/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skinke-mignon
Fra : MSS
Vist : 3818 gange
50 point
Dato : 26-02-04 13:26

Hej

Opskrifter med skinke-mignon søges ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 26-02-04 13:37

Du kan bruge skinke-mignon, som svinemørbrad.
Og der finde jo mange opskrifter til det.

Accepteret svar
Fra : bornholmkt

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-04 13:43

hej MSS 1. opskrift:

Krydret skinkemignon med bagte tomater
(2 personer)
1 skinkemignon, ca. 300 g
½ spsk olie
basilikum
1 citron
salt, peber
Bagte tomater:
4 tomater
½-1 salatløg
1 spsk olivenolie
¼ tsk sukker
20-30 g hel parmesan
Tilbehør:
250 g brød eller kartofler Dup kødet tørt med køkkenrulle. Brun hurtigt mignonen i olie på en pande. Læg kødet i et ildfast fad og krydr med finthakket basilikum, revet citronskal, salt og peber. Sæt kødet i en kold ovn. Tænd ovnen på 160 grader og steg 30-40 minutter til centrumtemperaturen er 65 grader. Tag kødet ud af ovnen og lad det hvile i ca. 15 minutter før det skæres i skiver.
Halver tomaterne og stil dem i et ildfast fad med snitfladen opad. Krydr med finthakket løg, lidt citronsaft, olivenolie, en anelse sukker samt salt og peber. Stil tomaterne i ovnen sammen med kødet.
Pynt tomaterne med parmesan i skiver og basilikum ved servering.

Udarbejdet af kok Morten Nielsen
Tilberedningstid
1 time
2. opskrift:
Marinerede sauté skiver med jordnøddesauce

(2 personer)
250 g skinkemignon
Satay
1 spsk sojasauce
1 fed hvidløg
2 tsk frisk ingefær
¼ tsk stødt chili eller ½ frisk chili
¼ tsk stødt koriander
¼ tsk stødt spidskommen
1 tsk sukker, gerne rørsukker
1 tsk sesamfrø
1 lime
Jordnøddesauce:
1 skalotteløg
1 fed hvidløg
1-1½ frisk rød chili
1 tsk olie
2 spsk peanutbutter
1 lime
1 spsk sojasauce
2 tsk sukker, gerne rørsukker
salt og peber
Råkostsalat:
2-3 gulerødder
1 rødbede
2-3 spsk citronsaft
lidt rørsukker
Pynt: 1 lime
Tilbehør:
2 dl ris Bland sojasauce, knust hvidløg, revet ingefær, krydderier, sukker og sesamfrø i en skål. Hvis der bruges frisk chili, skal den være finthakket. Tilsæt fintrevet limeskal og 1 spsk limesaft. Vend kødet i marinaden og stil det i køleskab i mindst ½ time.
Til saucen svitses finthakket løg, hvidløg og en chili i olie i en gryde i et par minutter. Tilsæt 1 dl vand, peanut-butter, 2 spsk limesaft, sojasauce og sukker. Kog saucen igennem under omrøring. Smag saucen til med salt og peber. Saucen kan serveres enten kold eller varm. Pynt evt. med lidt friskhakket chili ved servering.
Kog risene.
Snit grøntsagerne til salaten fint. Smag til med lidt citronsaft og sukker.
Steg det marinerede kød på en varm grillpande eller en almindelig pande ½-1 minut på hver side.
Pynt med lime i både.
Tips:
I frisk chili sidder det meste af styrken i mellemvægge og frø. Vil du have en mild chilismag, så brug kun selve frugtkødet.
Skinkemignonen kan ligge i marinaden op til 12 timer i køleskab.
Tilberedningstid
ca. 45 minutter

opskrift 3:
Skinkemignon med thailandsk karrysauce

4 personer

1 skinkemignon (ca. 400 g )
10 g smør
salt og peber
1 dl bouillon

Sauce
200 g sukkerærter evt. fra frost
1 spsk olie
1½ tsk mild karry
sky fra kødet
2 dl kokosmælk (resten af dåsens indhold kan fryses ned)
1 spsk sojasauce
1 spsk lime- eller citronsaft
1 tsk sukker
evt. 1 tsk gurkemeje
1 tsk majsstivelse
½ dl vand
Tilbehør: 3 dl ris, fx jasminris. Server evt. også bønnespirer og revne gulerødder til i små skåle. Vask hænder
1.Dup kødet med køkkenrulle
2.Lad fedtstoffet bruse af og blive lysebrunt i en gryde ved god varme. Brun hurtigt kødet på alle sider Vask hænder
3.Krydr kødet med salt og peber. Tilsæt bouillon. Skru ned til svag varme, og lad kødet simre under låg i ca. 15 minutter. Vend og steg yderligere ca. 15 minutter. Har I et stegetermometer, skal kødets centrumtemperatur være 70 grader. Tag kødet op. Pak det ind i stanniol og lad det hvile ca. 15 minutter
4.Kog risene efter anvisningen på emballagen
5.Si stegeskyen
6.Hvis sukkerærterne er friske, nippes stilkenderne af. Kom ærterne i en sigte og skyl dem
7.Kom olie i en gryde og varm det op. Tilsæt karry og svits det ca. 1 minut
8.Tilsæt stegesky, kokosmælk, sojasauce, limesaft og sukker. Tilsæt evt. gurkemeje, så bliver retten flot gul
9.Udrør majsstivelsen i vandet og rør det i. Tilsæt sukkerærter og kog saucen igennem
10.Skær kødet i tynde skiver. Læg kødet på et fad og hæld evt. lidt af saucen over

Udarbejdet af Bente Nissen Lundsgaard

Rist evt. 1 dl mandelflager eller cashewnødder på en tør pande og drys dem over retten
Karrysaucen kan smages til med 2 tsk friskrevet ingefær og 1 fed presset hvidløg
Server evt. ekstra stærk chilisauce til de voksne.
Skal maden hurtigt på bordet, kan I erstatte karrysaucen med en færdigkøbt på glas. Gør punkt 6 færdig.Varm saucen op, som det fremgår af emballagen, og tilsæt stegeskyen. Tilsæt sukkerærterne og varm saucen kort igennem.

Tilberedningstid
ca. 1 time

Vil du have flere så sig til. Bon apetit boenholmkt

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 26-02-04 13:51

Hovedret med svinekød / Fedtfattig kost

--------------------------------------------------------------------------------

SKINKEMIGNON I PIZZASAUCE
Der anvendes: til 3 personer

1 skinkemignon, ca. 400 gram
1/2 spsk. olie
salt og peber
Pizzasauce af:

1 løg
1 fed hvidløg
1/2 spsk. olie
1 dåse hakkede tomater
1/2 - 1 dl bouillon
2 tsk. tørret oregano
10 sorte oliven
salt og peber
sukker
Tilbehør:

300 gram tørret pasta og 500 gram broccoli = 250 gram buketter

Fremgangsmåde:

1: Kødet - Skær skinkemignonen godt halvt igennem på den lange led. Bred den ud, så den danner en firkant. Dup kødet tørt med køkkenrulle. Krydr med peber. Varm olien på en dyb pande ved god varme. Brun kødet ca. 1 minut på hver side. Tag skinkemignonen af panden. Læg den på en tallerken og drys med salt.

2: Pizzasauce - Hak løg og hvidløg fint. Varm olien på den pande, som du lige har brugt til at brune mignonen på. Svits løgene i olien. Hæld de hakkede tomater på panden. Tilsæt bouillon, oregano og grofthakkede oliven sammen med salt og peber. Læg den brunede skinkemignon i saucen. Skru ned til middel varme og steg mignonen ca. 12 minutter i alt. Vend kødet jævnligt. Smag saucen til med salt, peber og en anelse sukker.

3: Kog pastaen. Skær broccolien i buketter og damp dem møre i letsaltet vand til de stadig har bid.

Energifordeling og indhold pr. person:

Fedt 19%
Kulhydrat 54%
Protein 27%

2805 kJ – 670 Kcal.
hej prøv denne opskrift
som jeg selv har brugt, velbekommen
mvh.la

Kilde: Danske slagterier

--------------------------------------------------------------------------------

Ajourført den 18. april 2003 - Augustenborgs opskriftsamling

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-02-04 13:52

Det er rigtigt.
mignon er simpelthen fransk og betyder mørbrad

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-02-04 00:40

Nu har jeg gået og grublet noget over det med skinke-mignon.

Så vidt jeg ved så sider mørbraden på det bagerste stykke ryg, men på indersiden af ryggen.

Skinken er den øverste del af bagbenet eller låret.

Hvordan de to ting så lige bliver blandet sammen kan jeg dælme ikke finde ud af ?????

Mvh
Per

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 27-02-04 07:48

Vi har netop fået en hjemmeslagtet gris i fryseren og slagteren der parterede den for os fortalte at mignonen, som ganske rigtigt sidder i skinken -> netper, kan bruges på samme måde som mørbrad. Altså det er ikke lige fra samme sted, som den sædvanlige mørbrad, men kødet er lige så godt som den.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-02-04 08:50

Jeg kan ikke tale fransk, men mener at mørbrad på fransk hedder "filét" og det vi i daglig tale i Danmark kalder oksefilét, på fransk hedder "faux filét" (måske stavet forkert)

Er der en fransk kyndig der kan bekræfte??

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-02-04 08:59

Der står lidt her, som kan bidrage til yderligere forvirring omkring "Mignon"

http://www.kandu.dk/dk/news/347885/groupid/20202

Ram

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-04 09:04

Når jeg går ud og handler i Luxembourg, skal jeg bede om en "mignon de porc" for at få en svinemørbrad.
frieda

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-02-04 09:07

Hej Ram

Lige bortset fra det sidste indlæg i fra kokjo som ingen mening giver så lyder det egentlig rigtig nok.

Altså at skinke-mignon er lårtunge fra skinken, eller sagt på en anden måde en af musklerne fra skinken.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-02-04 09:23

>oer.

Jeg er i tvivl om, hvad der er det helt korrekte. Jeg har f.eks. engang lært, at hvis en oksemørbrad deles på midten, og man skærer 4 skiver af hver ½-del fra den tykke ende, så hedder disse skiver "tournedos" og resten kaldtes "filét mignon", som evt. kan bruges i sammenkogte retter - f.eks "Beuf Stroganoff"

Det samme stykke mørbrad kaldes i ikke udskivet tilstand for "Chateau Briand" og anvendes helstegt.

Men danske slagtere er jo vildt opfindsomme, og slynger om sig med eksotiske cirkusnavne på fransk mm. og giver deres udskæringer de mest besynderlige handelsnavne for at fremme salget.

Ram

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 02-03-04 14:36

Tak for svaret bornholmkt.