/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gårde i Djursland
Fra : cschannong
Vist : 2486 gange
50 point
Dato : 18-02-04 21:31

Er der nogen der kan fortælle mig om der er gårde der hedder Østenfjeld og Vestenfjeld. Jeg har hørt at min oldefars mor kom fra østenfjeld og hans far kom fra Vestenfjeld(eller var det omvendt). Er det rigtigt eller en fjer der er blevet til fem høns.
Faren hed Marius Kristian Kristensen f 24/3-1867
Moren hed Mette Mari Jensen Bach f 10/5-1867

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-04 21:58
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-04 22:08

Og her fra Krabsen:

http://www.krabsen.dk/stednavne/spg2.phtml?Streng=Gjesing

Stednavn   Sogn   Amt   Kommune   Herred   Gammelt amt   Bemærkning
   Gjesing   Århus   Rougsø   Sønderhald   Randers   Bebyggelse
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-04 22:12

Jeg kan ikke finde Vestenfjeld,
måske er den med i Varla' s udvidede navne database?

Udgives måske snart på CD, se nedenfor:
Svend

Kommentar
Fra : persos

Dato : 01-08-04 20:41

Her er lidt oplysninger om Østenfjeld som de er blevet fortalt mig samt noter fra gamle kirkebogsudskrifter som går tilbage til ca.1730, men nogle af disse går kun tilbage til folketællingen i 1787.

Gården Østenfjeld-gård findes i Østenfjeld og er vist en velfungerende svinefarm i dag.

Mette Marie Jensen Bach er født i Østenfjeld, Gesing Sogn 10.maj 1867.

Marius Christian Christensen født i Ramten Mark, Ørum Sogn, Nørre Hrd. 24.marts 1867, hans forældre er; husmand Anders Christensen født i Fannerup, Ginnerup Sogn 4.juli 1839 og Rasmine Rasmussen født i Nimtofte Sogn 7.marst 1839.

Kan følge noget af slægten tilbage til ca. 1730.
De sidste af familien som besad gården var ca. 1920, hvor de 4 søskende; Rasmus, Viggo, Vilhelm og Ella ( alle døbt Jensen ) tog navnet Østenfjeld, således at der d.d. er ca. 20-30 med navnet Østenfjeld, og disse er således efterkommere ( eller indgifte ) af slægten fra Djursland.

mvh.
en Østenfjeld.

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 02-08-04 08:05

Hej Østenfjeld

Det lyder rigtig interessant. Kan du fortælle mere om familien ville jeg være meget interesseret da jeg sidder lidt fast.

kærligst Christina

Kommentar
Fra : persos

Dato : 02-08-04 08:57

Hej Christina.

Noget kan jeg da fortælle.

Er selv sønnesøn af Vilhelm, som boede sit liv i Aarhus og drev grossistforretning, landbrugsmaskindele, fra Mejlgade. Han handlede med smedene på Djursland og Samsø. Han var født 14.november 1900 og død september 1974 (husker ikke datoen).
Viggo havde guldsmedeforretning i Guldsmedegade og efterlod sig en datter født juni 1922, denne har aldrig giftet sig.
Rasmus ved jeg ikke så meget om, men ved at en søn, Marius, blev "adopteret" af søsteren Ella og dennes mand Georg. Marius blev gift med Thilde og fik to sønner; Lars og Ole. Min kontakt til den del af familien stoppede ca. 1960, da mine forældre blev skilt. Rasmus havde vist ca. 5 børn.
Ella og Georg fik ikke andre børn end Marius og boede på Amager.
Vilhelms søn, Leif, fik 4 børn via to ægteskaber (2 i hver) en datter maj 1944 og søn i ca. nov. 1945. I andet ægteskab fik han ut. dec. 1951 og datter i jan. 1955.

Du er velkommen til kontakte mig på min private mail; persmail@webspeed.dk hvis du mener der er andet jeg kan hjælpe med.

Per.