/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scandisk og defragmentering
Fra : Soren_Steen_Nielsen
Vist : 838 gange
240 point
Dato : 17-04-02 14:14

Jeg har et problem med Scandisk og defragmentering. Jeg kører med Windows 98 og har to harddiskdrev på henh.v. 80 og 160 GB. Og de programmer som følger med Windows 98 til dette formål fungerer ikke på diskdrev som er større end 64 GB. Af mange årsager kan vi ikke bruge et nyere styresystem (skyldes bl.a. driverproblemer som p.t. ikke er løst tilfredsstillene). Da programmerne skal køre fra et VBScript som igen skal startes fra opgavestyring kan Norton Diskdoctor og Speeddisk ikke bruges, selvom de ellers fungerer fint når man kører dem manuelt på disse drev. Det er meningen at det hele skal køres automatisk om natten sammen med et backupsystem som køres fra samme VBScript.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-04-02 21:58

"Soren_Steen_Nielsen" <Soren_Steen_Nielsen.news@kandu.dk> wrote in message
news:ZCdv8.27931$567.1201748@news000.worldonline.dk...
> Jeg har et problem med Scandisk og defragmentering. Jeg kører med
> Windows 98 og har to harddiskdrev på henh.v. 80 og 160 GB. Og de
> programmer som følger med Windows 98 til dette formål fungerer ikke på
> diskdrev som er større end 64 GB. Af mange årsager kan vi ikke bruge et
> nyere styresystem (skyldes bl.a. driverproblemer som p.t. ikke er løst
> tilfredsstillene). Da programmerne skal køre fra et VBScript som igen
> skal startes fra opgavestyring kan Norton Diskdoctor og Speeddisk ikke
> bruges, selvom de ellers fungerer fint når man kører dem manuelt på
> disse drev. Det er meningen at det hele skal køres automatisk om natten
> sammen med et backupsystem som køres fra samme VBScript.

Fdisk er din ven.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-04-02 00:38

Den type opgaver der laves på den maskine gør det helt urealistisk at dele opgaverne op. Maskinen bruges til at redigere timelange radioudsendelser med, og skal senere også bruges til TV.

Der må være nogen som kender et program som jeg kan bruge.

Kommentar
Fra : Lightyear

Dato : 21-04-02 23:47

Start maskinen op med kun dosprompt (f8 ved start), her kører jeg selv scandisk på 140 gb drev.

mvh
lightyear

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-04-02 23:39

Tak for din oplysning Lightyear, det lyder interessant, men jeg kan desværre ikke bruge den i det aktuelle tilfælde. Så kunne jeg jo blot bruge de nævnte Norton programmer som jeg faktisk er i besiddelse af.) Sagen er den at der er tale om en maskine som står tændt med Windows stort set døgnet rundt, og der er stor forskel på hvem der er den sidste som forlader den. Det script som skal starte den bliver startet af Opgavestyring hver aften kl 23:00 hvor der kun sjældent er nogen i huset. Hidtil, hvor der var mindre diske i maskinen, startede den med at køre ScanDisk på alle drevene, hvorefter den kørte backupsystemet, Herefter kørte den Scandisk en gang til, for til sidst at køre defragmentering på alle drevene. Alt dette helt uden at nogen var tilstede. Norton Disk Doctor og Norton Speeddisk nægter at køre nor de startes fra enten Opgavestyring eller Speeddisk, så jeg håber meget at en eller anden kender et program som både kan håndtere de store diske og som kan bruges til dette formål.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-05-02 10:46

Jeg har netop afprøve programmerne som dk foreslår, men jeg kan desværre ikke bruge dem. De bruger den defragmenteringssoftware som følger med Windows, og det er lige nøjagtigt mangler i den som volder mig problemer. Men ellers tak for dit forslag dk.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 03-05-02 15:17

Hej Søren

Er du kommet videre med din fejl, for så vil jeg gerne se om jeg har et ordentligt forslag til en løsning. Det lyder sgu underligt....Måske allersidste løsning kan løse det, men jeg vil IKKE anbefale den hvis ikke andet er prøvet... En Low Level formattering ?? Det er noget der kræver at man ved hvad man laver og du gør det på eget ansvar... så tag evt. en "ekspert" med på råd. ?? Jeg tror ikke du finder en løsning, som er brugbar fra Peter Po......

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-05-02 16:28

Bare rolig Zonker, det var ikke din kommentar her som fik mig til at skrive den smøre om low-level formatering. Det var et svar til en anden. Men der er faktisk kommet opdateringer som ihvertfald skulle løse et tilsvarende problem i fdisk, men det har jeg tæmkt mig at prøve en af dagene. Der arbejdes på den aktuelle maskine p.t..

M.v.h.

Søren

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-05-02 12:29

Det ser desværre ikke ud til at der er nogen opdateringer hos Microsoft som jeg kan bruge. Foresten så kan man udmærket køre både ScanDisk og defragmentering i Windows-tilstand helt uden problemer. Når der opstår fejl skyldes det altid at man har et eller andet kørende i baggrunden som skriver til det diskdrev som man vil scanne/defragmentere. Problemer vil da være at scanningen/defragmenteringen så hele tiden starter forfra. I mit tilfælde kører der næsten intet i baggrunden(!), så derfor får jeg ikke den slags problemer. Jeg havde da heller ikke nogen problemer med mindre harddiske, men da jeg fik den på 80 GB kommer både ScanDisk og defragmenteringsprogrammet ud med en fejlmelding om at der er for lidt hukommelse. Maskinen er forsynet med 1 GB RAM!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-05-02 21:00

Hmmm... har du undersøgt om det har noget med 32 GB grænsen at gøre ??

Har du microsoft fastfind kørende i baggrunden ? den volder ofte fejl ??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-05-02 01:05

Kære Zonker!

Det kan umuligt være en 32 GB grændse, for det hele fungerer udmærket med en 46 og en 60 GB harddisk. Maskinen er forsynet et Intel D845WN Audio/CNR motherboard, socket 478 Pentium 4 processor, 1024 MB PC 133 SDRAM (Valget af dette kan diskuteres - men sådan blev det), tre harddiske på henh.v. 60 GB, 80 GB og 160 GB, et AOpen CDROM drev. Indtil for nyligt sad der en 46 GB harddisk i stedet for det på 160 GB. Og BIOS blev senest opdateret for et par måneder siden. Og det hele er mindre end 6 måneder gammelt.

Jeg ved fra Microsofts supportsider at der findes en 64 GB grændse i FORMAT.COM og FDISK.EXE som skyldes nogle begrændsninger i de heltalsvariable som man har anvendt under designet af disse programmer. Derfor går jeg ud fra at det er de samme berændsninger jeg kommer ud for her.

Norton Speeddisk og Norton DiskDoctor kan sagtens hen.h.v.defragmentere alle de nænvte diske og scanne dem for fejl. men de mangler et par, i mit tilfælde, væsentlige detaljer: De nægter at lade sig starte fra et VBScript, og man kan ikke få dem til at lukke ned automatisk efter endt arbejde. Man kan heller ikke få den til at starte fra Opgavestyring. Tværtimod bliver Opgavestyring deaktiveret når de nævnte Norton-programmer startes, hvilket jeg heller ikke synes er acceptabelt i min situation. De nævnte Norton-programmer kræver med andre ord menneskelig indgriben, hvilket selv sagt ikke er acceptabelt for et program som skal køres medens der ingen mennesker er i huset.

Så mit spørgsmål går derfor primært ud på om nogen kender et eller flere programmer som kan det samme ScanDisk og Defragmetering i Windows, men som ikke har en 64 GB grændse. Skulle nogen støde på en opdatering af disse som retter op på denne grændse, så er det da bestemt også noget jeg kan bruge.

Med venlig hilsen
Søren

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-06-02 10:04

Jeg ved ikke om det kan sige nogen et eller andet. Men jeg har noteret de ting man kan se kører når man trykker CTRL-ALT-DEL. Der er tale om følgende: Recording Control, Explore, Systray, Imontray, Smtray, Atiptaxx, Rundll.

Jeg kunne selvføgelig selv prøve at eksperimentere, men maskinen bliver brug i ca 10 - 12 timer i døgnet til produktion af radioudsendelser på en ikke-kommerciel radiostation.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-06-02 10:04

Jeg ved ikke om det kan sige nogen et eller andet. Men jeg har noteret de ting man kan se kører når man trykker CTRL-ALT-DEL. Der er tale om følgende: Recording Control, Explore, Systray, Imontray, Smtray, Atiptaxx, Rundll.

Jeg kunne selvføgelig selv prøve at eksperimentere, men maskinen bliver brug i ca 10 - 12 timer i døgnet til produktion af radioudsendelser på en ikke-kommerciel radiostation.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : m.smil

Dato : 18-06-02 17:03

Hej Søren.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men prøv at kigge på et program der hedder Diskeeper 7.0.
Du kan hente en demo-version på www.execsoft.co.uk.
Håber det virker.

M.V.H.
Michael Jensen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-07-02 01:13

Hej Søren,

nu ved jeg ikke om du har fået løst dit problem... men du skriver at du vil bruge VBscript eller noget lignende til at starte programmerne... f.eks. Norton med... og at dette ikke ka' lade sig gøre...

Du ka' da lave et macroscript der simulere et menneskes handlinger... sådan som museklik, indtastning m.m.

f.eks. som følger

kl. 10:30 --> (museklik) start --> (museklik) kør --> (indtastning) norton scandisk --> museklik på den funktion der ønskes aktiveret hvis den ikke allerede er gået igang.

der findes også programmer der funker på næsten samme måde, til at optage ens bevægelser m.m. f.eks. til automation af processer af lignende art...

og hvis norton sku' lukke den ned efter start, så start den manuelt en gang om dagen til at starte automatisk på et eller andet tidspunkt...

bare en tanke...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-07-02 18:24

Kære Michael Jensen

Jeg prøver den såsnart jeg kommer fra ferie i starten af august.

Kære Strarup

I en anden sammenhæng havde dit forslag været helt fint, men i mit tilfælde kan det godt blive lidt "bøvlet". M.h.t. at køre Norton DiskDoctor og SpeeDisk en gang om dage, det fungere ikke. Og er der ikke kørt SpeeDisk i en uge når den ikke at blive genneført før andre skal til. Og med det vi arbejder med er der ingen der tør lade den slags programmer køre i baggrunden medens vi laver en optagelse. Og jeg er IKKE den der vil gennemtrumfe noget der.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 15-07-02 10:27

Hejsa

Har du prøvet at update din scandisk se f.eksm her

Windows 98 Large IDE Update
http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/bigide/Default.asp

De siger godt nok at det til 32GB men det kan jo være at det viker til størrere diske også.
If you use the protected-mode (graphical) version of ScanDisk to perform a thorough scan (which includes a surface scan) on an IDE hard disk that is larger than 32 GB, ScanDisk may report errors on every cluster after approximately cluster number 967,393.

Håber det hjælper.
Mvh
Trix

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 29-08-02 23:18

Hej Søren

Jeg mener da helt bestemt der er en funktion i Norton speeddisk (2002), så du kan sætte den til at køre på bestemte tider ??

Jeg kører med win 2000 server, og kan ikke instalere den idag, men imorgen får jeg en bærbar client, og så skal jeg da lige kigge.....

Hvis du skulle vælge et macroprogram, så er der flere ting du skal være opmærksom på
* Hvis du "optager" musebevægelser kan ændring af skærmopløsning få katastrofale følger
* hvis du "optager" tastatur-indtastninger (f.eks. windows-tast ---> 5 x pil op ---> 1 x pil til højre osv. osv) så vil instalering af nye programmer få indvirkninger
* eventuelle fejlmeddelser vil kunne ændre indtastninger

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-09-02 22:44

Jeg har klart og tydeligt skrevet at programmet skal kunne køres fra VBScript, og det er der faktisk en grund til.

Samtidigt må jeg beklage at jeg endnu ikke har fået testet de andre forslag som kom lige før sommerferien, dette skyldes ekstraordinær megen travlhed på arbejdet og alvorlig sygdom i familien. Men jeg håber at jeg får gjort det snart.

Med venlig hilsen

Søren

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-10-02 16:23

Hej Søren,

jeg vil prøve at gennemgå det og prøve at forklarer det jeg forslog lidt længere oppe, idet jeg tror du har misforstået det lidt... men det var nu ikke derfor jeg lige kom dumpende herind... det var fordi jeg ku' se i et andet indlæg at du kendte noget til E-smith eller SME-server i Linux... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5855

og ville derfor spørge om du evt. ku' hjælpe Emensen i dette indlæg... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/7541

så vil jeg prøve at gennemtænke de ting jeg foreslog lidt bedre imens... men det tidspunkt jeg angav var bare et eksempel bare for at foreslå en tid hvor den sku' startes på eller aktiveres... og det behøver jo ikke at være dagligt at den startes det var bare et forslag... f.eks. ku' man sætte VB macro scriptet til at køre en gang om ugen om natten... eller et andet tidspunkt hvor computerne ikke bliver brugt...

håber det går bedre og at sygdommen i familien ikke har været for alvorligt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-10-02 18:54

Til Strarup!

Tak for dit indlæg. Jeg vil kigge nærmere på det. Men jeg har på det sidste observeret noget som kunne tyde på at problemet i virkeligheden lå i den IDE-driver som følger med det Intel-board som jeg bruger, da jeg godt kan bruge både Scandisk og Defragmentering på en anden maskinen med en HD magen til den ene af dem som jeg har problemer med. Det er en af de ting som jeg har tænkt mig at undersøge nærmere i næste uge.

Med hensyn til sygdommen, så er det værre end som så. Min mor er på ganske kort tid blevet dement, sandsynligvis på grund af en række mindre blodpropper i hjernen, og er reelt ved at dø. Jeg er netop midlertidigt gået på halv tid på min arbejdsplads af samme årsag.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-10-02 18:54

Til Strarup!

Tak for dit indlæg. Jeg vil kigge nærmere på det. Men jeg har på det sidste observeret noget som kunne tyde på at problemet i virkeligheden lå i den IDE-driver som følger med det Intel-board som jeg bruger, da jeg godt kan bruge både Scandisk og Defragmentering på en anden maskinen med en HD magen til den ene af dem som jeg har problemer med. Det er en af de ting som jeg har tænkt mig at undersøge nærmere i næste uge.

Med hensyn til sygdommen, så er det værre end som så. Min mor er på ganske kort tid blevet dement, sandsynligvis på grund af en række mindre blodpropper i hjernen, og er reelt ved at dø. Jeg er netop midlertidigt gået på halv tid på min arbejdsplads af samme årsag.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-10-02 18:58

Kan en eller anden fortælle mig hvorfor mit sidste indlæg kom to gange? Jeg skrev og sendte den kun een gang.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-03 01:52

Jeg har endnu ikke fået løst problemet, tværtimod er det blevet værre. Jeg har netop opdateret både BIOS og IDE-driverne til maskinen, og nu kan Norton's programmer heller ikke fungere. Hvis en eller anden kan fortælle mig hvordan man fjerner de IDE-drivere som ligger på maskinen nu og i stedet installere de drivere som følger med Windows - UDEN at jeg skal til at geninstallere det hele fra bunden, så vil jeg blive glad. For jeg er ved at være overbevist om at det er Intel-driverne som er mit problem.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-01-03 13:13

Hej Søren!

Dit indlæg kom med 2 gange fordi du er kommet til at vælge send indlæg 2 gange. Der går ind i mellem en del tid før Kandus database returnere svar og har du valgt send indlæg igen imens opdatering var på vej, ja så bliver kommentaren medtaget flere gange.

M.h.t. til sletning af nuværende drivere og genetablering af MS egne så prøv at gå ind i enhedshåndteringen og prøv opdatering af drivere derfra og peg på din Windows CD eller andet område hvor de drivere er som skal bruges.

Du kan evt. prøve at fjerne de pågældende drivere også via enhedshåndteringen og bagefter vælge opdatering igen; men pas på det kan skabe store konflikter; men jeg har haft det prøvet i Windows 98 SE og Windows ME uden at skulle starte helt forfra.

M.h.t. til rest fra drivere, der ikke bruges mere, er det ikke nødvendigt at slette dem helt - lad Windows styre dette.

Hvis du ikke kan få lov til at udskifte driverne via enhedshåndteringen, så prøv om du ikke kan finde nogle ældre IDE-drivere (med installationsmodul) og installer dem og derefter opdatering igen via ehhedshåndteringen.

Sådan har jeg båret mig ad, når jeg har haft lignende problemer med harddiskcontrollere og IDE-drivere.

Held og lykke med det!

Mvh
Bjarne