/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad er SpyWare
Fra : Jrod
Vist : 471 gange
50 point
Dato : 21-02-04 23:34

Hej med jer alle sammen.

Jeg har et lille spørgsmål ang. Spyware...

Hvad er det helt præcist SpyWare er for noget? Jeg ved lidt om at det kan være reklamer fra forskellige programmer eller hjemmesider der ligge sig ind på din computer eller noget i den stil (har jeg ret?) men hvad er det sån helt præcist? Og hvad gør det? Hvis der er nogen der kan give mig en nemt forståelig forklaring på det så ville jeg blive yderst taknemlig..

Og så lige til sidst, kan det være skadeligt for computeren, sån i stil af virus eller noget? eller er det til fare på anden måde?

Håber nogen kan hjælpe mig.

Mvh Glen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 23:36

Her kan du læse alt om spyware.

http://www.spywarefri.dk/

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-02-04 23:37

læs på forsiden af www.spywarefri.dk Der står det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 23:37

Det noget der spionerer på dig som kan fjernes med dette http://download.com.com/3000-2144-10122137.html

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-04 23:40
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 23:54

Uden link
Spyware er programmer der holder øje med hvad du laver og hvilke sider du besøger - så de kan se hvad du interesserer dig for. De er egentlig ganske uskadelige (de ødelægger ikke din komputer)
Nogle programmer forlanger du installerer deres spyware - derfor får du mange gange programmerne gratis.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 22-02-04 00:05

Tak for den hurtige hjælp alle sammen..

Lige nu køre jeg Ad-Aware for at se om jeg har spyware.. og det havde jeg. Masser enda! Kan jeg gå hen og løbe ind i nogle probs ved at fjerne det hele? Jeg tænker på, den lokalisere nogle filer på min HD som Spyware, kan jeg skade forskellige programmer ved at fjerne det? har selvfølgelig fjernet alle de små prog. som jeg godt kan genkende som spyware men hvis ad-aware nu f.eks lokalisere en fil i et af mine spil som spyware kan jeg så skade spillet ved at fjerne den?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 00:10

Du kan godt fjerne dit spyware.
Men du kan risikere at nogle af dine gratisprogrammer ikke virker mere. Så må du installere dem igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 00:13

Hvis det er spil du er bange for, så er det kun gratis-spil der kan være en risiko.
Dem kan du jo bare installere igen, men så kommer spywaren også igen.
Hvis det sker må du enten undvære gratisspillet eller leve med spywaren der hører til det spil. Den skader ikke din komputer.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-04 00:32

Selve svaret ligger i begrebet ad-aware programmer eller filer der tilføjes under installation eller cookies der automatisk gemmes på computeren når man er på internettet, men efter min overbevisning kun ting man har downloadet fra internettet.

Du kan eks. prøve et par dage at undlade at slette dine cookies og se at en masse af filer der automatisk bliver gemt på computeren vil programmet opfatte som spyware, selv om filerne formentlig er ganske uskadelige.

Jeg ved ikke om du ved det, men du kan gå ind i kontrolpanel og internetindstillinger og sætte grænsen for hvor mange mb cookies der maksimalt må gemmes på ens computer. Jeg selv har sat grænsen helt ned til det mindste 1 mb.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 00:36

Den var ny for mig.
Tak for det.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 22-02-04 17:02

Takker jer alle mange gange for jeres hjælp, har en meget bedre fornemmelse af spyware nu her..

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 22-02-04 17:03

Tak for svaret ellebye.