/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rødvin af væg
Fra : tuggi
Vist : 7702 gange
100 point
Dato : 18-04-02 00:23

Jeg har været så uheldig at spilde rødvin ned af tre etagers væg i min opgang og da jeg ik lige kan få lortet til at gå af vil jeg gerne lige vide om der er nogen der har en ide til hvordan man gør. Der er tale om en oppudset betonvæg med hvid maling.

Mvh. Dennis

Accepteret svar
Fra : ivanovic1

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-02 09:48

Sådan fjernes rødvinspletter fra et ubehandlet trægulv måske kan du bruge samme procedure til din væg i opgangen

Et ubehandlet trægulv er meget smukt, men det er også en del mere sart end for eksempel et lakeret trægulv. Har man været så uheldig at spilde rødvin på et ubehandlet trægulv, kan man - afhængigt af den spildte mængde - være meget heldig at få gulvet pænt igen.
Alternativt må man afhøvle gulvet, for at få det pænt igen.

Du skal bruge:

balje
vand
klude
brintoverilte eller andet affarvningsmiddel
vat
vatpinde
husholdningseddike - mindst 30 procent

1. Masser af vand
Tør så meget af rødvinen op med en fugtig klud, som du kan.

Bliv ved med at vride kluden op, og vask på pletten. Skift gerne vand flere gange.
Fortsæt med at tørre med den opvredne klud, til vandet ikke farves af rødvinen mere.

2. Blegning
Væd vatstykker, og eventuelt også vatpinde, med brintoverilte eller affarvningsmiddel, og bleg pletten.
Bruges et affarvningsmiddel, bør brugsanvisningen læses grundigt inden brug.

3. Neutralisering
Neutraliser brintoverilten ved at tørre efter med en klud vædet med husholdningseddike.

4. Mærker i gulvet
Er der kommet mærker i gulvet, hvis du for eksempel har tabt et rødvinsglas, kan du se her, hvordan mærkerne udbedres.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-04-02 13:19

Jeg har desvære ingen idere, men hold da kæft en fest det må havde været.

Held og lykke

Jens

"tuggi" <tuggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qymv8.33895$iY5.1365073@news010.worldonline.dk...
> Jeg har været så uheldig at spilde rødvin ned af tre etagers væg i min
> opgang og da jeg ik lige kan få lortet til at gå af vil jeg gerne lige
> vide om der er nogen der har en ide til hvordan man gør. Der er tale om
> en oppudset betonvæg med hvid maling.
>
> Mvh. Dennis
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-04-02 15:55

> Jeg har desvære ingen idere, men hold da kæft en fest det må havde været.

Heller ingen ideer, men sådan går det, når man inviterer tyngdekraften med
til fest.

/~; Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-04-02 16:33

Hej

Man kan få noget spraymaling på dåse, der ligesom forsegler sådanne grimme
pletter. Bagefter kan det så være, du bliver nødt til at finde den helt
rigtige hvide maling at male over med. Det er da godt væggen er malet, og
ikke i rå beton.
Altså spørg hos en farvehandler eller i et byggemarked, og server/drik
hvidvin næste gang.

VH Birgitte

"tuggi" <tuggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qymv8.33895$iY5.1365073@news010.worldonline.dk...
> Jeg har været så uheldig at spilde rødvin ned af tre etagers væg i min
> opgang og da jeg ik lige kan få lortet til at gå af vil jeg gerne lige
> vide om der er nogen der har en ide til hvordan man gør. Der er tale om
> en oppudset betonvæg med hvid maling.
>
> Mvh. Dennis
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : tuggi

Dato : 19-04-02 09:41

Tak for svaret ivanovic1.