/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lukning af pc i XP?
Fra : Perege
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 23-02-04 16:37

Når jeg vil lukke min pc trykker jeg selvfølgelig på Start-Luk computeren-Luk, men intet sker.
"Nedluknings-skærmen" forsvinder bare som om intet er sket efter jeg har trykket på Luk.
Det samme sker hvis jeg vil genstarte.

Hvad er der galt?

Jeg kører XP

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 23-02-04 16:46

Det kan højst sandsynligt være virus der "leger" lidt med Windows... Sikkert en orm, der ikke ønsker du lukker computeren...

Scan dine drev fra denne side...: http://dk.trendmicro-europe.com/consumer/products/housecall_pre.php

Du skal bare vælge Danmark, og klik start, efter den har updatet...

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 23-02-04 17:11
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-04 17:52

Ja det kan være virus, men også bare et dumt program der hænger. Du kan trykke ctrl+alt+delete for at se nærmere på de programmer der kører i hukommelsen, så kan du lukke den/dem for at se om den så vil lukke, de er der igen næste gang du starter, men det kan give et fingerpeg.
Det er tit et program du har installeret lige før problemet opstod.
Men ellers kan du bare sætte din comp. tilbage til tiden før problemet opstod.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Perege

Dato : 23-02-04 19:41

Tak for svaret pallebhansen. Du havde fuldstændig ret. Jeg gjorde som du skrev og fandt en fil i Joblisten som så mig lidt underlig ud. Jeg markerede filen, trykkede på Afslut Proces, fandt filen i Stifinder, slettede den og vupti så hjalp det. Derfor får du mine point. Udmærket, pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-02-04 20:31

Ja tak, men det med at finde filen og fjerne den er øøø
Det du skulle have gjort, var at skrive ned hvad den hed, og søge efter den (jeg bruger søg)(Så langt, så godt), men hvis du nu fandt ud af at den lå feks. inde i et bibliotek der hed Adobe. Så kunne du kigge efter en uninstall derinde, den ville nok have heddet uninstadobe. Nu kunne man afinstallere adobe, ved at dobbeltklikke på den og sige ok til at afinstallere Adobe.
Eller i kontrolpanelets "tilføj fjern" finde Adobe og trykke på fjern.
Hvor er forskellen: Jo da du nu kun fjerner en fil feks. inde i Adobes bibliotek, så virker adobe ikke længere (Skidt med det, for den lavede også rav i computeren), men resten kan ikke bruges til noget, og optager diskplads + der står en henvisning i windows registreringsdatabase om at når man klikker på en PDF fil, (Tekstprogram), så skal Adobe åbne og vise filen, og det kan den ikke, og kommer så muligvis med en fejlmeddelse om at et tilhørende program ikke fandes.
Men hvis man havde afinstalleret Adobe rigtigt med uninstall eller i tilføj/fjern, så ville uninstadobe som kører i begge tilfælde, fjerne hele mappen Adobe og alle di tilhørende henvisninger (genveje, og henvisninger i registreringsdatabasen + enkelte filer som kan ligge i windowsmapper. Endvidere ville windows vide at et andet program skulle overtage PDF-filer (Hvis der er nogen der kan)
På den måde ville der blive ryddet bedre op, og Windows ville ikke blive sløv (den leder ikke efter henvisninger der ikke er der længere)
Nå med min snak er det ikke for at forskrække dig, og der er nok ikke sket noget. Og slet ikke hvis det var en virus/spyware der tit kun består af en enkelt fil, eller det var en enkelt fil i et windowsbibliotek (som godt nok hørte til et program, der muligvis ikke fungerer, men som alligevel var dårligt "skrevet", da det ikke kunne lukke sig selv ned, det kan være småprogrammer skrevet til win95 og lign)
VH Palle Hansen