/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Misfarvning af vand.....
Fra : purplerain
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 24-02-04 12:18

Vi har købt en trærod, for at dekorere min søns akvarie. Der var tænkt på forskønnelse , men desværre bliver den ved med at misfarve vandet, så det syner gult. Vi mangler et godt råd, Den er vasket/skyllet, og har ligget i blød efter alle kunstens regler. Aftager det med tiden......eller skal vi sende den tilbage til moder natur.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-02-04 12:25

du kan prøve at koge den

//anne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-04 16:35

stort set alt skal koges inden.
(med untagelse af fisk)
som sagt som anne

Kommentar
Fra : palleandersen

Dato : 24-02-04 19:30

Medmindre der dannes svamp (hvidlige tingester !) på roden, så skal du kun være glad for, at du gratis
får "sort vand" i dit akvarie.
Jeg betaler dyrt for at få samme effekt: "sort vand" = regnskovsvand.
Det er et tørveekstrakt man tilsætter akvarievandet, for at gøre det mørkt (men stadig helt gennemsigtigt, ligesom
en øl også er helt gennemsigtig, men farvet).
Iøvrigt giver det også en svag surhed til vandet, som fiskene er glade for.
Hvis du ikke ønsker "sort vand", så lav en kraftig sodaopløsning og kog roden i det. HUSK at skylle roden GRUNDIGT
bagefter.
Mvh.
Palle Andersen

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-04 17:52

den brune farve dit vand har nu kan du fjerne ved og fylde lidt aktivkul ned i en nylon strømpe den putter du ind i din pumpe og efter et par dage er det helt klart igen aktiv kul kan købes hos matas eller i dyrehandleren husk det ikke må være for fint

Godkendelse af svar
Fra : purplerain

Dato : 26-02-04 14:10

Tak for svaret smut.