/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvilken kraft og enhed?
Fra : kka123
Vist : 1095 gange
200 point
Dato : 26-02-04 08:23

Hej,

Jeg har en metalpind, som er fæstet (svejst fast) i den ene ende og som jeg trækker i 185 mm fra fæstningspunktet med en kraft på 120 Newton.

Hvilken kraft påvirkes fæstningspunktet med, og hvad er enheden for denne kraft?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 08:26

Trækker du aksielt eller vrider du. Aksielt hedder kraften N, er det vrid (moment) hedder det N/m

Kommentar
Fra : kka123

Dato : 26-02-04 08:37

Jeg trækker aksielt, men det giver jo også et vrid i bunden af stangen hvor den er fæstet (jeg forudsætter at stangen ikke kan bøje) - og dér kan kraften N vel ikke stå alene, da kraften er afhængig af højden man påvirker fra...?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 08:42

Ikke hvis du trækker aksielt. Så kan stangen teorestisk være et reb, altså ingen moment, eller hva'

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 26-02-04 08:42

>3777:
enheden er IKKE N/m - N/m er en linielast, altså hvor mange N en pind påvirkes med jævnt fordelt pr. m.

>kka123:
Det lyder som en radiel påvirkning af pinden i en afstand af 185mm fra fæstningspunktet.

Og i så fald er det ikke en kraft, men kraft x arm, som kaldes moment med enheden Nm

M=F x A

M = 120 [N] x 0,185 [m] = 22,2 [Nm]

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 08:45

Altså, hvis det svarer til en pind der sidder fast i væggen og stritter vandret ud, og der så hænger et lod i enden der påvirker pinden med en lodret kraft på 120N, så er det en radiel kraft set i forhold til endefladen på pinden. Pinden påvirkes derved med et moment.

Hvis pinden sidder fast i loftet og stritter nedad, og der så sidder et lod i enden der påvirker med 120N, ja så er det rent aksielt træk med kraften 120N....

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : kka123

Dato : 26-02-04 08:47

Tak berpox - det var LIGE det, som jeg var ude efter.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 08:49

Velbekomme - det er bare at spørge

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 08:49

OK Fejl at jeg skrev N/m, mente faktuelt Nm, men det kunne i jo ikke se. Ellers er vi enige. Jeg var bare ikke god nok til at skære det ud i pap. Sorry.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 08:56

Fint nok, vi kan alle fejle - det må bare helst ikke ske i fysikkens verden....

Senest

- Siemens Arena
- Skovvangsskolens bibliotek i Allerød
- Transvaal Park

Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 09:08

Netop derfor lader jeg andre om statikken og koncentrerer mig om det jeg er bedst til. Har ikke rodet med statik siden skolebænken i 81, det er derfor jeg ikke liiige kan erindre det altsammen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 09:09

Iøvrigt derfor at man har opfundet begrebet kvalitetssikring, således at man kan få ekstra øjne til at gennemgå beregningerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 09:14

Iøvrigt har jeg da altid fået udleveret beregninger OG kontrolberegninger, når jeg fik nogen til at checke bærende konstruktioner. Ofte har vi lige taget et møde omkring valg af bjælker, idet der også er noget psykologisk i at det LIGNER noget der kan holde. Det er væsentligt i mit job, hvor vi hænger store men sommetider ikke særlig tunge ting op. Nogen gange har vi valgt bjælker der er alt for store - men ser mere RIGTIGE ud.