/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
"EMAIL VIRUS"
Fra : refi
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 20-02-04 23:18

Har indenfor de sidste 3 timer modtaget 22 virusbefængte emails
Alle kommer fra xxxx@bgbank.dk blot forskelligt fornavn.
Min formodning:

Vi har en foreningsadresse i vores udgående mail.
Kunne en mulighed være at en af vores medlemmer har fået virus (uden at vide det). Denne virus har så fundet vores mailadresse i vedkommendes adressebibliotek.

Må jeg sende alle disse mailadresser (ikke virussen) til vores medlemmer for at se om de kan genkende fornavne fra deres adresseregister, og dermed få konstateret hvem der , sikkert uforskyldt, spreder virussen.
Er det imod nogle regler?
Det er jo ugyldige adresser.
Skal lige siges at de fleste af disse medlemmer er ældre mennesker.
De er sikkert ikke alle virusbeskyttet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:23

Bare se at slette dem og har du ikke et godt program så er avg et godt et mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:24

sune du ved da jeg bruger AVG.
Det var for at hjælpe vedkommende.
Virussen kommer ikke ind i min maskine.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:26

Jeg havde som sagt ikke tænkt mig at sende virussen videre det var bare adresserne. Nogen kan måske genkende dem.

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 20-02-04 23:29

Det er aldrig en god ide at sprede andres e-mail adresse. Tror heller ikke det vil hjælpe dig.
Undersøg om din internet udbyder, tilbyder virus og spam filter på deres mailserver, og få det slået til.
Er jeres udgående og indgående mail adresse den samme ? Det "lugter" mere af at du bliver "mailbombet" af en og samme person.

Mvh Micjo

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:31

Hold da op så sku slet ik på hvem jeg snakkede med Hi hi mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:33

Jeg får også ca en om dagen for tiden fra forskellige adresser jeg overhovedet ikke kender

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:37

Nej "micjo"
Læs mit spørgsmål.
Der er sgu da ingen der har xxx@bgbank.dk andet end de ansatte ved BG-Bank
Problemet er at virussen sikkert har fået vores adresse fra en af vores medlemmer som HAR BG-Bank og derved ændrer den kun fornavnet og sender til alle i adressekartoteket (hvor vi så er en af dem)
Så jeg spreder ikke nogens emailadresser (de eksisterer jo ikke, kun fornavnene)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:44

Skal måske lige sige at JEG IKKE har BgBank

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:48

Jeg har prøvet at sende en renset mail til en der sendte til mig og som jeg ikke kendte hvor der bare stod Du sender virus til mig men har aldrig fået et svar tilbage Mvh sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:52

Det er mere interressant om mailen er nået frem. Det burde den ikke. Normalt eksisterer afsenderaddresserne jo slet ikke.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 23:58

Så skulle den jo komme Tilbage som undelevered

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-04 23:59

Hvis mailadressen eksisterer må man kunne finde ejeren.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 00:04

Men skidt en har jo avg såe det er da bare dejligt at se hvor godt det arbejder og der er også lie opdateringer for tiden jeg prøver da at hente og får også nyt flere gange om dagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:11

Har sat mine opdateringer og scanninger til dagligt. Så kan den selv arbejde når den har lyst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:17

Vi kommer bort fra spørgsmålet.

Lad høre nogle forslag.......

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 00:20

Mit forslag herfra Luk spørgsmålet gi mig poientne og sov så godt for det vil jeg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:24

Så let går det ikke "sune"
Det er da muligt du får dem, meeeennnn
Vi ser lige.
Socv godt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 00:36

Typisk Suno.

>refi havde du blot lagt lidt info omkring dig selv så vi vidste lidt mere om dig "bag facaden".

Nej du må ikke sende sådanne oplysninger videre, men kontakt i stedet BGBank og fortæl dem om problemet med deres kunder.

Og så skriver du medlemmer, hvilke medlemmer?, og så skriver du, hvor vi er en af dem?, hvad?

Det er lidt defuse oplysninger du kommer med.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:49

Så prøver vi slavisk
Vi har en foreningaemailadresse (Jeg styrer)
Alle vores medlemmer har naturligvis vores emailadresse liggende.
Hvis en af disse får virus - vil virussen sikkert sende til alle i adressekartoteket (hvor vi er en af dem)
Det jeg tror sker er at denne virus bruger alle vedkommendes adresser før @ og tilføjer en ny endelse således at alle i dette kartotek bliver bombet med ligeså mange mail som der er adresser.
Det der er mit problem er at de fleste af medlemmerne er over 60 og "kun" er på med modem, har måske ingen virusbeskyttelse osv.
Så får vi aldrig stoppet problemet.
NU prøver jeg her at vise dig hvad jeg mener:

jkjær@bgbank.dk
phansen@bgbank.dk
søren@bgbank.dk

Sådanne 39 mails (er det efterhånden blevet til)

Derfor ville jeg sende dem ud til medlemmerne så de kunne se om de måske havde søren @ get2net.dk (hvis du forstår hvad jeg mener)

Jeg har prøvet med retursending, men de eksisterer ikke.

Og jeg tror ikke det har noget med BG-bank at gøre - blot er skadeslidte kunde i BG-bank.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 00:53

Refi
Er der ikke noget med at disse virus bare genererer et tilfældigt fornavn når de sender sig videre ? Måske Ellebye kan svare på det ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:55

Jo måske er det tilfældige navne, men da alle lyder danske har jeg en fornemmelse af at de stammer fra et bestemt kartotek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:55

Bl. a. indeholder de jo æ og ø

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 00:57

Det er der mig bekendt ingen rigtige mailadresser der gør, men du har jo tit i dit kartotek f. eks. søren og mailadressen har jo ikke noget med navnet at gøre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 01:02

Jeg var ude for at få en virusmail der kom fra mit eget domæne, kun fornavnet var ukendt, og det er fordi en eller anden der har virus har os stående i kartoteket, så bliver afsenderen generet ud fra det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 01:04

Det er det jeg mener, men jeg har absolut intet med BG-Bank at gøre

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 01:08

Det er jeg enig i, bgbank mailadresse står i en inficeret maskines kartotek og herfra generes den videre med tilfældige fornavne som afsender.

Bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 01:09

Vi prøver at lade nogle flere experter se på det imorgen.
Så har jeg også tjek på om de holder igen (42 nu)
Godnat og på gensyn

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 01:11

Jeg tror du får svært ved at lokalisere afsenderen der har virussen, da den virkelige afsender kan være hvem som helst der din mailadresse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 01:13

Godnat bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 01:53

Det er almindelig kendt, at e-mail virus (alle virus der indeholder snabel a @-tegnet) tager udgangspunkt i den enkelte brugers e-mail adressekartotek og sender virussen videre til alle heri, og nå en af disse får virussen spredes den igen via dennes adressekartotek.

Det ville sige at du max. burde får virussen fra kun de der er medlemmer, hvilket nok ikke stemmer med det antal du har fået.

Nu skriver jeg normalt.

Nu ved jeg ikke hvor mange medlemmer du bestyrer, men lyder det umiddelbart rimeligt, at så mange skulle have BgBank som bank?, for jeg regner med at alle medlemmerne samtidig har DIN e-mail. Men hvorfor kun BgBank-email?, det lyder mystisk.
Du statede med 22 og nu er tallet 39, så jeg tror at fejlen ligger ved BgBank. På en eller anden måde er din mail havnet hos banken, og herfra spredes virussen måske fra hele deres adressekartotek, hvor du nu optræder i.

Hvis min teori passer så fyldes BgBanks adressekartotek for øjeblikket op med en bunke nye e-mails. Men ingen tvivl om, den oprindelige måske den første du fik er fra een af medlemmerne.

Som du måske ved, huserer en noget ondartet virus pt. og den spredes med lynets hastighed, men da du er opdateret stopper den ved dig, men hvis BgBank IKKE har garderet sig, ja så forestiller jeg mig at du får rigtig mange virus endnu, da den kun stopper ved personer der har opdateret sit antivirusprogram.

Igen vil jeg foreslå dig at kontakte BgBank da det tilsyneladende er dem der nu spreder virussen.

(Forstod du overhovedet noget af min volapyk??), jeg prøvede at forklare det så simpelt som jeg kunne.

mvh
ellebye

Lad endelig være med at lukke tråden, jeg kunne godt tænke mig en briefing i morgen, jeg mener senere på dagen.
Samtidig kunne jeg godt lige tænke mig at læse lidt mere om den virus jeg tænker på.

Du kan selv læse lidt eller meget mere på :

www.symantec.com

Ellers vil jeg også sige godnat.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 02:01

Lige en ekstra kommentar:

Sends itself to email addresses found in files with the following extensions: .msg, .oft, .sht, .dbx, .tbb, .adb, .doc, .wab, .asp, .uin, .rtf, .vbs, .html, .htm, .pl, .php, .txt, .eml

Som du kan se er .wab -filen med, gad vide om den samtidig sender .wab-filen videre til andres computere, så passer min teori.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 02:06

Spændende ellebye ! Skulle en bank ikke have sikret sig og lukket sådanne huller, så det ikke kan lade sig gøre, man bliver jo helt "panisk" for hvad bliver det næste fra bankerne ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 09:23

>bentjuul

Jeg tror det er de enkelte ansattes computere eller en fælles server der er befængt, ikke den server de har "følsomme" oplysnnger liggende på.

Hvis de køre som forsvaret har de et åbent og lukket system (internet og intranet), men det er et gætteri.

Men spændende at høre fra >refi.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 10:42

Godmorgen "ellebye"
I nattens løb er de fortsat, slutresultatat (håber jeg) er 83.
Alle @bgbank.dk.
Vores medlemskartotek er på 372 medlemmer så det er ikke fra alle.
Tilsyneladende er det hele stoppet kl 4.02 . Efter den tid har der ikke været flere.
Teorien med BG-Bank tror jeg da gerne på, men har samtidig svært ved at forestille mig de ikke skulle være beskyttede.
Men du har da nok ret i at en kontakt til dem måske skulle gøres.
Da alle fornavne lyder privat, tror jeg dog mere på et af medlemmerne.
Somsagt var min ide også kun for at et af vores medlemmer måske kunne genkende søn/svigersøn mellem disse adresser,
somsagt er de ubrugelige (det er prøvet).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 10:52

Har drømt lidt email i nat og kommer i tanke om at vi HAR BG-Bank.
Den konto og adresse ligger dog ikke hos mig men hos vores kasserer.
Som sagt har jeg ingen BG adresser liggende.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 11:27

>refi

Så tror jeg det kommer fra BgBank side, du har sikkert ikke været den eneste der er blevet bombaderet med virusen, og hvis det hele stoppede ved den tid du har skrevet har banken formentlig "lukket" hullet ved en tid.

Men lidt af en spøjs oplevelse, det må jeg sige. Det er i hvert fald første gang jeg har hørt eller læst om lignende tilfælde. Lad os se om der bliver skrevet noget i nyhedsmedierne.

mvh
ellebye

PS! Godt at du var sikret selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 11:36

Oh jo sikringen er god nok.
Nu venter jeg nok lidt med at lukke ned her og kontakter BG på mandag (medmindre TV-avisen bringer det på bane - hvem ved måske er vi berømte) så skal i nok høre nærmere.
Men som sagt - sidste mail er modtaget 4.02
Fortsat god weekend til dem der ikke lige ryger i mine debatter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 11:39

Hovsa
Glemte at sige at alle mail var med vedhæftet .zip fil med forskellige fornavne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 11:43

HJÆLP
Nu begynder de at komme fra xxx@sdu.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 11:47

Til orientering er det Syddansk Universitet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 11:58

Ja, så er de også ramt, og har ikke sikret sig, og din mail følger åbenbart med.

Hvis det bliver ved, hvem ved, russisk, kinesisk osv.

En god ide, opret en ny mail, meddel den til venner og bekendte, og fjern den gamle, så slipper du for flere angreb, foreløbig, men kontakt alle medlemmerne og bed dem om at opdatere deres antivirus først, ellers kan det ske det starter forfra.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:03

Prøver det.
Har også set dit tip.
Det lugter af sådan en.
Er allerde oppe på 8 xxx @ sdu.dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 12:05

Det var da utroligt, jeg havde bare 2 her til morgen, en "mail delivery" og en xxx@libris.dk

Men dagen er jo ikke omme. Har prøvet at kontakte SDU ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:09

Var det et spørgsmål eller har du kontaktet sdu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 12:14

Ups Der skulle have stået....Har du prøvet

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:19

Nej - du får sgu ikke fat i nogen firmaer en lørdag.
Så det må ligge til mandag.
Spændt på hvem næste afsender er.
Der er ved at gå sport i lortet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:20

JEG KAN I ØVRIGT BARE GLÆDE MIG OVER HVOR GODT AVG_ANTIVIRUS FUNGERER.
Så "sune" har garanteret heller ikke virus.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 12:26

Jeg bruger blot antivir, og er samtidig meget forsigtig, men jeg skulle måske også prøve AVG.
Jeg har kun prøvet at have blaster, og den fik jeg på en nyinstallation medens jeg downloadede updates. Det har lært mig at sikre nyinstallationer med alverdens beskyttelsesprogrammer inden jeg går på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:35

AVG ville have fundet en sådan download mens den foregår.
Det er et superprogram der opdateres dagligt.
OG SÅ ER DET GRATIS.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 12:42

Jeg vil hente det med det samme, jeg kan se at Sunowich har lagt et link tidligere her.

Fortsætter mails fra SDU ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 12:49

Ja men ikke så hurtigt (12 nu)
Husk at slette alle andre antivir så du ikke får konflikt.
Og så ellers lad den opdatere hver dag og scanne hver dag så er du sikker.
Ellers hjælper vi gerne med opsætning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 13:04

Tak skal du have refi, jeg har downloaded AVG og jeg vender tilbage hvis der er noget jeg er i tvivl om.
Ja, jeg vender tilbage alligevel for det er en lidt spændende tråd.....

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 13:32

refi jeg har hentet filen avg6587_free.exe og jeg har fået tilsendt serialnr. fra AVG og opsstarten viser at det er AVG 6.0 antivirus, men skifter så til "picture-Shark 1.0" når jeg trykker setup og der står ikke et ord mere om AVG. Hva' er det ???

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 16:04

Jeg har nu installeret AVG7.0 30 dages version uden problemer, men det er godt nok mystisk med den frie version. Får du fortsat mail med virus.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 16:09

Hvad mener du med 30 dages version.
Det betyder da blot du skal have et registreringsnummer inden 30 dage.
Ja mailene kommer stadig fra .sdu.dk men langsommere (er oppe på 17)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 16:37

Så er jeg på banen igen Det er rigtigt refi de vira jeg får tilsendt på min pc når ikke langt Avg ordner den nærmest inden man opdager det Det er altså det fedeste og overskueligste program jeg har prøvet og det er ellers en del at vælge imellem Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 16:44

Ja sune og nu har vi også fået bentjuul med på vognen.
Så ud med NORTON - ind med AVG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 16:46

PS
Jeg lukker under alle omstændigheder ikke tråden før mandag.
Jeg vil lige snakke med BG-Bank og SDU

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 16:59

refi
AVG 7.0 er en 30 dages version, men 6.0 er den frie version, men jeg har nu afinstalleret 30 dages versionen og flyttet den frie 6.0 version til en mappe og installeret derfra og nu er det problem væk jeg beskrev kl 13.32. Det er sgu mystisk, men jeg må nok have lavet en HighJackThis log igen, for jeg må have noget snavs når det kunne ske. Jeg har ellers alle de programmer installeret som de anbefaler på spywarefri.

Nu må vi se om du kan nå lige så mange fra SDU som du fik fra bgbank.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 17:07

Godt det virker.
Jeg tror SDU er hurtigere. Det er stilnet lidt af. Men hvem ved næste gang bliver det måske xxx @kandu.dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 17:08

Jeg har en Norton 2004, den kvittede jeg til fordel for antivir og nu AVG.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 17:15

xxx@kandu.dk så får vi mange og

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 17:17

Jo - flere har haft problemer med symantec.
Jeg har endnu ikke hørt noget negativt om AVG.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 19:15

>refi

Hvilke problemer har du haft med norton?

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 21:17

Goddag "ellebye"
Jeg var lige en tur i byen.
Det jeg hentyder til er at norton sammensat med med andre antivir-firewallsprogrammer (puha langt ord) kan give konflikter.
Ydermere var der forleden problemer med 2003 eren.
Det var da ikke nogen decideret kritik af norton.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 21:36

Jeg giver dig fuldstændig ret, jeg har haft de samme problemer. Det har jeg løst ved at købe en router med indbygget firewall og udlæst nortons firewall.

Og jo det er en kritik at der er disse problemer med deres produkter, men nu har jeg som sagt løst dem, men deres antivirusprogram fungerer udemærket, bortset fra at de endnu ikke har fået deres drivere XP-signeret.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 21:39

Bent juul har du også sybot ?? ellers kan du få den her og også lige kører den http://download.com.com/3000-2144-10122137.html Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 21:42

Jeg hørte også lige at Avg har fået en eller anden hæderspris for nylig Mvh sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 21:49

Jamen AGV er da dejlig.
Min såkaldte kritik af norton er også at den er alt for omstændig at arbejde med.
Som du selv siger "ellebye" - du har løst problemet, men tænk på staklen der ikke er så godt hjemme i tingene - han er på herrens mark. Det kan vi jo se her på kandu hvor flere har haft problemer med 2003 versionen.

Virusmailene er midlertidig stoppet (24 blev slutresultatet)

Så jeg er lidt spændt på hvordan de reagerer på mandag, men I skal nok få resultatet inden jeg lukker spørgsmålet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 21:54

Sunowich >Ja, og jeg bruger flere af de programmer der anbefales af spywarefri, men iøvrigt tror jeg det var arlet der anbefalede mig det først før jul.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 14:16

KUN 1 Virusmail idag den er til gengæld fra hotmail.com

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 14:51

Kan lige sige, at nordea som jeg bruger har været lukket ned hele morgenen, og først åbnet for et par timer siden, men om det hænger sammen med BgBank problemer kan man kun gisne om.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 14:58

Det gør det sikkert.
Efter hvad jeg har læst og hørt, har hele Danmark vist været ramt.
Jubii har også haft problemer.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 15:08

Nå det har været nogle hektiske dage her på kandu, først alt med point, og så med denne virus. Lad os håbe at bølgerne har lagt sig til i morgen så vi alle kan lægge disse dage bag os og starte på en frisk.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 15:15

Ja - Har du set min smalltalktråd?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-02-04 15:20

Ellebye > enig.

Nåh, nu skal denne tråd ikke laves om til smalltalk, ingen virus har d.d. indfundet sig på min mail.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 15:30

Har set dit indlæg i smalltalk, men personligt mener jeg ikke du hverken behøver at forklare, eller implicit give nogen undskyldninger.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : secret

Dato : 23-02-04 10:00

Når man sige email med virus, er det selve email'en eller kun attachment der kan være inficeret?
Jeg har fået 3 mystiske emails i går, med kun et ord som tekst (f.eks. : really ?) alle tre med attachments som jeg ikke har åbnet. Jeg har slettet dem alle tre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-02-04 10:07

ja, det er kun de vedhæftede filer der kan indeholde virus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 11:33

Ja "secret" du har gjort det rigtige.
Kan tilføje at jeg idag har fået 3 nye, men fra helt andre domæner.
Så mon ikke hullerne er ved at være lukkede.
Jeg forsøger idag at kontakte sdu og bgbank så hører i nærmere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 12:43

Har nu talt med BGBank og ifølge en kontorfuldmægtig Sørensen har BGBank også været angrebet i natten mellem fredag og lørdag. Hullet skulle dog være lukket i løbet af en ½ time (hos mig fortsatte de nu hele lørdagen)
SDU er meget mere interessant, for de kender godt problemet, men kan ikke gøre noget ved.
Problemet er STUDERENDE der tilslutter deres notebooks til sdu´s eget system og hacker sig vej igennem.
Det sker fordi alle ikke har adgang til alt - Da de vil have adgang til ting de måske ikke har adgang til, cirkulerer forskellige password mellem de studerende. Hvis en inficeret komputer bliver puttet i systemet er fanden løs, for så kommer den åbenbart bag deres beskyttelse??????
Nærmere forklaring kommer vi det nok ikke, men jeg kan se at mange andre har været angrebet i weekenden.
Her ebber det ud - og jeg tror det er overstået (til næste gang).

Jeg lader tråden stå til i morgen - så kam I jo komme med jeres erfaringer fra weekenden.
Jeg skal nok selv følge med så godt det muligt.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-04 13:09

Det er lidt mærkeligt, at bankerne ikke har meldt ud til medieren, og med vejledning i hvordan man kunne gardere sig.
Men det er måske et tabu-emne hvordan deres sikkerhed fungere??

Jeg skal dog lige nævne, at jeg ikke selv (endnu) er blevet ramt, og at det er som du skriver, ved at ebbe ud.

Men hele denne tråd et er skoleeksempel i hvad der KAN ske hvis man ikke gardere sig, og omvendt alle de du >refi, der har undgået at få virussen hvis man er up to date.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:15

Ja der har jo været mange sjove kommentarer ang, virustips, men de er åbenbart nødvændige.
Min kone er fremover blevet forbudt at bruge sin notebook til at koble på SDU, for det er åbenbart der det sker.
Bare besynderligt de ikke kan gøre noget - de ligger trods alt med meget følsomme data, selvom amtssystemet er lukket den vej ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:16

Ikke er
amtssystemet er lukket den vej ind.
Det faldt ud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:18

Men vi kan konstatere at både
BGbank
SDU
Jubii
Nordea
og sikkert også andre har været angrebet.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 20:39

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 20:42

Det sidste faldt ud

Har i dag kun fået 1 virusmail - så lukker spørgsmålet

"ellebye" får hakket (det er ved ren lodtrækning - da det jo ikke var et egentligt spørgsmål der kunne svares på)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-02-04 20:48

Det har du ret i.
Skal lige tilføje, at også TV2 har været ramt af nævnte virus.

Men een ting undrer mig, hvorfor har man intet hørt i nyhedsmedierne??
Det får vi nok ikke besvaret.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 20:52

Tror jeg heller ikke.
Man vil nok ikke skræmme folk.
Men dennegang har det været rigtigt slemt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 23:29

Har du sikret dig mod varianten af den virus du fik??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 23:33

Ved ikke - men jeg har da ikke fået nogen virus - blot virusmail.
Men AGV opdaterer hver dag og idag har jeg fået 4 nye email med virus (alle fra SDU)
Så deres problem er nok større end de regner med.
HER KOMMER INGEN IND DER IKKE ER INVITERET