/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Amerikansk til dansk/europæisk strømstik
Fra : MKirsbo
Vist : 10679 gange
100 point
Dato : 26-02-04 11:12

Hej!

Jeg har fornylig købt et digitalkamera på ferie i USA. Nu er det sådan at opladeren kun har en udgang til en amerikansk stikkontakt. Hvor skal man hen for at få fingre i en løsning (adapter, omformer, stik, whatever) så min oplader kan sættes i et dansk stik? Jeg har prøvet et par elektronik forretninger, men de havde sgu ikke noget af den slags. Det kan selvfølgelig være de forkerte el forretninger jeg har kigget i...

Opladeren kører fra 100v til 230v så det skulle fungere uden videre i et dansk strømstik, så vidt jeg har forstået..?

mvh!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-02-04 11:20

Det lyder til at spændningen er i orden, så der for du ingen problemer, men check lige at den kan køre på 50 Hz, da de benytter 60 Hz i USA. Det skulle ikke være noget problem at skaffe en adaptor, der kan sættes i en dansk stikkontakt, hvor du så, kan sætte et USA stik i. Nu ved jeg jo ikke hvor hvor i landet du bor, for at kunne sende dig i den rigtige forretning.

MVH

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 26-02-04 11:20

Hej MKirsbo
Jeg har haft det samme problem med en lampe jeg købte på nettet. Jeg fik løst problemet ved min lokale isenkræmmer, han havde et adapterstik. Det er det samme man bruger når man er ude at rejse i lande, der ikke bruger de samme stik som i DK. Jeg tror det kostede 60 kr.
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 26-02-04 11:22

Det du kan gøre er følgende. Først skal du kikke på din oplader om der er en indstillingsknap som viser hvilken spænding den er sat til at modtage. Det er som regel en lille rund drejeknap hvor du skal bruge en skruetrækker. Herhjemme skal den stilles på 240 V (230V) Det du så kan gøre er at klippe netstikket af og sætte et dansk på. Hvis der er 3 ledninger i netstikket skal du først vide hvilken som er Fase/Nul/Jord inden du monterer dette igen.

Kommentar
Fra : erikolin

Dato : 26-02-04 11:23

selv mange supermarkeder har "rejseadaptor sæt" som oftest også kan bruges fra amerikansk til europæisk.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-02-04 11:30

Hvis der står at din oplader kan køre både 110 og 220, så er det ikke noget problem.
Klip ledningen over og sæt et dansk hanstik på, det koster 10 kr.

Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 26-02-04 13:23

Jeg kan desværre ikke bare klippe det af og sætte et dansk på da stikket sidder direkte på opladeren.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 26-02-04 13:37

Ok så kan jeg godt se at det ikke duer med at sætte et andet stik på. Hvis du har en oplader foreks. til din mobil tlf. kunne det jo være at det passede til dit kammera også.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 13:42

Prøv hos en Campingforhandler - de har en masse af den slags adaptere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 13:44

Eller check hos amerikanske forhandlere - amerikanere rejser jo også udenlands.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-02-04 14:45

Her er en du kan købe onlie.
Men du kan med garanti få den billigere og hurtigere, ved at smutte ud i Bilka

http://www.nextag.com/APC_USA_To_European~382164z3znz300238zz1z300238zzmainz2-htm

Accepteret svar
Fra : 2100

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-04 14:53

Her kan du også købe den online til 18 Kr + porto

http://brinck.dk/stik.asp#Adapterstik

Godkendelse af svar
Fra : MKirsbo

Dato : 26-02-04 15:13

Det er fandme iorden, tak skal du have!

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 26-02-04 20:55

Tak for ingenting..........

Kommentar
Fra : niski

Dato : 26-03-04 17:34

www.bhphotovideo.com er også et godt bud. De har ALT inden for foto, video, computer, ja alt.... og butikken er et besøg værd, hvis man er et smut i New York... og den er billig!