/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"vandskuret look"
Fra : susno
Vist : 2790 gange
30 point
Dato : 23-02-04 17:20

Jeg har lige været ude og se på maling der giver et "vandskuret look" . Det er flot ,men koster det hvide ud af øjnene. Kender nogen et trick ,der kan give den samme effekt-
evt ved at man blander et eller andet i malingen? Bed mig ikke om at pudse væggene først, for det kan jeg ikke.
Venlig hilsen Susno.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 23-02-04 17:36

Fortæl hvilket materiale du skal male. Er det en muret væg som står i mursten ? glatpudset væg ? er der maling ? Tapet ?
/nilsg

Kommentar
Fra : susno

Dato : 23-02-04 17:43

Det er en væg ,der, når jeg fjerner tapetet, ikke er særlig køn med malingsrester m.m.
Det er det jeg godt kunne tænke mig at dække med dette vandskurede look.
Susno

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-04 17:55

Du kan da bare blande noget pudsemørtel. Lave det lidt tyndt. kom evt 1 cement til mellem 4 og 7 mørtel. Vælg selv blandingsforhold, men lav det ens fra gang til gang. Tag nu og fordet madsen med en kalkkost, og så har du en groftpudset væg.

Dhan også tage sandspartel, og fordele meget tyndt med en spartel. skrab det helt ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-02-04 18:03

....og (forts af A.C. Rosmon) du kan hvis det grå fra mørtelen slår igennem give det et lag almindelig vægmaling til sidst.
Jeg har gjort det beskrevne både på rå væg og på gipslplader. På gipspladerne blandede jeg lidt flisemørtel i samen med pudsemørtelen da det binder fantastisk. Jeg smurte på med en stor pensel og brugte en grov skumgummirulle til at rejse strukturen.
Held og lykke med projektet.
Bjarne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-04 18:25

Det er nok det billigste, og så er det jo nærmest den ægte vare.

Accepteret svar
Fra : jesper6

Modtaget 30 point
Dato : 24-02-04 13:26

Det er også muligt at købe "sand" i en malerforetning. feks Sadolin. Dette sand blander du med almindelig vægmaling hvorefter du får et skuret look.

http://www.sadolin.dk/index.php?head=3&body=3&menu=3

Jeg har selv prøvet deres effektmalinger og de virker. Hør evt også du du ikke kan købe noget "malersand" i dit byggemarked. Det blander du også i almindelig maling hvorefter du får den farve du ønsker samt struktur på væggen.

Bare i tilfælde af at du stadigvæk ikke ønsker at gå igang med at pudse væggende op.

Godkendelse af svar
Fra : susno

Dato : 24-02-04 17:22

Tak for svaret jesper6. Det tror jeg jeg vil prøve Det lyder rimeligt enkelt.
Men det er utroligt så mange mennesker der vil hjælpe en med råd -Tak til allesammen.
Det er utroligt så meget viden der bliver delt i dette forum.
En super-ide.