/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hæmobartonellose og nedsat appetit
Fra : xtiny
Vist : 1729 gange
40 point
Dato : 18-04-02 02:40

Hej Alle!
Min 3 1/2 år gamle hankat (kastreret sidste sommer) har fået konstateret Hæmobartonellose. Han begyndte at tabe i vægt over en periode på 3 uger. Han kom til dyrlægen, hvor han fik taget blodprøve. Han var negativ for FIV og FELV, men fik konstateret forhøjede værdier af bilirubin. Katten fik så en sprøjte med antibiotika og et appetitstimulerende middel samt diætfoder. Da katten efter 1 uge ikke var blevet bedre, tog vi til dyrlæge igen. Han blev så undersøgt for Hæmobartonellose, og testen var positiv.

Desværre fik vi forkert medicin med hjem, og katten har således ikke været i behandling med den rette medicin før mandag den 15. Han er stadig temmelig sløj, sover mest, drikker lidt vand men spiser meget lidt.

Det dyre dåsemad gider han ikke spise, tørfoderet ryger der to mundfulde ned af og ikke mere! Han er meget tynd, og jeg har forsøgt at tvangsfodre ham med dåsemad opblandet i vand og indgivet med en engangssprøjte. Det var mildest talt ikke nogen succés.

Katten vil gerne spise vore andre kattes tørfoder, men det er ikke leverskånsomt. Så hvad gør man så?

Jeg vil gerne forsøge noget andet foder, men det, jeg har fået oplyst er, at det må være magert kød. Det kommer jeg ikke langt med. Jeg har kogt kylling (til mine andre kattes store tilfredshed), så spiser han 2 bidder og levner resten.

Hvordan kan jeg få min kat til at spise igen? Og hvad kan jeg give ham?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-04-02 07:53

Hej xtiny
Da det er vigtigt at han spiser kan jeg kun foreslå
dig at starte fra en ende af med råt oksekød,kalkun
alt hvad du tror han muligvis vil have. Her er en link
til en side (på engelsk) der fotæller om sygdommen.
http://www.fabcats.org/is22.html

held og lykke
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Some people have lives, others have cats

Kommentar
Fra : xtiny

Dato : 18-04-02 11:16

Hej Marianne!
Tak for dit svar og linket!
Jeg må indrømme, jeg er på Herrens Mark mht katten. Jeg anede ikke, at en sådan sygdom fandtes, og jeg har læst, hvad jeg har kunnet finde på netdyredoktor/dyrlaegevagten. Vi skal have fat i dyrlægen igen i morgen, da vi skal melde tilbage om katten. (Er nu på det stadie, hvor jeg trækker store hårtotter ud i frustration!).

Jeg må så prøve med noget kød, som du foreslår, men skal det ikke være kogt?
(Vi har engang for meget længe siden haft en perser, han fik bla kogte svinehjerter med ris. Men min syge kat, tør jeg ikke give indmad, der rumsterer noget i mit baghoved med indmad og leversygdomme.)

Med venlig hilsen
xtiny

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 40 point
Dato : 18-04-02 11:53

Hej Marianne

Jeg forstår godt at du er ved at gå ud af dit gode skind..! For det første må du ikke give din kat råt kød, det er korrekt at det skal koges. Et forslag: Du kunne blande lidt af de andres foder i diætfodret, og prøv at give de andre det samme, det sker der ikke noget ved at prøve et par gange. Derved øger du konkurrencen mellem kattene om maden. Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge? Men du kunne måske prøve.
De hjerteligste tanker
Mango