/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan læser jeg alle mine GB?
Fra : Embla
Vist : 286 gange
200 point
Dato : 19-02-04 20:55

Jeg har købt en ny Harddisk på 160 GB. Når jeg smider min disk i kan den godt finde den, men den kan ikke læse det hele.
Ud af de 160 GB kan den læse 131 GB. Jeg tror det er fordi mit motherboard er for gammelt. (ca 3½)

Det næste problem jeg har er at jeg vil installere Windows 2000 på disken, men når jeg booter fra min CD og kommer dertil hvor jeg kan vælge hvor stor en del der skal bruges til mit Operativ System kan jeg ikke selv vælge hvor meget.

Derfor bootede jeg op med mit gamle operating system og lavede en 5 GB partition i disk management og formaterede det til NTFS. Men når jeg så booter op igen og prøver at installere Windows på den partition jeg har lavet, siger den at den ikke findes.

Derfor jeg nu gerne vil vide om der er nogen chance for at jeg kan bruge det hele af min disk og få installeret Windows 2000?

Hvis jeg vælger IKKE at bruge min disk til Operativ System, men kun bruger det til at lagre mine ting på og sidenhen sætter min disk ind i en anden computer. Hvad vil der så ske? Vil der være nogen problemer med de GB jeg ikke kan finde nu? Og kan jeg finde de ting jeg har lagret?

Mit motherboard:
CA64-TC/TN
REV. A+

/Embla

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-02-04 21:04

En lidt besværlig måde:
På den gamle HD indstaller win 2000
Kør servicepack 4 i update.
Sæt ny HD i og kopier hele partitionen over på den nye. (slave)
Taggammel HD ud og sæt ny til master og start.
Fyld resten af HD ud med ekstra drev og læg programmer på den.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-02-04 21:23

En anden mulighed.
Du kan også lige hente denne:
Technet boot diskette til partition af harddisk.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Læg den på skrive bordet>dobbelklik på den>vær klar med en diskette.
start comp med disketten og nu kan du se og ændre din HD.
Kan den ikke læse HD rigtigt, kan det være din bios som ikke kan læse den.
Kan den læse den, så lav en partition på 80 Gb og indstaller win 2000 og hent update sp4
Så er det muligt at du kan udnytte hele HD fra win 2000.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-02-04 08:44

Der sikkert også noget hjælp at hente på HD-Producentens hjemmeside
og måske et pgm til undrestøttelse af (for)Store drev.
Det samme gælder i høj grad for dit motherboard, måske en bios opdatering er nok.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : Embla

Dato : 20-02-04 15:38

Hej natmaden

Ja jeg har hørt noget om at man kan flashe sin bios, men ved ikke så meget om det, ej heller om det vil virke.
Har siden hen fundet ud at at man med en Seagate disk skal downloade et program og installere noget først...
men det er en by i rusland for mig :(

/Embla

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 01-03-04 12:34

Hej Embla...

Mit foreslag lyder:

1.
Start computeren op og se om "BIOS" kan finde din 160GB HD som det første! hvis den kan det så kan du med et programmet kaldet for "GDISK.EXE" oprette dine partitioner, hvor disken er større end 120GB... du kan hente programmet ved at gå ind på www.google.com og skrive følgende: "gdisk.exe download" ... læg programmet ned på en bootdisk fra f.eks. "Windows98" og opret dine partitioner når du lander i DOS i opstart!

2.
Smid "Windows 2000" skiven i og genstart, og boot op på cd'en! installerer dit operativsystem på f.eks. c-drevet...
(Vælger du NTFS filsystem kan du i fremtiden ikke boote med win98-bootdisk og se dine partitioner!)

3.
Sætter du din disk i en anden computer, så sørg for vedkommende har operativ-systemet "Windows2000" eller "WindowsXP"!
start computeren op og du kan se ALLE dine data i den computer du har sat dette i.
dette vil være en god ide, hvis du vil gemme dine data inden du formaterer harddisken til installation af din nye installation af "Windows2000".

4. En anden mulighed er at bruger programmet: "PowerQuest PartitionMagic 8.0" hvilket er et program som kan oprette,omdøbe og slette partitioner inde i windows! virkelig smart program! men kræver en del viden! så kender du ikke programmet, foreslår jeg du lader være, da du kan komme til at ødelægge alt data på disken og er tvunget til at formatere den!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Embla

Dato : 01-03-04 16:04

Hej Cooper

1. Jeg har ikke nogen bootdisk fra Windows 98. Jeg har kun den jeg bruger til min 2000. Kan den bruges?

2. Jeg vil HA NTFS! :))

3. *dette vil være en god ide, hvis du vil gemme dine data inden du formaterer harddisken til installation af din nye installation af "Windows2000*

Ikke helt forstået... intet er jo formateret endnu?!

4. PowerQuest PartitionMagic 8.0 har jeg hørt om men kender det ikke så holder mig væk fra det.

5. Synes dit svar er det bedste indtil videre :))

/Embla