/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem kører forrest i køen??
Fra : Better_Performance
Vist : 1778 gange
10 point
Dato : 25-02-04 11:27

Jeg har tit undret mig over hvordan udsigten er fra forenden af en motorvejskø.. og hvordan opstår den??

Følgende parametre er taget med i min overvejelse:

1. Hvis den forreste bil på motorvejen (i yderste spor) kører med højest tilladte hastighed burde køen ikke kunne opstå
2. Køen opløses som regel længe før motorvejen er slut, så det er altså ikke fordi vejen er fyldt op
3. Jeg har endnu aldrig set forenden af køen, hvem har det?
4. Hvad er det der gør, at langsomkørende biler insisterer på at blive i yderste spor selvom der er plads i inderste?
5. Hvad får køen til at blive opløst?

Hvem har en rationel forklaring

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 25-02-04 11:35

ad 1: Nej. men de bagfra kommende kører stærkere end det tilladelige. Bilerne bremser, afstanden mindskes, hvorefter afstanden mellem bilerne igen øges. Dette forplanter sig tilbage gennem køen således at trafikken kan gå helt i stå, langt tilbage. En tysk undersøgelse har vist, at et pludselig vognbaneskift i tæt trafik, der medfører opbremsning af de bagfra kommende, kan ses op til 10 km bagud i trafikken.

ad2: der var intet spørgsmål, men en konstatering.

ad3: Det har jeg, ofte endda. Det er normalt biler der lige nøjagtigt holder den lovbefalede hastighed og liiiige skal overhale en tre fire fem mange lastbiler. Hvis det samtidig kniber slemt med at holde til højre har du balladen. Disse kører efter devicen: Jeg kører det jeg må, så jeg må køre hvor jeg vil = selvbestaltede politifolk. Ofte har vi kørt bag en patruljevogn, hvilket også kan medføre grimme køer bagud.

ad 4 Åndsvaghed, se iøvrigt ovenfor

ad 5: Når fjolset endelig holder til højre, alternativt patruljevognen drejer fra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 11:36

1. korrekt
2. korrekt
3. mig
4. De tror det går hurtigere
5. Mindre trafik (færre biler)

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 25-02-04 12:05

Lille Per spørger Ole .. Hvorfor køre din far så stærkt ??????

Per : Han kan bedst lide at køre forrest på motorvejen.......

Nå spøg til side....

Har i mine daglige mange kilometer på landevejen/ motorvejen måtte
konstaterer at " 4 " er dem der virkelig skaber farlige situationer i trafikken
og så lige dem med blå blink.. så går folk helt istå ( andet ville måske også blive for dyrt)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 12:10

På én af mine mange ture igennem Tyskland, så jeg følgende tekst, som en graffittimaler skrevet på et støjværn (2 meter høje bogstaver):

"Du sidder ikke i kø ... du er køen" (På tysk naturligvis)

/PG

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-04 12:14

De nye regler med at blinke inden vognbaneskift, har skabt nye idioter der laver følgende: Når jeg blinker og viser at jeg vil skifte vognbane, behøver jeg ikke mere bruge mit bakspejl!

Skønt er det at suse op gennem Sverige/Norge. Der tager man hensyn og bruges sine spejle. Alternativt sydpå - Tyskland, Holland, Belgien. Der er trafikmoralen aldeles anderledes end i DK og spejlene "duer" på bilen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 12:38

Ja dette spørgsmål satte cellerne i gang.

Hvor lang skal en "kø" være for at man kan kalde den en "kø" ?
Forenden af en "kø" må være fronten af bil nummer 2 ?
Hvad er forskellen imellem en "kø" og "kolonnekørsel" ?
Et "ligtog" er da ikke en "kø" .. eller ?
Hvor slutter en "kø" ? hvis nu "ligtoget" er de sidste 15 biler ?
Hvis 2x50 biler (2 baner) ALLE kører 110 km/t, er det så EN eller TO "køer"
Kan en "kø" opstå på en markvej ? - eller kører alle blot hensynsfuldt ?
Når en "kø" deles af trafiklys, er det så stadig en "kø" eller "myldretrafik" ?
Når landmanden henter kreaturerne fra mark til stald, er det så "køer i køer" ?
Det er vel ikke kun biler, der kan danne en "kø" ?
Det hedder da "Bilka-kasse-kø"
Når gæs danner en "kø" hedder det så ikke "Gåsegang" ?
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 14:06

"Hvem kører forrest i køen??"

Direkte svar: Bil nummer 2 !

/PG

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-04 14:17

Jeg ved hvem der kører bagest - min kæreste!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 14:22

> 3773
Håber ikke hun er én af deltagerne i "DVB" (Danmarks værste billist) ?
/ PG

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-02-04 14:48

Den bageste i køen er jo fuldstændig uden indflydelse og kan kun følge med de andre

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 25-02-04 15:01

Davs.
Ang. den forhadte nr. 4, så er der lige endnu et aspekt at tilføje. - nye, forsigtige billister. Folk der ser at der godt nok er et stort hul bagud, men så lige kan nå en bil mere - og så lige en bil mere nu da de alligevel er kommet ud. - de kører ikke andet end 110-120 km/t. Dels fordi man ikke må, og dels fordi de ikke føler at de har styr på andet. - de kan så glemme at orientere sig bagud. Det gør en af mine kammier i hvert fald.
- men mon ikke det er et spørgsmål om tid før det kommer i takt med at han bliver mere vandt til at køre???
MEN, jeg siger jer ikke imod. De "civile" betjente findes helt sikkert som langt den største del af de, som gør så...
Mvh Dyne. - der altså ikke forsvarer nogen, men blot beder folk om at vise en smule hensyn til min kammerat...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 15:40

> Better_Performance
"Den bageste i køen er jo fuldstændig uden indflydelse.."
Hvis denne person lægger sig i overhalingsbanen, og laver en "ny kø" , er der så tale om en "ny kø", en "dobbelt kø" eller er "den gamle kø" blot blevet en "bredere kø" ?

Men, igen: Det må være bil nummer 2 der starter køen ! En enkelt bil kan umuligt defineres som en "kø". Overhaler bil 2 bil 1 er "køen" ophævet !
/PG

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-02-04 16:07

Den bageste kan jo ikke danne en ny kø.

Den bageste kan få flere biler efter sig og således forlænge køen, men dermed er den jo ikke længere bagest.

Den forankørende kø kan sætte farten op i forhold til den bageste bil, som dermed bliver den forreste i den nye kø

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 17:49

>Better_Performance
16:07: Dette er jeg fuldstændig ENIG i.
15:40: Skrev jeg, HVIS den bageste SKIFTER vognbane osv, så er situationen en anden end den du beskriver.
12:38: Her er der lige et par spørgsmål, som ikke er kommenteret .. endnu.

Og så lige det korrekte svar på dit OPRINDELIGE spørgsmål:
"Hvem kører forrest i køen??" >>> Det gør bil nummer 2 !!

Basta cosi / PG

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-04 08:13

-> Næh Guild, hun kører bare stærkt. Det er ikke hende der slæber kø.

..og Guild, det må være korrekt.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-02-04 18:08

>Better_Performance
Du skrev: '..og Guild, det må være korrekt.'
Er spørgsmålet så besvaret ? .. eller ?
/PG

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-02-04 18:21

Tak for svaret 3773.

Der er jo mange gode besvarelser, og da pointene ikke er de mest imponerende har je gsimpelthen valgt at give dem til den første der meldte sig