/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklamation - varen forsvinder !?
Fra : Kongelunden
Vist : 426 gange
200 point
Dato : 23-02-04 15:45

Hej,

jeg har en kammerat som i oktober indleverede sit digitalkamera til reklamation. Sälger sendte kameraet til reparation, og kameraet blev fikset. Min kammerat er bosiddende i Sverige og derfor indvilligede sälger i at sende kameraet til köber (min kammeart). Desvärre er kameraet nu forsvundet i posten af diverse årsager som både köber og sälger ikke kan göre for, men sälger sendte pakken som almindelig post og IKKE med garanti, hvilket indebärer at PostDanmark selvfölgelig ikke vil erstatte det 5000,- dyre kamera.

Mit spörgsmål er nu, hvem sidder med ansvaret? Köber har bon for at han i sin tid köbte kamearaet for 5000,- samt at han har indleveret dette i butikken til reparation, men siden har han ikke set det. Sälger nägter at stå til ansvar og mener ikke at han er skyldig heller, og derfor ikke vil erstatte det forsvundne kamera.

Hvem står med "sorteper" i denne situation??

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 23-02-04 15:49

Uha den er ikke sjov.

Men det må jo være afsenderen af pakken der har ansvaret og dermen også den ricici der er forbundet med at sende varen. At afsenderen er så uansvarlig at sende en pakke uden at få en kvittering således at den kan spores.

Jeg mener dog altid at Postdanmark skal erstatte en del at det bortkomne men kun op til en vist beløb - resten må stå for sælgerens regning.

/TC

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 15:50

Hvis sælger kan bevise at du har bedt om at få det tilsendt med post er han uden skyld.
Hvis ikke er det sælgers ansvar.
Så hvem kan bevise hvad.

Kommentar
Fra : Kongelunden

Dato : 23-02-04 15:54

Tak for hurtige svar,

köber har ikke bedt om at få tilsendt varen. Og sälger har heller ikke noget skriftligt "bevis" på at köber skulle have bedt om dette - hvilket han så heller ikke har. Derimod har köber bevis for at han har indleveret kameraet, men ikke fået det retur.

PostDanmark har indvilliget i at erstatte 500,- men det hjälper jo ikke meget når kameraet koster 5000,- og min kammerat selvfölgelig står og mangler dette.

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 23-02-04 15:55

Ja og med beviste for indleveringen i hånden må sælger jo skulle erstatter det manglende.......

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 23-02-04 15:56

Det bliver en sag mellen sælger og PostDanmark.
Sælger SKAL erstatte kameraet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 16:00

Har lige haft en sag af samme slags vedr. en mobiltelefon der forsvandt.
Telefonen er afsendt fra sælger men aldrig modtaget af mig.
Jeg fik en ny telefon fra firmaet og resten må sælger og posten slås om det er modtager uvedkommende.
Så i skal ikke diskutere med PostDanmark.

Godkendelse af svar
Fra : Kongelunden

Dato : 23-02-04 16:00

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 16:02

Selv tak