/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvad skal jeg huske??
Fra : Patriar
Vist : 780 gange
50 point
Dato : 19-02-04 01:25

Jeg skal i morgen leje et lokale i en forretning. Jeg giver hende 3 mdr. depositum og en mdr. forud betalt leje.
Hun har så sagt at hun vil skrive på et stykke at jeg har betalt det.

Hvad skal jeg huske???
Skal jeg lave en mangel/skade liste? Så hun ikke kan komme og sige at det var mig der ødelagde dit og dat?, eller er det overkill?

Og hvad med at skrive noget med at lokalet skal afleveres i den stand det blev lejet i???

Og så skal jeg selvfølgelig have noget med om opsigelse. Vi har aftalt 3 mdr. opsigelse for begge parter.

Men er det godt nok på et stykke a4 ark?
Eller skal jeg købe en rigtig kontrakt?
Og er der noget jeg har glemt?????

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-02-04 06:45

En lejekontrakt er jo altid det bedste. Her er et almindeligt stykke papir ok, men egentlig skulle et sådant stemples. Du skal her tænke på, at det er et erhvervslejemål, og forholdene her er anderledes end for boliger. Du er ikke sikret i samme omfang, og med de samme regler, som ved boliglejemål. Dog har du allerede stillet dig selv dårligere ved opsigelse end normalt.
Hvis I har aftalt alm. husleje, og regulering af den fremtidige husleje, synes jeg du skal tage et fotoapparat, og tage nogle billeder af det lejede, som det forefindes ved overtagelsen. Samt overfor udlejer påpege, hvilke mangler der er ved det lejede ved indflytning.
Hvad med mulighed for afståelse af en fremtidig forretning, er det dig eller udlejer som skal kunne få det?
Hvad med de moderniseringer du evt. laver, skal du have penge for det ved genudlejning eller skal udlejer?
Du skal selvfølgelig huske at få kvitteringer på det du betaler til dit bogholderi.

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 19-02-04 07:34

Hej,

Der findes en standard lejekontrakt også for ehvervslejemål jeg vil tro at du kan få den hos den lokale boghandel eller evt ved en ejendomsmægler.

For at dokumentere standen af forretningen kan du evt tage nogle billeder og gemme dem som dokumentation i tilfælde af at der skulle blive problemer.

Hvad skal du til at sælge ??

/TC

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-04 08:40

Patriar
På denne side http://www.andelsportal.dk/dokumenter/Erhvervslejekontrakt.doc står der alt, hvad du og udlejeren skal huske ved indgåelse af et erhvervslejemål.
Læs det igennem.
Held og lykke med dit erhverv, som selvstændig!

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-04 08:51
Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 20-02-04 10:45

Tak for svaret allesammen...