/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
JOEL "Dinalight" tilslutning
Fra : Wrongstyler
Vist : 2731 gange
200 point
Dato : 19-02-04 23:12

Hej jeg er blevet den lykkelige ejer af det omtalte apparat og glæder mig til at kunne tænde/dæmpe/slukke for mit loftslys med fjernbetjeningen til mit TV..
MEN
I min kontakt på væggen der tænder loftslyset er der kun 3 ledere..
1 Fase og
1 Nul..
Den 3'die er den der går op til pæren i loftet og det har jeg altsammen sådan rimelig styr på.
Men ifølge brugsanvisningen skal der sætte nul og fase i indgangen og nul og fase i Udgangen.. det er jo et lille problem når jeg ikke har nul til lampen nede i kontakten - den kommer jo først til oppe i loftsudtaget..
Er det holdbart kun at sætte fasen i udgangen og så lade nul'en sidde som den gør??

Jeg HAR testet det og det virker fint, men er det lovligt og alt det der?

Håber ikke jeg har fået gjort spørgsmålet for indviklet, ellers spørg..

PS ja ja jeg ved godt at det nok er klogest at lade en Installatør gøre det - men hvad sjov er der i det

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-02-04 23:19

Nullen er den sammen.
Hvis du ikke er instalatør eller elektrikker er det ikke kovligt at du ændre på den faste instalation.
Du må udskifte komponenter med identiske.
Men du må ikke lave om på funktioner eller føringsveje
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 23:20

uden at være elektriker, vil jeg vove den påstand at man i almindelige hjem ikke har 0/fase afbrydere. 0 går altid til loftsudtaget ubrudt og fase gennem afbryderen. De eneste steder man har både 0 og fase er mig bekendt i stikkontakter - kan det være i en sådan de mener? Prøv at mål om der er kontinuitet mellem 0 ind og ud på din dims - det kan jo være den bare er beregnet til at lade 0'en køre direkte igennem og kun afbryde fasen?
Ellers ville jeg skrive/ringe til dem og høre, for det er kun elektronikken i din dims der kan tage skade af det. Hvis pæren ellers lyser, så er der ingen problemer installationsmæssigt. Det er mig bekendt ikke ulovligt selv at lave den slags, kun oprette nye kontakter eller flytte gamle.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 19-02-04 23:36

Det er en kombineret afbryder til loftsudtaget og en alm stikkontakt så jeg har et sted til min støvsuger..
Ifølge installationsvejledningen kan dæmperen også sættes direkte på en ledning på vej til lampen f.eks en sengelampe og der har man jo begge dele så jeg ville mene at det ekstra nul-ben på udgangen er beregnet dertil og at man ikke behøver at bruge det til vægmontering.
Den lyser fint når jeg undlader at bruge nul'en.
hmm det er vel at oprette en ny kontakt når jeg jo laver en helt ny kontakt med dæmperen.. eller rettere en flytning fra den gamle vippekontakt til den nye touch..

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-02-04 00:02

Hvis benjamin arbejder som elektriker, må man gå ud fra han ved hvad han taler om, men med ny kontakt menes at du laver et nyt udtag et sted, og dermed fører nye ledninger eller klipper i de gamle. At skifte en afbryder ud med anden, mener jeg ikke er ulovligt, uanset om det er en dæmper eller en afbryder. Når benjamin skriver identiske, mener jeg ikke det er korrekt, idet jeg mener man godt må opgradere fra en af de gamle grå til eksempelvis en FUGA - de har identisk funktion men er jo ellers forskellige (på nær indbygningsmål). Men jeg har gjort det at jeg har lavet det jeg skal bruge, og så fået en elektriker ud og sige 'fint' til det. Det der er interessant er jo man har en fagmands godkendelse, og hellere betale for den end for en skyhøj arbejdsløn - hvis ellers man ved hvad man laver og ikke mindst kender sine begrænsninger. Jeg ved ikke om man forsikringsmæssigt skal kunne fremvise kvitteringer for installation hvis der er mistanke om elektrisk forårsagede skader, eller om man vinder hævd efter de sædvanlige fem års bilagspligt. Under alle omstændigheder, så er en sådan installation som den du skal lave så overfladisk og banal at du nok kan få en fagmands underskrift på at den er god nok hvis han lige kigger på den.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-04 00:38

Ja den 3'die, er jo tændledningen, som oprindelig kom fra fasen(hvid) og tændte tændledningen op til pærens midterfatning. Pæren har jo nul(Lyseblå) i forvejen (i yderfatningen), som også findes nede i stikkontakten, den må jo aldrig brydes. (Det gør den heller ikke nede i stikkontakten, den går direkte til det ene hun-ben, dernede er det kun fasen der slukkes, det er derfor det kaldes en enfaset gruppe stikkontakt/afbryder)
Du har højest sandsynligt ikke lavet nogen fejl, og hvis du bytter mere rundt, slår du nok dæmperen i stykker. Der kan heller ikke være nogen fare ved din installation.
Du skriver: det er jo et lille problem når jeg ikke har nul til lampen nede i kontakten - den kommer jo først til oppe i loftsudtaget..
Det er noget vrøvl, for nullen kommer jo der ned.
Og du skriver også: Er det holdbart kun at sætte fasen i udgangen og så lade nul'en sidde som den gør??
Ja for guds skyld lad den sidde.
Så lad det være som det er, men lovligheden ved at lave det selv, fy fy må ikke.
Jeg skal jo skrive til dig at du skal lade en elektriker lave det!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : superseile

Dato : 20-02-04 08:43

Hej WS.

Jeg skal først lige gøre dig opmærksom på at det du roder med er ulovligt .
Jeg kan ikke forestille mig at nullederen skal med igennem kontakten, medmindre den har en glimlampe el. lign.
Hvis det virker nu, er det en god idé ikke at rode mere i det, med hensyn til elsikkerheden, skal du nok ikke bevæge dig længer ud, der bliver isen nemlig tynd*G*
God fornøjelse med dit lysgejl
mvh
SS

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-04 10:29

her er et lille link. http://www.jo-el.com/katalog/ se ved advarselstegn

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 21-02-04 12:07

Tak for de mange gode svar, jeg sætter den til som før men laver ikke en fast installation, men lader den stå løst på bordet ved siden af.

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 21-02-04 12:15

Tak for svaret pallebhansen. Jeg har som jeg siger ikke nul med fra afbryderen og op.. nul'en sidder kun i stikkontakten og ikke i afbryderen til loftslyset, den løber jo udenom til lampen.

Med andre ord.. det jeg gør er at snuppe et stykke 3x1.5 kabel med fra arbejde (LP) og lader fase og nul løbe til dæmperen og så fasen tilbage i den tiloversblivende leder ind i kontakten igen og derfra op i loftet - ved at stille dæmperen for sig selv på en hylde ved siden af er det vel reelt ikke en fast installation men mere at sætte en afbryder på en ledning.. På den måde er det også nemt at lave om senere når jeg skal flytte.. ikke så fedt med ALT for store huller når man bor til leje.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-04 18:27

har du lk katalog??
ligner diagrammet touch lc??
lk lysdæmper skal også bruge nul og fase og mellemled.
jeg kan ikke se hvorfor at den skal bruge nulen op til lampestedet også

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-04 21:08

Man siger i daglig tale at nullen er med nede, selvom den ikke bruges i afbryderen.
Du kan da ikke stille en indbygningsdæmper, på bordet?, der er vel klemmer bag på (som ikke er skærmet af)så hvis man tog om den ville man jo kunne komme slemt til skade.
Men selv om den er skærmet ved klemmerne, har du jo stadig monteret den og ledningen, og det må du slet ikke.
Et stykke kabel ud af en fast installation, nej den går ikke Grønberg. Du går fra at være lidt ulovlig, til meget.
Lad da den dæmper sidde, og spænd den fast i den faste installation, og når den virker, så er den også monteret rigtigt, og glem så alt om den null.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 22-02-04 00:01

nej den er ikke til indbygning.. den er 10x10 cm og ca 3 i højden. Den kan sættes på en almindelig ledning fra en stikkontakt til en lampe som en afbryder og ligge på bordet eller sættes på en væg, så hvis alt andet kikser kan jeg sætte den op på loftet og føre stof ledningerne der går ned til mine lamper igennen den.. men det var bare mere rart at have den ved døren så jeg kunne tænde loftslyset med den når jeg kom ind. og så er vinklen også bedre når jeg bruger fjernbetjeningen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-04 01:26

Nåå, så er det derfor at nullen er angivet på den, den går bare lige igennem dæmperen uden at bruges til noget andent end til lampens nul.
1.Ja der er så ikke noget ivejen for at sætte den på loftet.
2.Og vel heller ikke ud af en udløbstud/roset ved afbryder/stikkontakten (men der er jo ikke plads, undtagen man sløjfer stikkontakten, og skaffer et låg med udløbshul (Eller laver en dåse neden under)
I 2`s tilfælde kan den jo helt slukkes med afbryderen.
Husk at den kun kan trække en vis mængde strøm/watt, og hvis det overskrides, sidder der en finsikring inden i den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 22-02-04 12:37

jep.. jeg har lige nøjagtig lige plads til den imellem kontakten og dørkamen - der sidder den fint og så virker det naturligt at trykke på den istedet for selve kontakten og så kan man altid´, som du selv siger, slukke den på kontakten hvis man har brug for det. I første omgang sætter jeg den bare på en lille hylde der er 1,5 cm under kontakten ved siden af indtil jeg finder ud af om det er noget jeg vil beholde sådan. og hvis det er så monterer jeg den helt tæt til dåsen og trækker kablet igennem de forborede huller i dæmperen så det bliver iorden.
Mange tak for hjælpen - det har givet mig lidt mere ro i sjælen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-04 15:12

Det var godt, men hvis du ikke beholder den, kan du jo få flere modeller, der passer ind i stedet for afbryderen, som alle er fingertotch, men de kræver nok en ekstra ramme bag sig, fordi de er lidt dybere end afbryderen.
VH Palle Hansen