/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win95 på bærbar uden cdrom?
Fra : micstina
Vist : 427 gange
20 point
Dato : 19-02-04 00:49

hej jeg har fået en gamle ibm bærbar model 560-2460100(133mhz, 2gb hd,40mb ram), der er floppy drev til . men ingen cdrom,, harddisken er formatteret så hvordan kan jeg få windows på den?
På forhånd ak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 19-02-04 00:54

Måske med et seriel kabel og programmet Fastlynx, der kan være på en diskette.
jeg ved ikke lige hvor du finder Fastlynx eller lignende, men mon ikke en eller anden har det

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 19-02-04 00:59

Hvis du bor i esbjerg så har jeg 95 på disketter

Kommentar
Fra : micstina

Dato : 19-02-04 01:02

kan man bare bruge et almindeligt seriel kable.. ? den bærbare kore med dos 6.22 og den anden win xp pro... kan programmet overføre filer mellem dem?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 01:08

Den skal bruge DOS på den tomme og man bør i øvrigt slette DOS før man installerer Win 95 så man booter op og installerer fra harddisken. Serielkablet skal være med standard serielport stik i begge ender.
Den nemmeste løsning er nok enten at låne disketter som Uffes eller måske låne et eksternt diskdrev fra en der har en ældre bærbar som din. Du kan måske enda finde et drev i den blå avis og det er jo næsten ikke til at undvære.

Kommentar
Fra : micstina

Dato : 19-02-04 11:45

har selv diskette drev.... og har fundet en prøve vs af programmet, så er det bare ud og købe et seriel kable ..... jeg siger tak for hjælpen ..... vender lige tilbage senere om det virker eller ej....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 11:48

Jamen det er jo spændende

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-02-04 22:22

tør du at åbne og tage harddisken ud kan du måske lave en mappe med win95 indstallation filer i(via en anden pc)
sæt den tilbage boot fra en startdisk til win95...kør indstall-filen fra mappen på harddisken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 22:24

Xou>> det kræver jo et specielt kabel da det er mini ide stik på den bærbare

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-02-04 23:31

bjerneD >>OK

Kommentar
Fra : micstina

Dato : 20-02-04 20:39

hej uffe kan , man finde ud af noget med at du kan sende det windows 95 til odense ... jeg skal tilfølgelig nok betale porto... vil da også gerne købe det... da jeg har prøvet det med at overføre filer.. og jeg kan ikke få det til at virke..

Godkendelse af svar
Fra : micstina

Dato : 21-02-04 18:16

Tak for svaret BjarneD, ja det virkede , skulle bare finde det rigtige kable...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-04 19:16

Herligt