/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Alger
Fra : mullen2003
Vist : 572 gange
88 point
Dato : 18-02-04 22:15

Der er mange alger i mit akvarie, de sidder både på ruderne og stenene, de er grønne og brune....
Hvad kan jeg gøre for at slippe af med dem???
Jeg vil gerne have "rigtige svar" i stedet for en masse links, tak..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-04 22:18

Du Kan jo Købe nogle maller men der skal mange til for at holde det rimeligt rent ellers er det bedste råd at koge stenene og rense ruderne og så sørge for at akvariet ikke står i direkte solskin Mvh Sune

Kommentar
Fra : palleandersen

Dato : 18-02-04 23:31

1. Skift mellem 1/4 og 1/3 af vandet hver uge.
2. Foderet skal være spist efter 5 minutter - ellers fodrer du for meget.
Du skal kun fodre een gang om dagen og kun 6 gange på en uge - den
7. dag er fastedag. (Så bliver fiskene også livligere).
3. Sørg for, at der ikke kommer direkte sollys på akvariet.
(4.) Køb "Politikens Akvariebog". Det er een af de bedste allround-bøger, hvor
alle kan være med.
Med venlig hilsen
Palle Andersen

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 19-02-04 13:36

Som Palle Andersen skriver, så er det vigtigt med hyppigt vandskifte! Det er ca. 1/4 af vandet og når du hælder nyt vand tilbage i akvariet, skal du sørge for at det ikke er varmt vand - koldt vand er der færre bakterier i....
En anden ting du også kan kigge på er tiden hvor lyset i akvariet er tændt. Jeg ved godt at her i vintertiden er der ikke så meget lys uden for, så man vil gerne have tændt lyset i akvariet - MEN selv lyset fra dit armatur kan give algeproblemer. Prøv at regulere lystiden nedad og se hvad der sker med algerne og hold også øje med dine planter, at du får lys nok.
Mit sidste råd er noget du hælder i vandet som hedder "AlgenSTOP" fra Vitakraft. Dette er mit sidste råd, for det er jo noget forholdsvis giftigt noget at komme ned til dyr, men hvis du følger brugsanvisningen og taler med din dyrehandler inden, så er det da en mulighed.

Håber du kan bruge nogen af mine råd

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 09-03-04 22:35

Prøv at start med at skrue op for din luftpumpe. Det gør at der ikke er så meget CO2 i vandet som algerne har brug for(det kan være at du bliver nød til at fjerne nogle af du planter, hvis de da ikke forlængst er døde af CO2 mangel pga. algerne).
Prøv også at skrabe algerne af glasset på dit akvarie og fjerne de ting der er hårdest ramt (du kan evt. også bruge aktivt kul i din spandpumpe, hvis du altså har en).
Prøv også at rense bunden med en "støvsuger" da der også kan ligge malge alder der.
Og husk at skifte vandet som de andre jo også siger.
Det siste altarnativ er så at bruge algefjerner, men vent med det intil du synes at der ikke er andre udveje tilbage.
Mvh Mikkel

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 11-03-04 19:50

Bare anskaf dig en algespiser eks. en gul sugemalle er god til dette job.

Kommentar
Fra : mlyn

Dato : 17-03-04 17:51

Hvor lang tid er dit lys tændt hver dag? Alt lys udover de første 10-12 timer gavner ikke dine planter, men til gengæld elsker algerne det...
Køb evt en timer i Silan til 40 kr for at styre lyset

Kommentar
Fra : graph

Dato : 19-03-04 14:00

Ferskvands rejer "nusser" bladene.. de spiser også alger.. er du heldig kan du få 5 for 100 kr... eller noget der omkring.. (du skal ikke forvente at se for meget til dem.. men de er nu ret sjove at lede efter)

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : mlyn

Dato : 19-03-04 14:14

Ellers vil jeg foreslå dig at skaffe siamesiske algeædere (vær sikker på at du får de rigtige, der er look-alikes ;) og ancistrus (skægmaller)... hvis du bare vil afhjælpe problemet.
Algeæderne tager både alger og andet skidt - de er virkelig gode arbejder! dem skal jeg helt sikkert have i alle de akvarier jeg skal have for fremtiden
Ancistrus mallerne bliver ikke "trætte" af at spise alger some mange af de andre maller gør, når de bliver større - desuden bliver ansistrus maller ikke så store
som fx gibbiceps...

/mlyn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-04 15:33

Anskaf dig nogle flydebregner, men PAS PÅ og læs lige her først : http://akva-net.hjem.orangenet.dk/salvinanatans.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:16

Fik du klaret algeproblemet ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 08:34

Det er mere end 1 år siden du spurgte. Jeg forlader spørgsmålet nu...

</MOLOKYLE>