/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Boliglån som serielån? HASTER
Fra : jbg
Vist : 808 gange
200 point
Dato : 19-02-04 18:29

Kan et boliglån som afdrages som et serielån?
Helst med kilde!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-02-04 18:54

Dette forstod jeg ikke helt, Brug gerne nogle flere ord !
/PG

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 18:55

Et boliglån til at finansierer de 5% udover de 15% pantebrev. Hvilken afdragsprofil har dette? kan det afdrages som et serielån

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 19-02-04 19:17

Hej!

Hvor er det meningen, at du vil optage omtalte lån? Fortæl lige lidt mere. Er de 80% optaget af realkredit? Dernæst 15% af pantebreve?
Så vidt kan jeg sige, at du kan aftale hvad som helst med din bank, såfremt økonomien tillader det. Det kan være annuitet såvel som serielån. Serielån mener jeg dog ikke er specielt udbredt... Løbetiden plejer at være op til 20 år....

Ulle

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 19:36

Det er til en opgave!
Mere om det teoretisk kan lade sig gøre! det fremgår ikke af diverse banksider.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 19:37

Meget gerne en kilde

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-02-04 20:39

Hej jbg

Et realkreditlån og et efterfølgende privat pantebrev er i dag et annuitetslån, hvilket vil sige lige store ydelser i lånets løbetid. Dette betyder, at afdragene i starten er meget små og renten størst, da renten beregnes af restgælden. Efterhånden som lånet tilbagebetales (afdrages) stiger selve afdraget og renten bliver mindre.
På et 30-årigt obligationslån i et realkreditinstitut går der ca. 24 år førend afdragene bliver større end renterne.

Ved et serielån (f.eks. et banklån) er ydelsen størst i starten, da tilbagebetalingen foregår på den måde, at selve afdragene er lige store i hele lånets løbetid, og da renteudgifterne hele tiden beregnes af restgælden, som jo stadig bliver mindre og mindre, vil ydelserne falde (blive mindre og mindre)

Mvh
Frank (ansat i et reallkreditinstitut)

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 20:41

Hej Frank
Det er mere om man teoretisk kan have et "boliglån" som et serielån?
altså kun de 5% udover pantebrevet og realkreditlånet!

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-04 20:53

Ja det kan man godt, men det er ikke så almindeligt i dag, da de fleste lån ydes efter annuitetsprincippet.
Der hvor jeg kan komme i tanke om det, er hvis banken er "lidt nervøse" over at låne de sidste YDERSTE penge ud, og gerne vil have så mange af dem tilbage, kan det godt ydes som et serielån, da det skyldige beløb, tilbagebetales væsentlig hurtigere ved denne lånetype. Men som sagt, er man en god kunde i banken, vil lånet oftest ydes som et annuitetslån.
Du kan da også, i visse tilfælde, selv være interesseret i at lånet udbetales som et serielån, da du på denne måde hurtigere nedbringer din restgæld og derved hurtigere opnår en "friværdi" som evt. kan belånes igen, hvis der opstår et pludseligt behov.

mvh
Frank

Hvis du vil vide mere, så kom igen

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 20:56

Mange tak for svaret Franksp.
Det var lige præcis ala det jeg søgte!
Må jeg spørge hvilket realinstitut du er fra?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-02-04 20:59

Realkredit Danmark

Prøv engang at lave en beregning på denne side.

http://www.kommunekredit.dk/oak/kkdk/calculate.nsf/docNominalSerieLan?OpenForm

Den viser med tal den måde jeg har beskrevet ovenfor til dig.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-02-04 21:00

Hvis du er tilfreds med mit svar og hjælp til dig, håber jeg da også at du "Lukker" spørgsmålet.

Hej

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 21:02

Har jeg ikke lukket det og givet alle poin til dig med maks stjener!
Endnu engang tak

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-02-04 21:04

jbg, det må du meget undskylde. Det er jeg faktisk ked af. Jeg håber du kan tilgive mig. Hvis du en anden gang har "Lånespørgsmål" vil jeg meget gerne hjælpe dig.

Frank

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-02-04 21:05

Gør intet, tak for hjælpen