/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
udlejning af værelse i andelslejlighed.
Fra : mezz
Vist : 3277 gange
25 point
Dato : 18-04-02 15:00

Jeg skal (måske) købe en andelslejlighed til sommer, den er rimelig stor. Jeg kan kun få det til at løbe rundt, hvis jeg lejer et værelse ud.

Mit spørgsmål går på om jeg kan udleje et værelse. (jeg ved at der er andre i huset der gør det på nuværende tidspunkt) hvordan gør man med skattefar?
Jeg mener, lejen som sådan er vel ikke en indtægt, men næsten den eneste måde for mig at få en lejlighed i Århus, til en nogenlunde overkommelig pris. Ved at "slå" mig sammen med andre i samme situation.
Sammen kan vi få 7500,- på bordet pr. måned. (Vi = min kæreste, jeg og en lejer) Man kan nærmest kalde det et bofællesskab. Huslejen ligger på 4000,- så jeg kan lægge 3500,- til lånet hver måned.

Mit spørgsmål er vel egentlig hvordan skal jeg beskattes af lejeindtægten og min kærstes husleje? Når lejen går til den samlede husleje /(lånet + boligafgift = 7500,-)
min kærste er vel ikke lejer i den forstand. Men samboende, er der nogle regler for det?

Hvis man skal oplyse det, skal man så oplyse at lejeren betaler det og det. Eller er der nogle regler for fastsættelse af lejestørrelsen til et udlejningsværelse.

HVORDAN gør alle dem i avisen der skriver værelse udlejes? Med oplysninger til skattefar.?+?=??

Kan lejeren og min kæreste få boligstøtte? (når det er en andelslejlighed?) Kan jeg selv?
Om et år skal jeg til at studere hvad med indtægt til den tid?

På forhånd tak "Mezz"

Ps. Håber ikke at det virker alt for rodet, men jeg syndtes at det er lidt svært at formulere et spørgsmål der dækker så mange ting. så det kommer til at lyde fornuftigt.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 25 point
Dato : 20-04-02 16:42

Huslejen er at betragte som personmlig indtægt, for den som står som ejer af andelslejligheden og det er ligegyldigt, hvordan boformen er...

Man opretter en lejekontrakt, og har man moral kontakter man LLO og spørger om hvad de syntes om den lejekontrakt man har lagt på bordet, men fortæller dem samtidig problematikken. Så burde de lejemæssigt intet være her.

DU skal samtidig være opmærksom på, at skattevæsenet fastsætter en markledsbestemt husleje dvs, det man må forvente at det koster at bo til leje i en privat udlejning. DU skal nok regne med 2.000-3.000 kroner afhængig af størrelsen på lejemålet. Vær samtidig opmærksom på at vand, varme og el som lejer betaler betragter skattevæsenet som lejeindtægt, hvem der kan forstå det ??

Mht. til boligstøtte skal du snakke med kommunen, som fastsætter denudfra gældende regler.

DU skal IKKE forvente, at hverken dig selv eller din kæreste kan få boligstøtte... Og det er jo i og for sig rimeligt nok... Man kan ikke betragte kæresten som samboende og sige hun ikke betaler husleje og så samtidig med den anden hånd forlange, at det offentlige betaler tilskud til en fiktiv husleje. Det grænser socialt bedrageri, som er strafbart og i grove tilfælde kan give fængsel...!!!!!

Hvad lejeren angår kommer det an på en inviduel vurdering fra kommunens side.... Tag kontakt til dem og se hvad de siger (din lejer).

Mht. til når du skal til at studere skal du forvente, at du leje-indtægten vil blive betragtet som skattepligtig indtægt og derfor måske kan få betydning for hvor meget S.U. du kan få.