/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
jalousi
Fra : louisez
Vist : 817 gange
50 point
Dato : 22-02-04 12:08

min kæreste har altid været lidt jaloux og det har jeg godt kunne leve med, men efter vi har fået vores søn det er nu snart et år siden ja så er det som om der er sket noget ham er blevet meget jaloux han tjekker min mobil og computeren når han kommer hjem fra arbejde for at se hvem jeg har talt med og hvilken sider jeg her været inde på...
Vi har talt meget om det for synes ikke det er så sjovt at han nærmest hverdag mistorer min for at have lavet noget han ikke må vide.
det skal lige siges at jeg aldrig har lavet noget som gør at han skulle have grund til ikke at slote på mig. vi blev gift for så 7 mdr siden da vores søn blev døbt..
når vi snakker om problemet siger han at han godt ved det er forkert det han gør, men at han gør det fordi han er bange for at miste mig. men har sagt til ham at hvis ikke han lader vær med at tjekke mig hele tiden så holder jeg nok ikke til det i længten også mister han jo først mig og det kan han godt se... men synes bare at lige meget hvor meget vi snakker om det ja så bliver det ikke beder..
når jeg engang i mellem skal noget så ved jeg hvor skidt han har det med at jeg ikke er hjemme, men jeg kan jo ikke helt holde op med at lave ting med mine veninder fordi han er jaloux..
jeg elsker ham og har selfølgelig ikke lyst til at vi skal gå fra hinande men kan næsten heller ikke holde ud at det er på den her måde. er der nogle ander som har prøvet det samme som måske kan fortælle hvad de gjor for at komme vider...
Hilsen Louise

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-02-04 12:23

Hej Louise.

Nogen personer er gennerelt bare usikre på sig selv, det kan være en grund. Det bedste du kan gøre er at overbevise ham om at han er den eneste for dig. Det gør du ved at fortælle ham det og i din væremåde overfor ham. I sidste ende kan i prøve parteapi.

Held og lykke

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-02-04 12:35

Jeg har prøvet det på egen krop..

Men her er det mig der er jaloux!

Den største grund til at jeg er sådan er fordi jeg har oplevet for mange nederlag, jeg er blevet svigtet for mange gange til at jeg turde/tør stole blindt på folk, det går hårdt ud over min kæreste, men jeg har via samtaler med ham, lært at styre mig meget!

Det der har hjulpet mig mest har været at vi har kunnet snakke åbent om de ting jeg har været mistroisk over, at vi har kunnet snakke om min jalousi, og at han har kunnet forstå og lært at acceptere de ting der har gjort mig jaloux.

Det er meget vigtigt at i kan snakke om problemet, for det er et problem og ikke kun for dig, for han har det garanteret også skide dårligt med at føle og tænke som han gør!

Det er meget smærtefuldt at side bag en skærm for at kontrollere en anden, men føler sig ikke særlig godt tilpas når man gør det, og jeg havde både hjerte banken og koldsved når jeg gjorde det, for jeg frygtede hvert øjeblik at jeg ville finde noget der ville rive verden væk under mig!

Snak med ham om det, prøv at forstå hvordan han har det, lyt til ham, og så prøv at finde ud af om der er noget du gør eller siger, der gør ham usikker...
Det behøver ikke at betyde at du gør noget forkert, men de mindste ting kan være nok til at alarmklokkerne ringer hos en der er jaloux!

Det var lige en lille beretning fra en der har oplevet det fra din kærestes side!

Accepteret svar
Fra : nettesber

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-04 12:36

Som din mand ganske rigtigt siger, er jalousi lig med angsten for at miste. Jalousien kan ha´ rødder langt tilbage i barndommen. Kan skyldes manglende kærlighed, måske et svigt fra far/mor side til fordel for en søster/bror eller andet i samme stil. Når han så som voksen oplever en kærlighed fra et andet voksent menneske, bliver det dyrebart og angsten for at miste kan opstå. I får jeres søn og pludselig går noget af din opmærksomhed til ham tabt, da du nu har mere end én person at ta hensyn til. Måske denne familieforøgelse kan være igangsætteren til jalousien.
Første skridt på vejen til "helbredelse" er at din mand erkender sin jalousi, næste skridt er at han prøver finde årsagen til den. Derudover må din mand tale åbent med dig, om de tanker, der opstår i forbindelse med jalousien. Din mand må ta´ ansvar for sine følelser, og forsøge at bearbejde dem for at komme ud af jalousiens greb. Lykkes det ikke, må han søge professionel hjælp. Intet er umuligt, selvom det er svært. Held og lykke!

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 22-02-04 20:21

nicolehh...
tak for dit svar... min kæreste læste dit svar og han sage man kunne høre at du viste hvad du snakkede om og at det du skriver er præcis de samme følser og tanker han har når han tjekker mig...
synes vi er meget gode til at snakke om det sammen og kan til dels godt sætte mig ind i hans sted men på den ande side er det også svært når jeg aldrig selv har følt jalousi på samme måde..
synes når vi snakker om det har det så i et par dage været blevet beder men synes også vi i lang tid har gået et skridt frem og to tilbage..
nu har vi snakkede om at give det en chance mer hvor hvis der kommer noget så skal han sige hvad det er han tænker og hvorfor håber vi selv kan løse vores problem ved godt at han nok aldrig slipper helt af med sin jalousi, men vi har også snakkede om at hvis det ikke snart bliver beder så prøver vi proffesionel hjælp af en form, for der er jo ingen af os som ønsker at vores forhold skal gå i stykker pga det her...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-02-04 21:15

Hej igen.

Nej, han kommer aldrig helt ud af det problem, men han kan lære at styre det, og du kan lære at hjælpe ham, ved at han fortæller dig hvad der genere ham, hvis han fx. bliver berørt hvis du snakker med/om en bestemt person, eller hvis han fx. bliver jaloux hvis du færdes meget enkelte steder på nettet/andet, så kan du hjælpe ham ved at prøve at fortælle om det du oplever, eller ved simpelthen at begrænse din omgang med de ting der får ham til at føle sig utryk.

Selv om det virker på dig som om i er meget gode til at snakke om det, er det ikke det samme som at sige at han fortæller dig hvad han tænker, føler og mener...
Ikke dermed sagt at han holder noget hemligt for dig, men at det kan være skide svært at sætte ord på følelsen jalousi!

Det ER meget svært for dig at sætte dig i hans sted, det ville kun kunne lade sig gøre hvis du selv har oplevet den meget dræbende følelse...

Jeg kender godt den med at "det bliver bedre for en kort tid" når man har snakket om tingene, men jeg har også altid haft den følelse at jeg ikke fik sagt det hele, det er svært at sætte ord på, når det sidste man ønsker er at jage sin elskede væk!

Få ham til at læse hvad jeg skrive igen, og så kan jeg jo sige til ham:

"Det eneste der kan få dig/jer gennem det her, er hvis du vil være åben og ærlig, og så må du få styr på HVAD der gør dig jaloux, er det ting hun gør eller siger, er det tanker om hvad hun mon laver når hun ikke er hjemme, om det bare er når hun er ude at handle, eller er det bare generelt??

Hvis det er konstant, hvilket jeg ikke kan forestille mig, så kan kun en proff. hjælpe dig/jer!

Men lad ikke jalousien dræbe hendes kærlighed, for hendes kærlighed har du, ellers ville hun ikke spørge om hjælp på et åbent forum!!!"

I skal så også vide at når han er kommet nogenlunde gennem det, vil der gå lidt tid, hvor han skal venne sig til den nye tanke om at der ikke sker noget, at der ikke er grund til at kontrolere dig, han vil tage sig selv i at være på vej til at falde tilbage mange gange, men jeg kan garantere dig for at det ikke hjælper en skid at konfrontere ham hver gang han tjekker dig, han vil bare føle at du har noget at skjule siden det genere dig!!

Jeg kunne skrive i timevis om det, jeg kender det, og det er meget smertefuldt!
Men jeg vil lade jer spørge selv, hvis der er noget...

Mange tusind tanker herfra!

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 23-02-04 17:41

Hej Nicolehh

Så er det manden der skriver...

Er sku temmelig sikker på at du ved hvad du snakker om, for du tager ordene ud af min mund, og stort set alt hvad du skriver har jeg prøvet og tænkt, og været igennem...

Og ja vi er gode til at snakke om det, og det hjalp også de næste par dage, men så var der et eller andet i mig igen der gjorde at tankerne begyndte at tænke videre, hvis du forstår. Og det er den del af det jeg gerne vil lære at styre.

Er slet ikke i tvivl om min kones kærlighed, da hun uden tvivl er så ærlig at mange andre kunne lære noget af hende.

Det der er "problemet" er tankerne, de tanker der kommer når jeg er på arbejde, eller hvis vi har haft en dårlig periode.
Og som du selv skriver er det vildt svært at sætte ord på de nøjagtige følelser og tanker man gør sig, for nogen af dem er der kun i 2 sekunder og så er de væk igen. men kan da nævne at jeg for at give hende lidt luft oven på en MEGET dårlig periode sendte hende i byen i weekenden og blev hjemme med syge sønnike, og det var faktisk helt godt. Men om morgenen da hun kom hjem begyndte det... Hvem havde hun snakket med, og hvem havde "lagt an" på hende, osv osv... Og nu er det heldigvis sådan at jeg er bevist om det her, eller det er jeg nu, takket være min kone, men jeg får sku dårlig samvittighed bagefter, når jeg har stukket spydige kommentarer og spredt negativ stemning en hel formiddag. Istedet for bare at være glad for at hun selvfølgelig kom hjem og sov i sin egen seng.

og er åben for samtlige forslag til hvordan man slipper de her skide tanker, for de er F...... ubehagelige, og ikke særlig gode for et forhold, som jeg virkelig ønsker skal holde.

Nu har vi haft en lille periode hvor tingene er kørt på skinner, nok mest fordi jeg virkelig er bevist om det her, og tænker mig MEGET grundigt om inden jeg åbner munden, en ting er jeg nervøs for og det er så den næste periode hvor det ikke kører på skinner, starter det hele så forfra eller hvordan, eller hvordan undgår man at falde i som du siger.

er meget glad for dine svar, og håber du har lidt værktøjer, da du lader til at have været hele turen igennem, hvor jeg nok ingengang er halvvejs.

Mvh
Manden

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 19:56

Hejsa.

Jeg vil starte med at sige, at jeg forstår hvert ord du skriver.
Der er mange ting du kan gøre for at få det bedre med dig selv og dine tanker...

Som jeg har skrevet før; find ud af hvad det er der fremkalder dine tanker...
Du skal have gjort det helt klart for dig selv nøjagtig hvilke situationer der fremprovokere tankerne.
Når du har tænkt længe og grundigt, så gør dig selv en stor tjeneste; skriv ned hvad der gør det! Skriv ned hver gang du møder de negative tanker, også selv om det er dem der hurtigt forsvider igen...
Denne knaldroman fremlægger du for din kæreste, så i sammen kan snakke om de ting der er medvirkende til at du får det som du gør!
- Fortsæt så med en ny liste og tag den frem når du mener der er behov for det, så i kan få snakket om det hele!

Det er også vigtigt som du selv skriver at du skal være meget bevist om det, det er noget dit sind skal lære at være uden at du behøver tænke over det, og det tager længere tid.

Her tog det ca. 1½ år, men jeg tænker kun sjældent over det nu...

Der er dog stadig ting der kan fremkalde mine tanker hvis han fx. ikke tager sin mobil eller ikke kommer hjem som aftalt, og jeg ikke kan få fat i ham...
Men det er ting som han er blevet bedre til at tænke over, for det er også en stor del af det!!!

Din kæreste skal også være klar til at hjælpe!
Hun skal lære at leve med at dit sind ikke fungere som hendes, hun skal lære at tage hensyn til de ting som fremprovokere dine negative tanker, hun skal være åben og 110% ærlig overfor dig om ALT, også hvis hun møde en gammel flamme og helst bare vil skåne dig og undlade at sige det, for det skal bruges til at snakke om det der fremkalder din jalousi!

Jeg kender godt tanken; kæresten har været ude for at have det sjovt, men når man skal konfronteres med virkeligheden dagen efter (eller et par timer senere) så dukker det hele op igen...
Derfor har en af vores aftaler været at ingen af os går i byen eller til fest og lign. uden den anden, det er ret uvirkeligt for "alm" par, men det er vigtigt at man bruge tid og kræfter på at få denne meget grimme sygdom ud af bevistheden, for man slipper ALDRIG af med den!

Håber det var noget du/i kunne bruge, og jeg er stadig klar med et par mulige svar på evt. spørgsmål!

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 23-02-04 22:30

Manden er tilbage

Det du skriver er skidegodt så er det helt klart noget jeg vil prøve.

Der er kun en ting som vi/jeg ikke kan følge og det er den med at ingen af os går "i byen" alene, for det ved jeg min kone ikke kan leve med, hun har flere veninder som gerne vil have hende med i byen, og hendes kollegaer holder da også fest en eller 2 gange om året, og de gange har hun brug for at komme ud alene, og der må jeg nok erkende jeg er enig, og det er jo bare en måde for mig at bevise overfor hende at jeg stoler 100% på hende.
Hun har aldrig givet mig anledning til andet, har enda en gang fortalt mig at hun mødte en eks. til en fest, uden jeg selv spurgte. kunne dog mærke på hende der var noget hun gerne ville sige, og hun sagde det efter et par dage.

Har det ligesom dig, at hvis hun ikke svarer på mobilen, eller ikke tager telefonen 3 gang jeg ringer så kan tankerne godt begynde at løbe, men det er knapt så slemt mere, da det viser sig gang på gang at der er en god grund, hun har jo ligesom vores søn at se til, og da hun var i byen idst, undlod jeg at skrive eller ringe, da jeg ville se hvordan jeg håndterede det, og det gik fint.

Tror heller aldrig man slipper af med jalousien, men man kan gøre meget for at mindske den, og du har helt klart givet mig et værktøj til at bearbejde det.

Håber jeg kan få sat ord på nogle af alle de tanker der florerer i hovedet når det sker. Og at vi med tiden kan få et forhold som er ligeså godt som det absolut har været den idste uge, hvor vi har været rigtig gode til at snakke om det her.

jeg vil foreslå at hun ikke lukker spørgsmålet lige nu, da jeg gerne vil se tiden lidt an, og skulle der komme mere, så skriver jeg det her. og tror egentlig der er mange der sidder i samme situation som mig selv, og som måske heller ikke har fået bearbejdet det helt igennem, for det tager tid.

mvh
manden

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 23:52

Hej igen...

Det med at vi ikke går ud alene, er jo også kun noget vi bruger, da jeg ikke kan leve med det endnu, det er ikke ensbetydende med at det er løsningen for jer, og jeg vil da helt klart ikke anbefale det, hvis du har det fint med at hun har brug for de par alene aftner nogle gange i løbet af året!

Bare husk at sige det til hende hvis der er noget ved det der genere dig, så i kan få snakket det igennem!

Mange tusind gange held og lykke herfra

Håber det har kunne gøre en forskel.

Hvis du ikke vil have spørgsmålet lukket fordi du/i er bange for at det ikke vil være muligt at spørge mig om mere, så kan jeg da sige, at jeg er tilmeldt tråden og det vil jeg blive ved med, så jeg får mail hver gang i skriver her! *s*

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 25-02-04 12:40

Mon ikke mandens jalousi udspringer af hans egen bedrifter. Når man selv har "flair" for at være en lille smulle utro, skal der ikke meget fantasi til for at forestille sig, at sin partner er ligesådan.

http://www.kandu.dk/dk/spg/28417

Mvh Carina

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 25-02-04 13:15

hmm. havde ikke en gang lagt mærke til at det var én og samme person...

Så kan jeg da bedre forstå hvor jalousien kommer fra...

Der er kun en ting at gøre, og det er at han selv dropper sine udflugter og glemmer tanken om andre kvinder, så kommer tilliden hurtigere tilbage, for hvis han ikke selv er utro, og i har det så godt sammen, hvorfor skulle du så være det!?!

Og hvis han stadig mistror dig, må han jo kigge tilbage, og se hvad han selv har lavet, og se om det er de samme lighedspunkter mellem din opførsel og hans, da han havde noget at skjule!!

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 19-04-04 08:20

Tak for svaret nettesber.

Kommentar
Fra : nettesber

Dato : 24-04-04 17:46

Hej ...og velbekomme!

Håber det har sat lidt gang i løsningen af problemet.
...og husk...al begyndelse er svær!
Endnu en gang held og lykke til jer begge!

Kommentar
Fra : msmukke

Dato : 26-11-06 12:36

haii. vil håbe i kan hjælpe mig. jeg er en pige som har kommet sammen med min kæreste i over et år. vi bor sammen i en lejlighed og har gjort det i nogen måneder. jeg har altid være jaloux. nogen gange mere end andre, jeg ved virkelig ikk hvordan jeg skal få det til at holde op, for jeg vil ikk være det. min kæreste er meget tæt på at slå op fordi han ikk kan klare det mere. men jeg bliver nød til at komme af med det, ellers mister jeg den jeg elsker. har i nogen gode ideer til hvordan jeg kan komme a med det. jeg har virkelig brug for jeres hjælp.