/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afskærmning af udendørs kabel
Fra : jko
Vist : 2066 gange
100 point
Dato : 19-02-04 12:12

Hej ....
Jeg har ført el fra bryggers til skur ved at bore et hul i muren og trække kablet igennem. Kablet har så fået et 90 gr. knæk og går i jorden og under flisegangen til skuret ! Men hvordan får jeg afskærmet dette stykke kabel - man kan jo ikke bukke de normale u-profiler man normalt bruger til dette formål ??? Problemet er jo at det er et stykke "vinkel-kabel" på ca. 10 cm * 2 !
Hvad gør man ???
mvh
jko

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-04 12:21

Har du ikke lagt kablet i et rør eller er det blot lagt uden afskærmning.

Accepteret svar
Fra : Botgaard

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-04 12:29

Hej. Du kan jo bruge noget af det rør, som bruges ved vandindstallationer. Det fås i rød og blå. Jeg tror det hedder pexrør. Det kan bøjes og beskytter fint. Man graver det ikke bare lige over og mus, rotter og muldvarper bider det heller ikke i stykker.

Peter.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 19-02-04 12:30

Jo jeg glemte lige at skrive at kablet selvfølgelig ER lagt i et metal-rør under fliserne - det er således kun den synlige del som skal afskærmes ......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-04 12:35

Hvis det synlige kun er ind og ud af huset kan du da pakke det ind i skum.
Hvorfor går røret ikke helt igennem?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-04 12:37

Hos elinstallatøren kan du købe en halvrund profilskinne i galaniseret jern der er beregnet til netop den opgave. Den skal bores på muren med diverse skruer.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 16:22

hvad med et 1/2" vandrør - der kan du jo få knæk m.v ligesom man vil have det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-02-04 17:32

du kan købe en dækskine hos din lokale elekrikker eller ling. findes i længde af 1 meter. ( er en u profil til skruer) galvaniseret

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-02-04 17:33

undskyld det er det dabj har skrevet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-03-04 20:13

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 14 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 09-03-04 08:36

Tak for svaret Botgaard.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-03-04 16:36

hvordan kan det være at botgaard få point når dabj har givet dig det korrekte svar og som er ligge efter bogen??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-03-04 16:36

hvordan kan det være at botgaard få point når dabj har givet dig det korrekte svar og som er ligge efter bogen??

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 09-03-04 23:07

Velbekomme og tak for pointsene. Men det er en nem og billig løsning på dit problem.

Peter.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 10-03-04 07:57

Hej rotw

Simpelthen fordi botgaard har læst mit spørgsmål korrekt - problemet er jo at man ikke ka' bøje de normale profilskinner og det har botgaard taget højde for - DERFOR !!!!

mvh
jko

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-04 17:20

det er derfor man saver et par slisser i begge side af skinnen så kan det lade sig gøre røret læges ind unden på med jorderen oppe over jorden føres skinnen 3-5 cm op over hullet i vægen