/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Pinicillin
Fra : Weareallangels
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 23-02-04 12:36

Jeg skal til at igang med et projekt der skal omhandle fremstilling af pinicillin, samt opdyrkning af pinicllin svamp.

Derfor tænkte jeg på om der var nogen her der havde gode råd, ideer, information, kilder eller evt. egen erfaring indenfor dette emne...

Alt hjælp er god hjælp :D

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-02-04 13:09

prøv at søge under "penicillin"

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-02-04 13:17

Nu siger du ikke noget hvilken udd. det er du er igang med.
Men jeg kunne forestille mig at du har en mikrobiologi bog ???? Konsulter den, der vil givet vis være noget om Penc....

Du bliver nød til at være noget mere specifik med hensyn til hvilken informationer du skal bruge.
Er det hvilke forhold der er bedst vækst betingelser for Penc... osv.

Hvis man kigger lidt på historien omkring Penc.. så er der beskrevet hvorledes Penc.... blev opdaget.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-02-04 13:24

thulin...der står i profilen at det er gymnasieniveau.

Mit råd er egnetlig godtnok, jeg tror godt weareXXXXXXXXXXXX selv kan søge. Det kræver bare ordet er stavet rigtigt.

Kommentar
Fra : Weareallangels

Dato : 23-02-04 13:31

jep har hurtigt opdaget at det staves penicillin (men har hidtil hovedsageligt søgt på engelske sider) men for at specificerer så ønskede jeg mest personlige erfaringer og meget gerne omkring vækst betingelser etc. idet jeg selv skal fremstille det ud fra en stamkultur højest sandsynligt ud fra Penicillium chrysogenum svampen...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-02-04 13:35
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-02-04 14:15

Her har du historien: http://www.rostra.dk/louis/andreart/Alexander_Fleming.html
Altid rart som indledning

Ellers findes der masser information på nettet.
Google:søg---> "Penicillium chrysogenum" dyrkning

Kommentar
Fra : Weareallangels

Dato : 23-02-04 14:28

igen, er der nogle personlige erfaringer vedrørende fremstilling helst til et væske medie da jeg vil have svært ved at udvinde evt. produkt ud fra en agar dyrket kultur...

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 23-02-04 18:36

Det er ikke et problem at opdyrke din svamp. Men hvad udstyr har du til rådighed? Har du adgang til LAF-bænk (mener faktisk LAF); steril-bænk; varmeskabe osv. Hvorfor mener du, at du ikke kan udvinde et produkt dyrket på agar (og burde du ikke benytte LB-plader evt. med strep.). Ville det i og for sig ikke være nemmere for dig at benytte en koloni-PCR?
En sidste ting. Hvilket niveau er du på? Der står levnedsmiddeltekniker, men kan det sidestilles med??? (kender ikke selv uddannelsen - er selv molekylærbiolog og kemiker)
Kaos

Kommentar
Fra : .smash.

Dato : 02-03-04 17:43

Pincillin blev opdaget af en forsker der havde glemt sin ostemad på sit forsøgsbord da han rejste til udlandet et par ugen. Da han så kom tilbage opdagede han ostemaden. (eller resterne af den) Han besluttede sig for at undersøge den og opdagede svampens helbredende virkning.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 13-03-04 11:20

Hugo og Russel: Pharmaceutical Microbiology!!!
så god bog
lige noget for dig

.smash. du har ikke ret!!!

Kommentar
Fra : Weareallangels

Dato : 19-03-04 10:53

syntes ikke folk skulle udtale sig hvis de ikke har noget ordentligt at sige og specielt ikke hvis det er forkert (SLAP smash)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-03-04 11:50

Weareallangels fik du styr på det???
købt bogen ??