/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skyggejagende schäfer
Fra : BarsKill
Vist : 932 gange
100 point
Dato : 18-02-04 22:42

Hej.
Jeg har spurgt før - men ønsker flere kompetente svar:
Jeg har en 9 mdr. gammel schäfer - meget kvik (synes vel enhver hundeejer om sine egne...) men som har fået en besynderlig idé: Han er i perioder BESAT af skygger!
Jeg havde en tanke om, at det var når han kedede sig - men efter 2 spor på hver en kilometer, derefter B-træning i en timestid, kan vi komme hjem og starte skyggejagten.
Samtidig har han fået et bide-i-ting-flip, der foreløbigt har kostet et gulvtæppe livet.
ER det "bare" hormonerne der drøner frit rundt i den stakkels hunds årer, eller kan man frygte at den er bindegal?
Han er alene hjemme 2 - 4 dage om ugen i 4 - 8 timer, og har ikke før hærget inventaret.
Han er begyndt at være til at arbejde med i B-træning igen efter en "oprørsperiode på 1½ måned.
Håber meget på konstruktive svar.
KH Karsten

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 18-02-04 22:46

Hej Karsten,

Såfremt konstruktive svar & løsninger skulle mangle kan jeg anbefale dig at kontakte Christina Ingerslev ( www.dogtraining.dk )

Jeg går til hundetræning der og synes hun er meget kompetent hvad angår hunde og adfærd.

God vind med det! Håber ikke I ender med mørklægningsgardiner og minus lys for at undgå skyggerne ;)

Stine R.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-02-04 07:04

Hvis din hund er så kvik, som du selv synes, er jeg sikker på den ved at skygger er skygger, men sjove at lege med. Og hvis den ikke er helt så kvik, som du tror, vil den være travlt beskæftiget resten af sit liv.

Ang. bideriet synes jeg du skal overveje, hvornår det sker. Læg mærke til, om det situationsbetinget. Fjern det han bider i, og giv ham noget han må bide i.
Det kan selvfølgelig godt være hormonalt, men jeg synes, det er lige tidligt nok.
En anden ting du skal være opmærksom på.... Du kan faktisk overtræne en hvalp, således han stresser. Gør du det?

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 19-02-04 08:19

Hej Barskill

Vores border fik også den skøre idé på et tidspunkt. Han kunne sidde i halve time og bare glo ind i væggen, hvis han fik lov.

Men det skal han ikke ha' lov til. Vi brugte vandpistolen. Men ellers aktivering, der får ham til glemme skyggerne. Måske andre adspredelser end bare spor - feks. INDENDØRS adspredelser.

Det gik over efter et stykke tid, men er også dukket op i små perioder siden. Så jeg tror bestemt, at det er en mani hunden kan beholde resten af sit liv, hvis man ikke gør noget ved det. Og det er ikke godt, for det stresser hunden helt vildt.

Go fornøjelse med det

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 19-02-04 08:23

Prøv at kontakte Etologisk Institut (Roger Abrantes), der kan du få gratis rådgivning og den plejer at være god.
Tlf. 70 20 19 19.

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-04 08:44

Hej Karsten

Din schæfer-hvalp på 9 måneder er i en meget svær periode ligenu, nemlig den "kønslige periode". Hormonerne flyver rundt i ham og han har faktisk meget brug for søvn/ hvile. Schæferen er en let-stresselig race, der ikke selv er i stand til, at stresse ned.
Jeg tænker, at du måske over-aktiverer ham. Det er rigtigt godt, at du går spor med ham - det er noget af det mest stressreducerende en hund kan foretage sig, men måske er 2 lange spor for meget for din hund. Hunde er individuelle og jeg kan ikke udtale mig om, hvad din hund helt specifikt har brug for.
Men fortsæt med næse-arbejdet. Hvis du laver stressende lege med din hund (boldkast, pindekast, trække-lege), så LAD VÆRE! Især schæferen der er så nem at køre op, har slet, slet ikke brug for den slags aktivering. (det har ingen hunde!).
Jeg vi foreslå dig, at du lærer ham, at når man kommer hjem fra gåtur, så lægger man sig og hviler. Lær din hund hvad "læg dig" betyder (ikke det samme som "dæk"). Hver gang han lægger sig af sig selv, siger du i samme øjeblik "læg dig, dygtiig, læg dig". Efter en del repetitioner, vil din hund forstå hvad "læg dig" betyder. Indtil da, kan du manipulere ham til at lægge sig ned (logge med godbid, klappe på underlaget etc). Det nytter ikke at råbe "læg dig", hvis hunden ikke forstår ordet. Ros ligeså stille, når han ligger ned, giv gerne godbid. Hvis han rejser sig, starter du stille og roligt igen, med at få ham til at lægge sig. Ikke skælde ud - men vis ham, kærligt og IKKE MINDST konsekvent, at du vil have, at han lægger sig igen. Sådan kan du blive ved - sikkert længe, før han forstå, at han skal lægge sig og blive liggende.
Jeg har en han-hund på samme alder som din, der har samme "kulret-hed". Jeg har nu i en månede trænet ligepræcis det med at lægge sig og blive liggende. Først nu, har han fundet ud af:
1) at han skal lægge sig og blive liggende
2) at jeg MENER det!
Du er lederen, den kloge, den kærlige. Du ved at han har bedst af at lægge sig. Men ligesom børn, vil hundene jo hellere være vågne og være med til alt det sjove. Lad ham vide (uden råb og slag og skæld ud) at du mener hvad du siger!
Senere kan du begynde at bruge ordet "læg dig", når han har fået lavet en sammenkædning.
Mht. at han jagter skygger. STOP DET! Afled ham, sæt ham til at lave noget andet, tag ham i snor - bare gør et eller andet, der kan stoppe ham. Det er (kan være) meget normalt at unge hunde finder på sådan noget, men der er risiko for, at det bliver til en tvangs-handling og senere stereotyp adfærd.
Ligeledes skal du stoppe hans bideri i ting. Enten skal han bare lægge sig eller du kan give ham noget han gerne må bide i.
Jeg er ikke adfærdsbehandler, men under uddannelse til det (er uddannet professionel hundeinstruktør). Jeg må ikke og er ikke kompetent nok til at adfærdsbehandle. Betragt mine råd som en ledetråd og kontakt en adfærdsbehandler, hvis dit problem ikke løses. Ingen kan egentlig udtale sig om en hunds problem, uden at have set den.
Christina Ingerslev kan hjælpe dig. ellers vil jeg varmt anbefale Lone Greva hundepsykolog, cand. psych (hos hende er jeg uddannet) www.hundepsykologen.dk
hun bor i Jylland og kan henvise til kollegaer rundt i landet.
Held og lykke
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-04 15:19

Hej, Karsten.. Det er jo ikke noget, han lige er begyndt på, vel? Såvidt jeg har forstået, så er det vistnok startet efter noget leg med en laser-pen da han var ½ års tid. Og du har åbenbart prøvet en masse ting for at få løst problemet.

Så der er nok tiden nu at opsøge en hundepsykolog.

Ligesom Stine R. går jeg også til træning hos Christina Ingerslev, og hende kan jeg også varmt anbefale. Men det kommer jo lidt an på, hvor i landet, du opholder dig.

Min egen Silke har været stresset af bolde og dummyer indtil vi var nødt til at tage "en kold tyrker" på grund af et skadet ben... Og det er først nu, jeg kan se, at hun har været stresset. -Så jeg er enig med Vildskud i, at årsagen til problemerne kan være stress.
Men det ER svært at stoppe med noget, som hunden er så glad for...

(Karstens tidligere spørgsmål: http://www.kandu.dk/dk/spg/26422 )

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 22-02-04 16:53

Tak for svaret vildskud. Det er herligt at mærke den seriøsitet der er i mange svar - især i dit.
M.v.h. Enzo Og Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 22-02-04 18:16

Kære Birgitta.
Også tak for dit svar.
Jeg har talt med et par adfærdsterapeuter, der mener der er elementer af stress idet - men ikke værre end at træning og afledning fortsat er nok.
Tak for svaret.
KH Karsten
PS: Jeg er imponeret over din hukommelse / systematik.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-03-04 10:19

Hej Barskill

Har ikke været herinde et stykke tid. Men vil da lige sige: "det var så lidt". Og fortsat held og lykke...
Vh. vildskud