/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Multipladen?
Fra : kimtina
Vist : 2062 gange
20 point
Dato : 20-04-02 09:04

1. Jeg skal til at bygge vores køkken om. Huset er fra 1900 og med et plankegulv. Jeg vil gerne bygge ovn og køleskab samt en keramisk kogeplade ind i et arrangement bygget op i multiplader. Hvad gør jeg når multipladerne skal bygges op på det eksisterende plankegulv. Jeg har selv overvejet at lægge et jernskelet på gulvet som multipladerne kan stå på. Kan man det eller er der andre gode råd?

2. Kan det også lade sig gøre at lægge et parketgulv oven på det eksisterende plankegulv. Gulvet hælder en smule og der har midt på gulvet stået en mur engang så der her er en revne som skal fyldes ud. Gode ideer??

Med venlig hilsen
Kim Kongsted

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 20 point
Dato : 21-04-02 00:16

Hej
Revnen i gulvet hvor muren har stået, kan du pudse op med sand og cement, ii forholdet 1 del cement og 3 dele sand. Udjævne med Ardex gulvspartel ( K35) hvis der er ujævnheder.
Multiplader oven på trægulv det duer ikke.
Fordi trægulve arbejder, og multipladerne vil revne.
Du kan lave dine vægge i gipsplader, og skrue det på trægulvene, du skal så her bygge det op omkring stålskelet.
Hvis du skal bruge multiplader, skal du altid bruge et fundament der står på beton eller på et slidlag.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : orlan

Dato : 21-04-02 18:41

Hej

2: Du kan sandsynligvis godt lægge parketgulv oven på det eksisterende bare det ikke er for skævt.
Kravene til svømmende gulve er typist +/- 2 mm pr. 2 m. men det er sommetider set med større udsving uden problemer. men man mister bare garantien på gulvet.
Der kan sandsynligvis spartles på gulvet hvis der ikke er spækker i det eksisterende (husk priming).
Der kan også skrues et massivt gulv oven på.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-04-02 21:27

Aller først - et planke gulv er et levende materiale, dvs. det arbejder
afhængig af fugtighed og varme.
Multiplader er et dødt materiale - så det arbejder ikke (kun minimalt). Så
at bygge multiplader oven på et plankegulv vil kun give problemer.
Hvorfor ikke skære plankegulvet væk, der hvor multipladerne skal opføres, så
det evt. kan stå på en betondæk, eller hvad der nu er under gulvet.

Man kan sagtes lægge et parket gulv oven på et andet trægulv - og det
eksisterende trægulv kan evt. rette af med selvnivellerende spartelmasse.

Mvh. JK

"kimtina" <kimtina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dm8w8.48$kp3.6294@news010.worldonline.dk...
> 1. Jeg skal til at bygge vores køkken om. Huset er fra 1900 og med et
> plankegulv. Jeg vil gerne bygge ovn og køleskab samt en keramisk
> kogeplade ind i et arrangement bygget op i multiplader. Hvad gør jeg når
> multipladerne skal bygges op på det eksisterende plankegulv. Jeg har
> selv overvejet at lægge et jernskelet på gulvet som multipladerne kan
> stå på. Kan man det eller er der andre gode råd?
>
> 2. Kan det også lade sig gøre at lægge et parketgulv oven på det
> eksisterende plankegulv. Gulvet hælder en smule og der har midt på
> gulvet stået en mur engang så der her er en revne som skal fyldes ud.
> Gode ideer??
>
> Med venlig hilsen
> Kim Kongsted
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>