/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Lørdagslukning
Fra : dabj
Vist : 1954 gange
100 point
Dato : 21-02-04 10:02

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilket år folkeskolerne stoppede med undervisning om lørdagen?
Var det evt. før eller efter at arbejdsmarkedet indførte lørdagsfriheden? det var nemlig i sidste halvdel af 60'erne.
Gælder en kasse "grønne" så---please.

Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : SKELMOSE

Modtaget 110 point
Dato : 21-02-04 10:24

August 1970 var det slut

mvh R.J.S.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 10:50

Ja det var dengang ! 1970 gælder nu ikke for Århus, hvor jeg gik i skole. Her blev det permanent 2-3 år tidligere .. altså 1967.
I 1965/1966 kørtes en "forsøgsordning" med en "rullende lørdag". Forklaring: Man annulerede MANDAG. I den første uge indsatte man LØRDAG til MANDAG. I anden uge indsatte man LØRDAG til TIRSDAG. I tredie uge indsatte man LØRDAG til ONSDAG ....
Det lyder som en "århus-historie", men det er ikke engang løwn !

Forsøgene kørte ikke hele kalenderåret, men så vidt jeg husker "kun" i sommerhalvåret. Det var alletiders (for mig), for mandags-skemaet var ret "tungt" og lørdags-skemaet "let": Gymnastik, 2 sløjdtimer og den 4. time husker jeg ikke.
/PG

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-04 11:31

På Skolen ved Sundet på Ama'r havde vi også rullende lørdag i 7 uger, hvorefter ordningen gjordes permanent. Det var i 1970.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 11:45

Så var jyderne hurtigere (også dengang) !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 13:28

>dabj
Hvem vandt en kasse af "de grønne" ?
Skål !
/PG

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-04 17:40

Undskyld mit lange fravær, blev lige inviteret en tur på jagt.
Og desværre må jeg nok en tur til købmanden, mente selv det var i 68
Tak for hjælpen.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 21-02-04 17:41

Tak for svaret SKELMOSE.

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 21-02-04 18:30

Hej dabj

Ja det er jo en tung gang men nyd dem nu i godt selskab

Skål R.J.S.