/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunde og høns
Fra : snusi
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 20-02-04 14:17

Hej
Kan der virkelig ikke gøres noget når hunden bider høns ihjel?

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-04 14:22

Hvilken hund? hvilke høns?
Er det dine allesammen, eller er naboen blandet ind i det?
Hvor gammel er hunden og hvilken race? hvor længe har den gjort det??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-02-04 15:03

Hold hunden væk fra høns. Det er ingen joke, høns er en hunds naturlige bytte.
Jeg har haft en hund som jeg overtog da den var 10 mdr. fordi den tog mandens høns.
Jeg fandt hurtigt ud af at han havde forsøgt at tæske den til fornuft, da den simpelthen dukkede sig hvis man løftede en spand,og den her kunne ikke kues. Det tog 4 år før den turde stole helt på en, men det blev en skøn hund. Hvis du har løsgående høns så må enten hønsene eller hunden væk, men ikke aflive vel!

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-02-04 15:59

Hej igen.

Det er faktisk min veninde der har en hønsehund, som er en dejlig hund, bortset fra at den bider høns ihjel. Det er bla. gået ud over naboens høns. Hunden er ca. 2 år. Vi kom til at snakke om det kunne lade sig gøre at lære hunden at den ikke må bide hønsene. Jeg mener ikke det kan lade sig gøre, nu da den har gjort det i over et år, og det jo er en jagthund. Veninden mener at hvis de selv anskaffede nogle høns, kunne hunden måske lære at den ikke må røre dem.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-04 18:13

Selvfølgelig kan en hund lære, at den ikke må bide hønsene ihjel. især en hønsehund. Hvor ville jægeren være henne, hvis hans hund gik og gnaskede på hans bytte?
Men det kræver en indsats. Og det ville da være noget nemmere at lære hunden hvis din veninde selv havde høns.
Men I kunne jo også bruge tid på at lære hunden, at den ikke må gå ind til naboen?? -Det er da en fredsommelig nabo hun har, hvis han finder sig i at miste sine høns på den måde..

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 21-02-04 09:26

Ja, hunde kan lære alt, det er kun et spørgsmål om træning. Har den lært "ja" og "nej" er det lettere at komme igang.
Jeg kender nogen som har 2 Airedale terrier som bed katte ihjel. Da familien selv fik kat lærte de at holde sig fra dem, ja de blev faktisk perlevenner, og lå i samme kurv. Så selvfølgelig kan hunden lære det. Det kræver bare en indsats.

Karin

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 21-02-04 22:37

Tak for svaret Birgitta.

Det vil jeg fortælle til min veninde, som jo også selv var inde på at de evt. selv skulle anskaffe høns,for at lære hunden at den ikke skulle bide dem ihjel.

Mvh
Snusi
Fortsat gò weekend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-04 13:32

Tak for accepten af mit svar. Og god week-end til dig osse..