/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor mange km på dæk kan man køre?
Fra : Bragesvej
Vist : 2188 gange
20 point
Dato : 20-02-04 09:27

Dækket er en rimelig god kvalitet.

Hvorfor kan det være man slet ikke punktere mere? (Har ikke gjort det i flere år)

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 30 point
Dato : 20-02-04 10:38

Det er jo helt afhængig af hvordan du kører!

Men 50.000km er hvis meget normalt!

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 20-02-04 10:42

tjaaa.. bedre dæk og slangefri er måske årsagen.

Er der ikke en eller tommelfingerregel om at man skal presse en mønt ned mellem rillerne på dækket. Hvis rillerne ikke kan skjule kanten på mønten, så er det tid at skift dæk

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-02-04 11:16

På mine 17" of vinter dæk køre jeg ikke mere end 40000 og så skal de også skiftes..
Men ser som mekaniker personer der kan køre 80000 på et sæt dæk og du er bare heldig med ikke punkter for det gør man nu stadig.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 20-02-04 11:29

Før i tiden kørte jeg altid ca. 105000 km på dækkene men nu er det lidt lavere, dels fordi gummiblandingen er ændret for at give bedre friktion men mindre slidstyrke, dels fordi der kræves mere slidbane og man risikerer at blive stoppet til et kontroleftersyn.
Men hold øje med om dækket slides skævt og få rettet indstillingen og/eller byt hjulene om mellem for og bag. Da stort set alle biler har forhjulstræk skal man være opmærksom på at fordækkene slides hurtigere fordi der er mere vægt og bilen trækker på dem, samtidig med at servostyringen også tager på dækkene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 12:26

Jeg kørte 144.000 km, til stor del landevejskørsel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 13:03

Nu er det snart tid at mødes med landevejsridderne,
spekulerer på lavprofil til barnevognen.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-02-04 22:37

Tak for svaret kpm10.