/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Privat mappe - jatak
Fra : gamle61
Vist : 335 gange
300 point
Dato : 25-02-04 01:07

har XP prof 2002 - og mikrosoft office 2003 -
vil , grundet børn svigerbørn og barnebarn , gerne have en mappe under C-drevet der er privat , d.v.s. lukket så kun jeg kan bruge den , evt. med password , der er kun en administrator/bruger , mig , da jeg synes det er noget bøvl , når den lille hopper op på skødet og vil lege med , sa skal jeg til at logge af og ind igen , os igen modsat fem min. senere når hun synes jeg er kedelig og går.
håber i kan hjælpe , eller rettere jeg ved det , I har svaret på alle de umuligheder , jeg før er kommet med
m.v.h. - gamle61

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 25-02-04 01:29

Her er lige det du søger
http://www.lockfolder.net/

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 25-02-04 01:34

Du skal forud logge dig på Windows som administrator med kodeord. I Windows: åbn Stifinder, marker den mappe, som du ønsker at gøre privat, højreklik på mappen og væg Deling og sikkerhed, sæt fæueben i: Gør denne mappe privat.
Mappen opyræder så ikke, når andre brugere starter Windows og logger sig på. Enkelt - ikke?, men det forudsætter, at alle brugere anvender eget logon-navn og eget kodeord. Hils barnebarnet, er selv 60 år og kender problematikken!!!

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 25-02-04 01:36

P.S. Mit råd er gratis, hvorfor dog gå over åen efter vand?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 01:38

Fordi det var det han IKKE ville
Han ville netop undgå at skulle logge ind og ud.
Med programmet behøver han kun at logge ind når mappen skal bruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 01:38

P. S. Mit er også gratis.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 25-02-04 14:55

jeg bruger et program, der hedder bcrypt.exe. Med programmet laver man en "container" - et ekstra drev på din harddisk. Man bestemmer selv, om det skjulte drev skal være synligt i stifinderen eller ej, og du bestemmer selv, om du vil oprette kodeord eller ej. Jeg tror måske at det minder om det program, som refi snakker om.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 25-02-04 15:26

Et alternativ er at gøre mappen skjult...

Så er det blot op til dig at gøre den "ikke skjult", når du skal anvende den og "skjult" igen, når andre ikke skal se den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 15:32

Og hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 25-02-04 15:48

Højre klik på mappen og sæt et flueben ved skjul.

Når du så vil gøre den "ikke skjul" så skal du under mappe indstillinger, markere den mulighed, der siger vis skjulte filer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 15:55

Der er ikke noget der hedder skjul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 15:59

Det du merner er vel at skjule mappen i egenskaber.
Og for at åbne den skal du så ændre dine mappeindstillinger hver gang.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 25-02-04 16:02

Ja, refi. Beklager at min instruktion ikke var god nok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 16:06

Problemet er bare - at du derved også skjuler en hel del andre filer og IKKE kun een mappe.
Og det var vist ikke meningen

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 25-02-04 16:11

De "almindelige skjulte" filer er nogen som Microsoft med villige har skjult, for at brugeren ikke skal gå ind og slette dem, så operativ system bliver ustabil eller slet ikke kan opstartes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 16:15

Ja - hvis man ikke skal bruge dem er det da helt iorden.

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 25-02-04 21:59

Tak for svaret refi.
ser ud som om det er det der skal til, finder lige en sprogkyndig til at sætte mig ind i det
hav en god dag - gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 22:04

Selv tak - ellers spørg videre her i spørgsmålet.
Det er ikke svært at forklare dig.