/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
FTP-Installering af Suse med ADSL-modem?
Fra : Draageos
Vist : 598 gange
500 point
Dato : 19-02-04 20:10

Jeg kunne godt tænke mig at få installeret den gratis version af Suse (9.0), og må indrømme at være noget af en n00b hvad angår linux... (Har tidligere prøvet Mandrake 9.0 men X crashede og kunne ikke få skidtet på internettet) Jeg har været inde på en FTP-server og fået fat i Boot-mappen og brændt det ned på en cd, men for at installerer skal jeg jo kunne få forbindelse til internettet... Jeg har et "dail-up" ADSL-modem og har rodet rundt i installationsmenuerne, men jeg kan ikke lige greje ud hvordan jeg skal få etableret en forbindelse til min ISP (Tiscali) efter at jeg har bootet CD'en, så jeg kan få installationen i gang... Nogen der har nogen forslag til hvordan det eventuelt kan løses??
Eller bliver jeg nødt til at downloade hele indholdet fra en FTP-server og så installerer via HDD?? (Hvis det kan lade sig gøre - Hvis det kan, kan jeg så nøjes med at hente i586(/i686?) mappen i SUSE for de fylder pænt meget - Tillægsspørgsmål: Jeg har en PC; Pentium4, hvilken (i586/i686) skal jeg så evt. bruge?)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-02-04 21:16

Hejsa

har du fulgt denne vejl. her ?
http://gd.tuwien.ac.at/linux/suse/suse.com/i386/8.2/README.FTP

ellers kan du hente "iso" filer her og brænde dem ned på en cd
http://www.linuxiso.org/

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 20-02-04 22:21

Sagen er jo at jeg skal have forbindelse til internettet først, hvor jeg skal "ringe" op til min ISP og har ikke kunne finde ud af menuerne... hvis det overhovedet er muligt med det ADSL jeg har... og nej det stod ikke i vejledningen du sendte og har heller ikke kunne finde et svar i andre faqs eller manualer, jeg er jo som sagt heller ikke en haj hvad angår linux.
Herudover så kan man kun hente 9.0 via ftp... den seneste iso er 8.2 og det er ikke den jeg er intereseret i.

Accepteret svar
Fra : wilsonweb

Modtaget 500 point
Dato : 02-03-04 08:24

Prøv evt. med Fedora (Red Hat) - den stiller ikke så mang mærkelige spørgsmål under installation som Suse. Suse installationen er også lidt kryptisk at komme i gang med da den "helst" vil installeres "via download" af filer. På gnuskole.dk er der en meget god vejledning til hvordan du kommer i gang med Linux. Når du har ADSL skal du "jo bare" sætte de samme netværksindstillinger som du plejer med en Windows installation. Altså DHCP eller fast IP-adresse. Det lader til at du er novise, så prøv lige også at læse de bøger der er på linuxbog.dk

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 03-03-04 16:58

Tak for hjælpen. Jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem en sidste gang med Suse for at se om jeg kan få det til at virke - ellers ser det vist ud til at jeg nupper Red hat fedora... havde nu håbet på at kunne få Suse til at køre på min maskine ... Men det lader vist ikke til at der er andre der har haft samme problem som mig.

Godkendelse af svar
Fra : Draageos

Dato : 03-03-04 20:49

Tak for svaret wilsonweb, der er vist ikke så mange andrer der kan komme med et rimeligt svar

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 03-03-04 21:29

Tusind tak for det. Jeg mener nu ikke du skal opgive Suse, men det er nemmere at forstå Suse, hvis man har prøvet en af de "nemme" installationer. Suse er tysk og grundig godt kram, men ikke for nybegyndere. Jeg er selv blevet glad for Fedora på min server www.wilsonweb.dk, men det er nu smag og behag. Fedore har også indbygget "up2date" til automatiske opdateringer ligesom "WindowsUpdate", hvilket giver nybegndere en chance for at lukke huller i tide. God fornøjelse.