/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tryk
Fra : bv32
Vist : 398 gange
50 point
Dato : 25-02-04 08:38

De gamle trykmålere fungerede jo ved at bruge en kviksøjle der stod i forbindelse med luften, hvor højden af kviksøjlen var proportional med lufttrykket (1 atm=760 mmHg). Trykket på bunden af kviksøjlen er lige med lufttrykket fordi trykket i det vandrette plan er lige med hinanden. Så vidt så godt.
Hvordan kan det så være, at man kan tage en colaflaske med vand og stille den med bunden i vejret i en fyldt drikkeskål (af hunden) uden at den "suger vand ind"? Colaflasken tømmer sig jo efterhånden som hunden tømmer skålen og dermed fylder den skålen op igen, men trykket under vaskesøjlen i colaflasken er jo en del mindre (ca. 3000 Pa) end lufttrykket (ca. 101.000 Pa). Så teoretisk burde flasken jo fylde sig med vand eller i det mindste ikke tømme sig. Hvordan kan det være at flasken tømmer sig selvom trykket er meget højere? Hvordan kan det relateres til kviksøjlen?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-02-04 09:11

Jeg har selv tænkt lidt over sp.målet og kommet til den konklusion indtil videre, at der kommer jo luft ind i flasken når hunden drikker og dermed er det en anden situation end kviksøjlen som er lufttæt foroven. D.v.s. at trykket af vaskesøjlen i colaflasken er lige med trykket forårsaget af vasken plus lufttrykket i den lommen over vandsøjlen. Dermed er trykket på bunden af colaflasken lidt større end lufttrykket (3000 Pa + 101.000 Pa). Og så er det nok overfladespændingen der klarer resten? Kunne det være en plausibel forklaring?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-04 10:25

1) der er tryk udefra på bunden af flasken.
2)Der blir sluppet atmosfæreluft ind i flasken, når vovse har taget et par slurke, mens rummet over søjlen i det klassiske barometer er lufttomt

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-02-04 11:04

Stadigvæk er trykket ved åbningen af den omvendte flaske større end lufttrykket (pga vandsøjlens tryk der lægges til lufttrykket i "luftlommen" på bunden af colaflasken). Hvad ophæver så den sidstnævnte tryk?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-02-04 11:06

Undskyld, den førstnævnte tryk (af vandsøjlen)

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-02-04 12:30

Hej bv32

I et kviksølvbarometer på ca. 1 m etableres et lufttomt rum over kviksølvet.
Lufttrykken = vægten af luftsøjlen holder ligevægt med ca. 76 cm
kviksølv, der er 13.6 gange tungere end vand.
Du skal med andre ord have en colaflaske på 10 m, før vandtrykket
er lige så stort som lufttrykket!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-04 18:45

Helt stilfærdigt: Hvad med at tilpasse teorierne til den observerbare virkelighed i stedet for at forsøge på det modsatte?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-04 18:58

Og hvad med at lukke spørgsmålet?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-05-04 20:17

Mit spørgsmål er ikke besvaret endnu...

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 07:25

Hvis du placerer flasken så åbningen hele tiden er under vandoverfladen på vovses skål, så vil den fungere som et barometer!
Jo højere det atmosfæriske tryk er, jo mere vand vil der være i flasken. Hvorfor?
Fordi den mængde luft, der er i flasken (i bunden, som vender opad fordi flasken vender på hovedet) er den samme hele tiden, det vil sige, at trykket herfra er konstant (der er det tryk som forsøger at presse vandet ned) mens trykket som atmosfæren øver på overfladen af vovses vand vil prøve at presse vandet op i flasken - hvis din flaske er meget lang og meget tynd, vil du kunne lave et meget præcist barometer.

mvh
jesper

Annuller spørgsmålet
Fra : bv32

Dato : 03-01-06 22:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullere derfor dette spørgsmål