/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel-celler m. formel skal vise ingenti~
Fra : richardt
Vist : 1256 gange
100 point
Dato : 20-02-04 19:23

Excel, et indtastningsskema indeholder formler i endnu ikke brugte celler nedad på siden og så vises mærkelige tegn eller tal, indtil de celler, der er referencer i formlerne, får tastet tal ind i sig.
Jeg må bruge IF formler, således at hvis en referencecelle er tom er IF-false og så er min formel for false-delen, " " .
Formel: hvis(B14;sum(B14-B13);" " . Jeg synes at kunne huske at jeg før har brugt en anden løsning, noget med at cellernes format i hele kolonnen var kun kunne være positiv , så kunne formlen bare være Sum(B14-B13).
Er der nogen der har en løsning?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-04 01:47

Hej

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået dit problem. Du skriver at der står mærkelige tegn eller tal indtil der kommer tal i referencecellerne. Så opfatter jeg det som om, at der sker en matematisk umulig beregning, f.eks. division med nul.

Dette vil jeg løse på følgende måde. Formlen =a1/a2 ændres til =hvis(er.fejl(a1/a2);"";a1/a2).

Hvis der er logisk fejl i formlen, så bliver resultatet blankt, ellers beregnes formlen igen.

Håber jeg har forstået det korrekt.

Hvis dit problem består i, at der i referencecellerne står "noget", som de efterfølgende formler ikke kan regne på, men du gerne vil have returneret værdien "nul" fra disse referenceceller, så bruger jeg blot følgende:

=sum(b14)-sum(b13) hvis så enten B14 eller B13 (eller begge) er med tekst, så bliver "summen" lig nul for denne celle.

Hilsen

Leo

www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : richardt

Dato : 21-02-04 13:00

Tak, Leo, du har ikke misforstået noget, det er når en matematisk regneumulighed opstår eller hvis tallene er for store til at være i cellen og bl. a. skriver ##### eller et tal.
Din formel =hvis(er.fejl(a1/a2);"";a1/a2) er den ikke den samme som den jeg bruger
= hvis(B14;sum(B14-B13);" " .
Min formel virker i hvert fald hvis B14 er tom, altså er false, er der indtastet et tal i B14, altså true, kommer resultatet til at stå ok i cellen.
Jeg mener at et ord som 'blank' tidligere indgik i en problemløsning for mig, men pyt.
Det jeg sådan set gerne ville, er at 'formatere cellerne i mit ark på een gang overordnet, således, at hvis et resultat var 0 eller mindre end 0, så ville cellerne stå tomme.
Nå men jeg må lige gumle lidt på dine oplysninger og se om jeg nu også forstår det her.
Tak Leo, jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 21-02-04 15:48

Hvis der står ###### i en celle, er det fordi cellen ikke er bred nok til at vise hele indholdet.

Simon

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-04 17:30

Er det sådan du mener:
Kode
A1 >1
B1 > intet
C1 > =HVIS(ELLER( A1 =""; B1 = "");"";"OK")
Test:
A1>1
B1>intet
C1> tom celle

Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : richardt

Dato : 17-03-04 10:42

Tak for svaret Leo.pedersen.
Jeg har fået løst problemet men du skal have tak for dit hurtige indlæg. Jeg kom desværre lidt bort fra sagewn men tak.
Venlig hilsen
Jens Richardt