/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Klageret- fotograf
Fra : olundseng
Vist : 381 gange
120 point
Dato : 22-02-04 19:00

I forbindelse med at vi ville have fotograf til vores bryllup, fandt vi en af Danmarks mest anerkendte bryllupsfotografer og booked denne til vores store dag. Ved indgåelse af aftale, blev der aftalt at billederne ville tages i analogt mellemformat, en serie sort/hvidt, en serie farver. Ved indgåelse af aftalen blev der lagt depositum fra vores side på 1500 kroner.

Så kom den store dag....og en anden fotograf. Med et digitalt kamera. Og udstyr der ikke fungerede. Resultatet blev en serie, sort/hvidt (hvor man bagefter endret til farve) og i digitalt format. Ikke i nærheden af den kvalitet vi valgte vores fotograf udifra, og digitalt, ikke analogt som aftalt.

Ved første visning, forsøgte fotografen at hævde at kvaliteten var god nok. Da jeg har interesse for foto, blev det meget nemt for mig at påpege de ting der overhovedet ikke stod i forhold til det vi blev forestilt, og fotografen indrømmet også det samme. Videre siger fotografen "Ja, for det er en vikar jeg ikke benytter længer der tog jeres billeder".

Forsøg på udbedring blev foretaget fra fotografen uden at lykkes.

Status er nu som følger;
Vi har ingen billeder hentet ud fra fotografen da kvaliteten ikke blev fundet tilfrædsstillende. Billederne har således kun sentimental verdi for os nu. Fotografen har sendt sagen til incasso, trods mundtlige og skriftlige forespørgsler fra vores side, hvori vi forklarer hvad vi mener er galt, og åbner for at fotografen enten udbedrer eller giver prisafslag.

Hvilke rettigheder har vi? Det er svært at se hvad man kan komme til forhandlingsbordet med, det er trods alt en "kreativ" tjeneste hvor det er vanskelig at kvantificere kvalitet. Men det er dog klare avtalebrudd i det faktum at det er digitale billeder, ikke analoge som aftalt. Nogle forslag til hvad jeg skal gøre videre? Det er i ferd med at blive en principsag for mig, men jeg er bange for at det hurtigt bliver dyrt hvis jeg ikke har klare rettigheder....Forbrugerstyrelsen er koblet ind i sagen, men der tager det mindst et halvt år.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-02-04 19:06

Prøv advokatvagten hos jeres lokale bibliotek og spørg der hvad i kan gøre. Det er gratis.

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 22-02-04 22:14

Hej Olundseng

Du kan også prøve at kigge på dette site eller skrive til dem:
http://www.familieadvokaten.dk det er også gratis.

Mhh
Wilduhr

Kommentar
Fra : Arkin

Dato : 29-04-04 13:28

Du har uden tvivl ret til at hæve aftalen med fotografen. Der er tale om et almindeligt forbrugerkøb, som hører under Købelovens bestemmelser om misligholdelse af købeaftaler. At I ikke har fået nogen brugbare billeder fra bryllupet udgør en mangel efter Købelovens § 76 og I har derfor ret til at hæve aftalen, jfr. § 42, dvs. at I får jeres depositum tilbage og ikke skal betale regningen.

Fotografen havde ret til at forsøge at udbedre manglen, men da dette ikke lykkedes kan I hæve handlen.

Hans kommentar om at det var en vikar han ikke bruger længere er irrelevant for jer. Det er ham I har indgået aftalen med og ikke jeres problem at han bruger en vikar der ikke duer.

Jeg regner ikke med I har lyst til at klare det her i en retssag - det ville blive alt for dyrt, men hvis I gør fotografen opmærksom på jeres rettigheder ifølge Købelovens bestemmelser, kunne man jo håbe han slappede lidt af. Retten er uden tvivl på jeres side.

Virker det ikke at "true" ham med købeloven, kan I rette henvendelse til Forbrugerklagenævnet.

Venlig hilsen Mira Haaning Arkin (jeg underviser i Erhvervsret ved Århus Købmandsskole)

Kommentar
Fra : Arkin

Dato : 29-04-04 14:14

Rettelse. Jeg henviste til § 42 ovenfor. Det er § 78 i stedet. § 42 gælder nemlig ikke forbrugerkøb men handelskøb. Undskyld!

Kommentar
Fra : moreispossible

Dato : 31-10-04 12:41

Jeg synes også retten er på din side, så ville JEG heller ikke være bange hvis fotografen ikke slapper af.
Men i HVERT FALD skal DU (alle) ikke være bange for INCASSO, det er et "BLUFF", som psykologisk gør folk bange, men som ikke har de store JURIDISKE konsekvenser (ud over det som ikke-batalingen i forvejen har, jeg tænker på forsyningstjenester, som el). Enhver middelmådig advokat kan afvise med standardskrivelse enhver form incasso-tjeneste og alle dermed forbundne omkostninger.
Det ville jeg bar har sagt, selv om din sag er så gammel.
Hvordan gik det videre?

Kommentar
Fra : olundseng

Dato : 31-10-04 16:54

Opdatering i sagen: Fortsat ingen løsning! Det er nu gået over et år. Forbrugerstyrelsen har sendt min klage til fotografen der har undladt og svare. Fotografen har sendt sagen til advokat der ringte til mig for at få til en ordning. Jeg står fortsat fast ved at det er aftalebrud, og at jeg kræver en eller anden form for indrømmelse fra fotografen- økonomisk eller andet. Det får jeg ikke. Jeg aner ikke hvad der sker videre...
Nogen der ude med erfaringer?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-10-04 17:04

Det der pisser mig af i din/jeres sag er, at det er billeder der IKKE kan gøres om.!

Tja.... Ekstra Bladet er altid godt.
Der er ikke noget som formiddagsavis-omtale der nok skal få sådan en nar til fotograf op ad stolen... Ellers et af de utallige forbruger programmer...

Eller en lille hjemmeside der advarer imod manden og hans forretningsmetoder...

Hvilken fotograf er der tale om.??

Pøj Pøj med det...

Kommentar
Fra : olundseng

Dato : 31-10-04 17:07

Hmmm....jeg ved ikke om det er smart af mig at opgive navn på fotografen, men jeg kan sige så meget som at HUN er meget anerkendt (og rigtig dygtig til at fortælle det...), og har taget bryllupsbilleder for mange kendte. Videre har hun vundet en god del priser, også internationalt. Ingen tvivl om at hun er en god fotograf- hun er bare et forfærdelig medmenneske....