.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:54

refi> Nej, den gør ikke! Du tror åbenbart at jeg er total dum.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 17:55

Så du´r dine eksempler med medicin jo ikke.
Hvilke varer taler vi om?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 17:58

selvfølgelig dur mine eksempler på medicin da. Den gik jo igennem dem.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 17:59

Ting27>
Du kan ikke slippe udenom på lovlig vis - du er kun "heldig" hvis dine forsendelser ikke checkes.

Du har spurgt om det her emne før (http://www.kandu.dk/dk/spg/31487) - når nu du så gerne vil importere diverse artikler fra USA (med videresalg for øje??) så tag dog tyren ved hornene og betal det du skal!

Citat
Ting27 skriver i ovennævnte tråd:
"Så blev det alligevel opdaget, men det var en mindre pakke. En pakke med indhold til en værdi af 30 kr. og så skal jeg betale 55 kr. til postdanmark. Det vil de komme til at høre fra!
De tager en pakke af egen vilje og forlanger penge for det.. De er for klamme.
Jeg vælger at se bort fra brevet, og se hvad der så sker. Jeg vil IKKE betale for det, og så må jeg se hvor langt de vil gå."

Vi har en samfundsøkonomi der skal hænge sammen, og derfor duer det ikke, hvis alle og enhver blot kunne købe sine varer uden told, moms og afgifter. Hvis du vil ændre på det, så skal det ske politisk, og så må DU jo være aktiv på den front.

- ellers, så følg de gode råd med at købe i EU, så kommer du ikke til at føle dig "forfulgt"

mvh Berpox

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-02-04 18:01

ting27 - hvis du vidersælger, skal du under alle omstændigheder betale B-skat af fortjenesten. Sælger du for over 50.000 kr. før moms, skal du momsreg.
Som handlende med videresalg til private, falder du ind under købeloven, med 6 måneders garanti og 2 års reklamationsret - er det det vi taler om?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 18:03

jammen, jeg har prøvet, og prøvet at finde varer i EU som dem jeg bestilte fra USA, men det er faktisk umuligt. Jeg ved meget om søgning på nettet, og hvis det var der, så vil jeg finde det.

an. samfundsøkonomi, så gør alle pengene til de korrupte politikere, og kongefamilien.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 18:04

alka> Jeg giver da lidt garanti på varerne, men ikke 2 års reklamation. Det gør de andre storsælgere på qxl jo heller ikke, og desuden er det meget svært også at skulle administrerer det.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 18:16

Ting27> Ja og til sygehusene, sygesikringen,(motor)vejene, jernbanerne, skolerne, snerydning, politiet, militæret, brandvæsenet, kontanthjælp, boligsikring, børnefamilieydelser, statens uddannelsesstøtte, handicaphjælp,....osv. osv.

Helt ærligt, at gøre en kriminel handling for skallede kr. 55 af den første varelinie i en pakke...hvad synes du selv?

Når du så oven i købet driver en mindre forretning på det, så er det da skvattet som bare pokker ikke at betale det varerne koster når de skal over grænsen.

Hvis du videresælger som du gør, så påtager du dig udover garanti og reklamationsforpligtigelser, også produktansvar. Skulle nogle komme til skade ell. lign. med dine importerede produkter, så er det DIG der hænger på den. Iøvrigt er du forpligtet til at yde 2 års reklamationsret - ingen vej udenom. Garanti er noget andet, det er når du yder noget ekstra ud over det der er forventeligt/krævet i.h.t. købeloven. Og så er det iøvrigt ligemeget om det er en pizzaskærer til 19 kr. eller et surround sound anlæg til flere tusinde...

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 18:21

Jeg skulle altså betale 338 kr. (43% af varens pris) Grundet dem står jeg i meget meget stor gæld. Nu får jeg ikke noget penge overhovedet, og det var derfor jeg ville tjene lidt ved siden af, men det er jo praktisk talt 100% umuligt for alle!
Hvor du får 55 kr. fra ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-02-04 18:24

Dette emne er tidlige blevet drøftet.
Det var "zag" der åbnede et lignende spørgsmål, man "zag" forsvandt og lukkede aldrig tråden. Havde "zag" gjort det, kunne svaret måske købes !
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 18:26

Hmmm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 18:57

>Ting27
De kr. 55 var fra dit tidligere indlæg i http://www.kandu.dk/dk/spg/31487

Hvis du skal betale kr. 338 så må du jo justere dine udsalgspriser så det balancerer til din fordel....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:00

ja, men priserne stiger jo groft sagt med 50%, og mine priser er alligevel (åbenbart) for høje til er der er stor interesse for dem.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 26-02-04 19:01

Hej!
Hvis det er erhvervsmæssig handel, kan du jo fradrage dine udgifter til told og moms, så der er kun tale om et midlertidigt udlæg. Hvis det skal være andet end hobby og omsætningen kommer over kr. 50 000.- skal der jo laves momsregnskab hvor betalt moms refunderes. Der skal vel også laves et skatteregnskab eller er det bare fusk det hele? I så fald synes jeg der er ofret rigeligt energi på sagen.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:15

jeg tror ikke de regler gælder for salg over QXL. Så, det er privat handel. Jeg kan jo hurtigt regne ud, at det bedre kan betale sig, hvis jeg ikke også skal betale skat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 19:19

Du er HELT galt på den.
Reglerne gælder for ALLE

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:21

så er JEG galt på den. Du glemte hvis også at betale skat da du solgt din brugte bil over den blå avis. Det er 100% det samme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 19:24

Nej

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:25

jo det er. QXL er et medie præcist som den blå avis. Du tager igen fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 19:30

Du har fået svar - Luk nu det spørgsmål og se fodbold.
Det er moms-/afgiftfrit.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:32

refi> Så gælder det samme for QXL.
Jeg lukker når jeg har fået et ordetligt svar.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:34

og jeg gider ikke se fodbold.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 19:47

jeg lod også mærke til, at told&skat har stjålet for 100 kr. og ødelagt for ca. 200 kr. Så fik man da bekræftet at de er dyr og ikke mennesker. Først fortolder de, så ødelægger de, og så stjæler de lidt.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-02-04 20:57

Hold helt kæft hvor du naiv og dum ting27 tror du ikke du skulle mentalundersøges??? eller tager du bare pis på alle så dum kan man ikke være.

med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 21:06

Hvad har jeg nu gjort forkert..?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-04 21:07

ting27> Toldtarifferne for forskellige varegrupper kan findes her - de er vejledende, og justeres en gang månedligt.

http://vita.toldskat.dk/vita.htm

kig under toldloven:
http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/290.html

Og her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=10318&ov_id=10318&i=3&top=8522&action=vis#10318

Også her, det er "forsiden".
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=8522

Det er "erhvervssider" du kommer ind på, men reglerne er gældende for alle hvad angår ind- og udførsel af varer.

Momsen kender du jo, +25%. PostDanmark tager 55kr. i gebyr for første varelinie - de efterfølgende
er noget billigere.

Privat handel via internet:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=70153&ov_id=0

Og endelig denne her: (den mest fyldestgørende)
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137524&ov_id=200275&i=4&top=137519&action=open#137524

Og så lige det med gaverne....max. kr. 340,-
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0&i=28&top=91946&action=vis#92025

Det må være svaret på dine spørgsmål.

mvh Berpox.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 21:11

tak berpox. Det var lige det jeg søgte efter. Godt nok betalte jeg 60 kr. til postdanmark i toldafgift. Det står på toldkvitteringen.
igen mange tak. :)

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 21:13

mange tak for svaret
t4x u 4 th3 4|\|5w3r :))

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 21:31

Ja nu håber jeg så du kan bruge det - og jeg håber inderligt at du betaler told og moms som både du og jeg og alle andre bør gøre af de varer der er moms og afgiftspligtige.

Ok, PostDanmarks gebyr er så steget en anelse.

Husk også på det med produktansvar og reklamationsret.

Du skal også lige have denne med momsregistreringen med:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=153109&ov_id=0&search=momsregistrering

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 21:41

De ting jeg sælger vil ikke være noget synderligt problem at give 2 års reklamatins-ret da det er ikke elektroniske dele. Jeg sælger blandt andet ikke lovlige betalingmidler, altså pengesedler, mønter etc. Jeg har dog aldrig set nogen der har givet 2 års reklamtion på qxl.dk, og jeg køber selv der, og ser på mange auktioner hver dag.
Jeg kan blive nød til at betale moms og told, da jeg allerede har betalt selve varen når den kommer frem. Jeg vil miste mere hvis jeg sender den tilbage til afsender.
Jeg undrer mig stadig over, at så mange forsendelser alligevel er gået igennem. Hvordan kan postmanden egentligt udlevere parken til mig. Han vil jo kunne se at der er noget glat hvis der står USD100 uden på parken og intet rødt told-mærke... men men. Jeg kommer lige på noget. Min største forsendelse, hvar en rimeligt stor, og den blev sendt via USPS og videre til pakketrans. Mon det kan være derfor den gik igennem. Så skal jeg jo bare bestille store ting i fremtiden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 21:52

Jamen - postmanden er da ligeglad - han udlever da alt når det ikke er pr. efterkrav.

Dine pakker havner jo et eller andet sted på et toldlager hvorfra de ekspederes videre. Hvilke kriterier der benyttes for at udvælge hvilke varer/pakker/breve der skal kontrolleres ved jeg ikke, men selv har jeg modtaget en pakke fra USA indeholdende en reklame T-shirt, og den havde skam også været åbnet....men værdien har jo været anslået til at ligge under grænsebeløbet, så den gik jo glat igennem.

Hvad der er sket med den pakke du fik leveret via Pakketrans, det er jo et godt spørgsmål.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-02-04 22:05

Jeg tror at pakken fra pakketrans var for stor fysisk til at postdanmark kunne handle det, men den kommer jo alligevel med samme fly som alle de andre, så de kommer vel på 'toldbåndet'.

Jeg er stadig skuffet over, at der er forsvundet nogle ting fra pakken og nogle ting er blevet beskadiget... Told&skat er jo de eneste der har haft den åbnet, så jeg kan jo næsten kun rette skylden på dem, så jeg overveje at rejse et erstatningskrav til at dække de udnødvendige udgifter de så har kostet mig, men det er nu også ret besværligt selvom det er 300 kr. hvilket er jo temmeligt meget.

Jeg er også begyndt at blive lidt nervøs, da jeg bestiller nogle meget værdifulde og yderst skrøbelige samleobjekter til mig selv. Jeg tror nemlig godt, at jeg ved hvordan den vil se ud hvis den havde været i samme æske.

Det er også lidt mærkeligt at de har opkrævet 2,7% i told (spillekortsafgifter) da der kun var for $12 spilkort. Resten var ikke lovlige pengesedler, og de skal ifølge de tariffer du gav mig, ikke fortoldes. Der står 0,00%.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 27-02-04 13:02

Jeg vil forresten gerne have svar på dit post Per...??? Hvorfor skulle jeg mental-undersøges.. Jeg går ud fra, at hvis du ikke svarer, så er det dig der er galt på den. Du kan jo ikke engang forsvare din udtalelse. Kom igen!