/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Stempel sat sig. Piaggio zip
Fra : Fedtgylle
Vist : 1406 gange
220 point
Dato : 26-02-04 15:58

Hej derude.

Min scooter har tun på,udstødning,cylinder og et stempel der passer til. I søndags skulle jeg spille karl smart og lavede hjulspind i græsset stemplet satte sig. Det er nu klaret uden at stempel og cylinder tog skade,men efter at jeg har samlet det igen vil den ik starte igen, jeg har puttet et nyt tændrør i.Hvad skal jeg gøre nu??

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 26-02-04 16:07

Nye pakninger.chek alt før korekt montering!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 16:24

Hvis stemplet har sat sig har den taget skade.
Men det er ikke sikkert det har gjort så stor skade at det betyder alverdens.
Har du haft cylinder taget af?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 230 point
Dato : 26-02-04 16:32

Nu er det normalt ikke nødvendig at skille motor ad, fordi den sætter sig. Den sætter sig jo fordi den ikke er helt tilkørt og har for lille strålespids, og stempelringene ikke er slidt til, og ved den kraftige varme udvider stempelet med ringene sig, og spænder ud mod cylinderforingen. De fleste har kun fået småridser i stempel/cylinder, og kan startes få minutter efter. Ved alvorligere tilfælde, knækker stempelringe der så ødelægger stempel og ridser cylinderen.
Du skal jo først konstatere om der er gnist (Det kan jo være du har glemt at sætte en ledning på). Tag tændrør af og se om det er tørt eller vådt, og med hætten på ligger du tændrørets stel/gevind ned mod topstykke eller andet metal, for at se om gnisten er ok. Hvis gnisten er ok og tændrøret tørt, skal du først se om du har glemt vaccumslangen der går fra tanken og ned. Så hælder du 2 fingerbøl benzin ind i tændrørshullet, og med tændrør på, prøver du at starte.
Husk også på at spænde membranen (med pakninger på begge sider) helt lige, og lige hårdt på boltene, så der ikke slipper falsk luft ind.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 26-02-04 16:49

hvad var det jeg skrev palle thansen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-02-04 20:36

Ja det er da let at skrive chek (tjek) alt?
Hvis alt var i orden og tjekket, så var der nok ikke et problem, vel.
Man kan da til alle spørgsmål, bare skrive tjek alt, og hvad angår pakninger, har man ikke altid lige fået købt nye, og de gamle kan i de allerfleste tilfælde genbruges, hvis de ikke er i stykker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scooter_boy1615

Dato : 07-03-04 13:56

hejza du skal købe en ny cylinder og det skal du køre med 500 km med før du giver den bungas
du skal husk at dyse den så den passer
HUSK DET

mvh steffen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 21:56

Hvis man virkelig vil ofre lidt tid, skal man jo skille den ad, og se efter at stempelringe mm. ikke er knækket, og så pudser man stempelet hvor der er småridser, med sandpapir korn 400, ligeledes gør man med cylinderen, som sjældent har så stor skade.
Men hvis der er knækket en ring, vil stempelet som regel være defekt ved rillerne, og så må det skiftes, og køres til næsten som man havde fået nyt tun på.
Men i de allerfleste tilfælde har sætningen ikke skadet alverden, og stempelet er fri efter få minutter igen, og så skal man køre lidt forsiktigt de næste 5 km.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 22:14

HUsk på - maskinen bliver meget varmere med tun end uden.
Det er måske ikke det rigtige stempel. (har måske taget skade)
Og at lave hjulspin skal nok få temperaturen til at stige.

Godkendelse af svar
Fra : Fedtgylle

Dato : 11-04-04 16:33

Tak for svaret pallebhansen.