/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"skygge"plante til Clematis
Fra : kamik
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 16-04-02 14:29

hej
Jeg har lige købt 3 Clematis, som jo ikke må få direkte sol på rod og den nederste del af planten. Er der nogen som har erfaring med hvilke planter, der er velegnede som skygge. De må helst ikke være alt for dyre ;)

Mvh Eva

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 13:58

kamik <kamik.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lLUu8.32301$iY5.1268784@news010.worldonline.dk...
> hej
> Jeg har lige købt 3 Clematis, som jo ikke må få direkte sol på rod og
> den nederste del af planten. Er der nogen som har erfaring med hvilke
> planter, der er velegnede som skygge. De må helst ikke være alt for dyre
> ;)
>
> Mvh Eva

De lave geranium er meget velegnede. Du kan jo også bare sætte eller så
et-årige hvert år, f.eks. tagetes, eller så de meget flotte øjeblomst
(Nemophila menziesii) "Baby Blue Eyes", som har den mest dejlige blå farve,
og så passer den jo til de fleste clematis-farver.

Mvh. Marlene.

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-02 16:21

Hej Eva,

Jeg har både klematis og kaprifolier med bjørnegræs ved roden. Det er en nøjsom plante som også beskytter mod frost. Kan anbefales.
Og så er den dejlig diskret i farven og der kan sagtens sås 1-årige sommerblomster foran.

Go´ fornøjelse

m.v.h. Lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 15:42

On Tue, 16 Apr 2002 12:29:17 GMT, "kamik" <kamik.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har lige købt 3 Clematis, som jo ikke må få direkte sol på rod og
>den nederste del af planten. Er der nogen som har erfaring med hvilke
>planter, der er velegnede som skygge. De må helst ikke være alt for dyre
>;)

Jeg er selv ret lun på storkenæb af forskellige slags til det formål.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:30

Jeg har for foden af min ene clematis sat en klokke nemlig campanula
poscharskyana. Jeg kender ikke noget dansk navn på den, men den er vist ret
almindelig. Den klæder de fleste clematisfarver godt og så blomsterer den
faktisk hele tiden fra tidlig sommer til frosten kommer. Andre klokker kan
også bruges som f.eks. krybeklokke og karpaterklokke.

Mvh. Rebekka

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:28

Hej

Man kan også i stedet for planter lægge nogle småsten omkring clematis. Det
har vi gjort, og det ser faktisk ret pænt ud...

Mvh. Karen

kamik <kamik.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lLUu8.32301$iY5.1268784@news010.worldonline.dk...
> hej
> Jeg har lige købt 3 Clematis, som jo ikke må få direkte sol på rod og
> den nederste del af planten. Er der nogen som har erfaring med hvilke
> planter, der er velegnede som skygge. De må helst ikke være alt for dyre
> ;)
>
> Mvh Eva
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : kamik

Dato : 16-04-02 21:18

Tak for svaret kjeldgaard.
Jeg kan forestille mig at det ser flot ud med bjørnegræs.
Mvh Eva

Kommentar
Fra : kamik

Dato : 16-04-02 21:22

Også tak til alle andre for jeres forskellige svar.
Det er lidt svært at vælge, men jeg tror nu at jeg vil prøve med bjørnegræs.
Mvh Eva

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 22:24

vores nabo har vincaer og det fungerer fint!
Suzanna
"kamik" <kamik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lLUu8.32301$iY5.1268784@news010.worldonline.dk...
> hej
> Jeg har lige købt 3 Clematis, som jo ikke må få direkte sol på rod og
> den nederste del af planten. Er der nogen som har erfaring med hvilke
> planter, der er velegnede som skygge. De må helst ikke være alt for dyre
> ;)
>
> Mvh Eva
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>