/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Cookies og filer
Fra : Mordex
Vist : 281 gange
24 point
Dato : 19-02-04 00:08

Nu har jeg lige læst en masse om alt muligt sikkerhed på nettet, spyware, adware, antivirusprog. osv.

Men er der én der kan forklare mig følgende:
Hvad er cookies og midlertidig internetfiler (temporary internet files)? Hvad er det for en mappe?
Og hvorfor skal/burde de slettes hver dag?

Ok, de skal nok slettes pga. sikkerheden, men jeg aner ikke hvorfor.

Mordex.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 34 point
Dato : 19-02-04 00:14

Mordex
Gå ind på www.spywarefri.dk her kan du læse om det hele, og til mange af programmerne de anbefaler er der også danske brugsanvisninger. Det er den letteste måde.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 00:20

Du kan også hente Easycleaner der kan slette det hele for dig. Et ganske godt program der kan en hel del.
http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 00:30

Men hvad er temporary internet files og cookies?????????????

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 00:42

Til det første, det er de sider du har besøgt når du har været på nettet, de lægger sig i
Documents and settings > Dit navn > Lokale indstillinger > Temponary Internet Files, og er med til at du hurtigere kan bevæge dig frem og tilbage på internetsiderne. Men nogle kan indeholde snavs og samtidig kan de fylde en del. Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg forklarer cookies så det bliver forståeligt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 00:46

Ok.
Takker mange gange.
Jeg sider lige og læser om de der cookies på spywarefri.dk.
Min pc kan nok indstilles til automatisk at slette cokkies hver dag. Skal jeg så logge på alle steder på ny? Eller vil mine gemte koder stadig være gemte så jeg ikke skal taste dem ind når jeg f.eks. logger på kandu?

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 00:50

Er det en god ide at installere http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html på min pc?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 00:51

Her er en forklaring jeg ikke kan give bedre på cookies
http://www.pg.com/privacy/danish/cookies.html
Men ikke alle cookies er lige gode, nogle er direkte spioner der fortæller alt om dine vaner på nettet til dem der har lagt dem ned, og her er et program som Ad-aware et godt program for det kan frasortere spioncookies fra de uskadelig som vi alle har liggende.

Håber det er forståeligt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 00:57

Den pakke som spywarefri anbefaler er god og her finder du også Ad-aware. Du kan også kigge hos arlet www.arlet.dk der også anbefaler en række af de gratis programmer som man bør sikre sig med. Jeg har dem liggende og nu har jeg igennem et par måneder fået en HighJackThis log kontrolleret 3 gange uden der har været noget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 01:27

Jeg nøjes med at lade Ad-aware skanne en gang imellem, så behøver jeg ikke at logge mig ind hver gang på f.eks kandu. Og det er sjældent jeg har noget. Men som tidligere skrevet så se hvad spywarefri anbefaler eller arlet af programmer.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 01:55

Men hvad sker der hvis jeg går ind i Funktioner>internet indstillinger>slet cookies eller slet filer?

Ja,......jeg håber ikke at jeg spørger for meget eller for dumt, men jeg ved ikke hvad der sker

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 01:55

Jeg smider lige nogle point oveni til sidst, så du ikke skriver så meget for sølle 14 point.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 02:15

Så får du slettet alle cookies og/eller filer, men det er vigtigere at du har lagt programmer ind der forhindrer spycookies og sikrer at du ikke får lagt snavs ned via nettet der ligger sig i registreringsdatabasen. Så kan du også beholde de cookies der skal være såsom at du ikke behøver at logge på kandu hver dag mv.
Jeg kører med disse fire programmer der ikke fylder meget og ikke konflikter med noget og du kan læse om dem på spywarefri.
Ad-aware
Spywareblaster
IE-SPYAD
Empty Temp Folders

Deuden har jeg en firewall og et antivirusprogram - og 7-9-13 jeg har ingen problemer haft med snavs, og når jeg checker med Ad-aware er det sjældent jeg har noget.
Mit antivirus program er også gratis, det er antivir.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 02:25

Prøv også at gå ind og læs i det forum her www.spywarefri.dk/forum, der får man virkeligt et indblik i hvad der kan blive lagt på ens computer uden at man aner det. Så har jeg glemt at du skal have lukket den port der hedder Dcom, da det er en åben port i XP og ingen ved rigtigt hvorfor Microsoft ikke har lukket den for den bruges ikke. Den kan du også læse om og downloade fra spywarefri og arlet.
Alt hvad jeg har skrevet til dig er noget jeg har læst de to steder, samt ved at følge med i Tips og spørgsmål her på kandu. Der er altså nogle stykker der ved meget mere om dette. Så følg med i spørgsmål om sikkerhed.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 02:59

Jeg har downloadet de 4 ting der er under Min Sikkerhedspakke på www.arlet.dk
Er de gode nok?

Jeg har lige slettet de cokkies jeg ikke mener at bruge. (slettet gennem programmet "Empty Temp Folders")
og nu er jeg i gang med at slette alle URL´s. Det er vel ikke forkert?

Mordex.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-04 03:09

Det du har downloadet via arlet er ok, men jeg ville nok også installere Ad-aware, så kan du lade programmerne rense ud. Husk at lukke Dcom.
Kandu begynder nu at køre bacuup eller hvad ved jeg så jeg slutter.
Bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-04 00:10

Hej Mordex
Blev du udlært i spyware i forrige nat. Det er et utroligt spændende område.
Hvis du har fulgt med så er der flere virus i omløb pt. jeg har fået 3 forskellige mails til aften med virus i.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-02-04 00:37

Ad-aware har jeg downloadet i går aftes/nat.

Er det godt hvis man en gang imellem går ind og sletter alle URLs og de cookies man ikke bruger?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-04 00:53

Hvis du har installeret de programmer vi talte om i går så er du godt sikret. Programmet Emty Temp Folders kan styre dine cookies og midlertidige filer, det står en vejledning på spywrefri, men jeg går da ind engang imellem og tømmer alt hvad der er i Temponary internets files, mere for at der ikke ophober sig så meget.
Med den programpakke du nu har vil du ikke få "snavs" i maskinen og behøver ikke at tømme dine cookies, for du burde ikke få spycookies ind, men husk at hold dem opdateret, det vil du som regel også kunne se på spywarefri.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-04 03:00

Du kunne jo tilmelde dig www.spywarefri.dk/forum og så prøve at lave en HighJackThis log som du lader dem vurdere i forummet, skulle du have haft noget snavs inden du installerede beskyttelsesprogrammerne, så bliver det luget ud derinde. Så om en måned så prøver du det samme, og du vil med stor sandsynlighed være clean. Arlet og ans er også gode til det, her på kandu.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 20-02-04 23:57

Tak for svaret bentjuul.

Nu kan jeg være rolig.
Tak for hjælpen.

Mordex.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-04 00:21

Selv Tak Mordex, ja jeg har selv lige opdateret mine programmer.

//bentjuul