/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
2 rammer - angivelse af index.htm ?
Fra : MonieJacobsen
Vist : 371 gange
70 point
Dato : 18-02-04 13:19

Hvordan skal der angives start side Se:www.sunwind.dk/angivstartside.jpg
Har forsøgt, at vælge index.htm og afslut med OK.
Men index.htm vises ikke!
Den indholder: http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/example4.html

Hvordan skal der angives start side Se:
www.sunwind.dk/angivstartside.jpg

<head>
<title>2 vinduer</title>
</head>

<frameset cols="30%,*">

***Har angivet startsiden -> index.htm***

<frame src=index.htm marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="Start menu">
<frame src=dok2.htm scrolling=no>
</frameset>

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:25

du skal vælge den <html> side du har lavet som skal stå i rammen <index.html> er det navn du skal give selve rammesiden
//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-02-04 13:38

Det har jeg gjort lidt længer nede i koderne her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>

<head>
<title>mhaList</title>
</head>

<head>
<title>2 vinduer</title>
</head>

<frameset framespacing="0" border="false" frameborder="0" cols="30%,*">
<frame src=index.htm marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="Start menu">
<frame src=dok2.htm scrolling=no>
</frameset>

<title>Maksimer vinduet hos læserens computer</title>
<script language="javascript">

a=screen.availWidth;
b=screen.availHeight;

window.moveTo(0,0);
window.resizeTo(a,b);

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:48

jeg mener ikke at du må have disse koder på din rammeside
<head>
<title>mhaList</title>
</head>

<head>
<title>2 vinduer</title>
</head>

<title>Maksimer vinduet hos læserens computer</title>

hvad angår javascript er jeg ikke sikker men det er stadig den fil som indeholder rammedifinitionen der skal hedde index.html og den er der vel ingen grund til at kalde ind i en ramme,
<frame src=index.htm marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="Start menu">
du skal kalde din menu fil feks menu.htm og så du kan kalde rammefilen for index.html

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-02-04 14:01

Håber ikke det er for meget, vil du rette midt index.htm så det virker, ved godt jeg ikke er smart til dette,
men har bare prøvet mig frem, og så kan det jo gå galt.
Prøver med de 2 side, at havde Menu1 og Menu2 os. på side til venstre og når der klik'es på et emne ska det vises på højer side.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>

<head>

<title>mhaList</title>
</head>

<head>
<title>2 vinduer</title>
</head>

<frameset framespacing="0" border="false" frameborder="0" cols="30%,*">
<frame src=index.htm marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="StartSide">
<frame src=dok2.htm scrolling=no>
</frameset>

<title>Maksimer vinduet hos læserens computer</title>
<script language="javascript">

a=screen.availWidth;
b=screen.availHeight;

window.moveTo(0,0);
window.resizeTo(a,b);

</script>
<script src="mhalist.js" type="text/javascript"></script>
<link href="mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<title>mhaList</title>
</head>
<body background="images/himmel.jpg" style="background-attachment: fixed; background-image:url('images/himmel.jpg')">
<h1><font color="#FFFFFF" face="Times New Roman">Sunwind</font></h1>
<ul class="ListMenu vertical" id="menu2">
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Om SunWind</a>
</font>
<ul>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 1.1</a></font></li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 1.2</a></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Solfanger</a> </font>
<ul>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">SolfangerModul</a>
</font>
<ul>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.1.1</a></font></li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.1.2</a></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Times New Roman">
            <a href="solfanger/custrip.htm">Custrip</a>
</font>
<ul>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.2.1</a></font></li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.2.2</a>
</font>
<ul>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.2.2.1</a></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.2.3</a></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Times New Roman">
            <a href="solfanger/styring.htm">SolfangerStyring</a></font></li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Menu 2.4</a></font></li>
</ul>
</li>
<li><font face="Times New Roman"><a href="#">Solcelle</a></font>
<ul>
<li><a href="#">Menu 3.1</a></li>
<li><a href="#">Menu 3.2</a></li>
</ul>
</li>
</ul>
<script type="text/javascript"><!--
// Does Namespace 'ml' exist
if (typeof(ml) != "undefined") {
// Build ListMenu by the id of the root ul element
var oMenu2 = new ml.buildList("menu2");
}
//--></script>
<div style="clear:left;"> </div>
</body>
</html>

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 14:16

jeg vil godt kikke på det men hav tålmodighed
//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-02-04 14:27

Ok anne

Det er flot du vil hjælpe.

Hejmmesiden www.sunwind.dk holder jeg igang for ejne lommepenge, tjener ikke noget på det.
Den behandler emnet- vedvarende energi kilder og besøges af ca 23000 om mdr.
Men da jeg er alene om, at holde siden opdateret er det meget glædelig, at få en håndstrækning.

Hvis det var nemmer kan jeg sende hele mappen?
Så kan du bare sende mig en mail om dette.

Med venlig hilsen
Monie Jcaobsen
E-mail: mjs at nypost dot dk

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 14:29

jeg har hentet siden ellers tak du hører fra mig

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-02-04 14:41

Skal jeg lade dette sted værer open.
Jeg tænke på point eller skal jeg vente lidt endnu.

Med venlig hilsen
MonieJacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 14:42

ja det synes jeg

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-02-04 14:48

Til anne
Tak for alt endtil nu..
ha' en forsat god dag og aften
Vi skrives ved i morgen.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 19-02-04 11:11

hej Monie Jacobsen

sådan skal din rammefil se ud.
kopier den og kald den index.html. men pas nu på at du ikke overskriver den anden index fil så gem den under et andet navn først

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>

<head>
<title>SunWind - vedvarende energi</title>
<meta name="Generator" content="Microsoft FrontPage 4.0" />
<meta HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">

</head>

<frameset cols="30%,*" framespacing="0" border="false" frameborder="0" >
<frame name="venstre" src="menu.htm" marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="menuside">
<frame name="hojre" src="indhold.htm" marginwidth=30 marginheight=30>
<noframes>
<body>

<p>Denne Web-side bruger rammer, og din browser underst&oslash;tter ikke rammer.</p>

</body>
</noframes>
</frameset>

</html>

herefter skal du lave en menufil, som kun indeholder menuen, den der skal vises i venstre side.
jeg har sat henvisning til at filen hedder menu.htm

og sådan fortsætter du med at lave de forskellige filer der skal vises i højreside, forstået på den måde at hver enkelt ting, der skal kunne ses forsig, skal ligge i en seperat fil

jeg har sat henvisning til startsiden i højre side, til at filen hedder indhold.htm

håber du forstår mit volapyk ellers må du vende tilbage

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 19-02-04 11:45

Hej anne
Tak

Jeg vil lige afprøve dette.
Vender tilbage om lidt..

Med venlig hilsen
Moie Jacobsen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 19-02-04 12:22

Hej anne

Det er ikke lige sådan, at få til at virke!
Må jeg ikke sende dig mappen, det er kun menukonstruktionen.
Så kan du beder se hvad der gøres forkert...

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
E-mail: mjs at nupost at dk

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 19-02-04 12:29

jo den må du godt
soj@post1.tele.dk

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-02-04 22:01

hej undskyld forsinkelsen men jeg har ikke været hjemme. er lige kommet hjem og jeg skal nok kikker på dit site men helt ærligt jeg er ret træt lige nu, så der er nok ikke nogen mening i at prøve lige nu.

vi snaks ved

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 22-02-04 17:27

Hej anne
Hurra... har fået det meste af menu styringe til at virke!

Se: www.sunwind.dk/NySunWind/index.htm

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 22-02-04 21:07

hej monie

det er sgu godt gået

men du skal bruge denne doctype:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">

du skal passe på at der kun er en <BODY> </BODY>og en <HEAD> </HEAD> og <TITLE></TITLE> på den enkelte <HTML>-side se menu-filen

jeg tror du skal lave en større tekststørrelse i din <marquee> da den er svær at læse. desuden bliver der taget en bid af overskriften i menufilen

ellers et rigtigt godt arbejde tillykke med det.

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 22-02-04 21:11

hej igen
jeg sagde at der taget en bid af overskriften i menufilen men det var fordi jeg ikke kørte maksimeret

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 07:02

Hej anne
Allerførst mange tak.
Mine resultat af menusystemet skyldes dine tips.
Jeg skulle ligesom arbejde uden om Frontpage's brugerflade, med koderene.
Og det kræver sit. Så det er helt flot du har tålmodighed, hvor nogen nok falder af.

Hvordan gør man, så hele overskriften og siden tilpasser sig til den enkeltes brugers computer?
Finde der en kode for dette?

Er det i orden, at jeg holde igang med trå af spørgsmål her. Så hvis det er iorden for dig, så kan jeg færdiggører menusystemet og evt spørgsmål. Og selvfølgelige hår du ekstre point.

Skal denne indsætte øverst i index.htm filen eller på hver html-side?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 09:38

Hej anne
Se lige her, det her nedenfor, ser det rigtig ud?
Handt denne her <script language="javascript"> som skulle maksmimer htm-siden, er den rigtig indskrevet?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
<html>
<head>
<title>SunWind - vedvarende energi</title>
<meta name="Generator" content="Microsoft FrontPage 6.0" />
<meta HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">

<script language="javascript">
a=screen.availWidth;
b=screen.availHeight;
window.moveTo(0,0);
window.resizeTo(a,b);
</script>
</head>

<base target="_self">

<frameset cols="29%,*" framespacing="0" border="false" frameborder="0" >
<frame name="venstre" src="menu.htm" marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="no" name="menuside" target="hovedramme">
<frame name="hojere" src="startside.htm" marginwidth=30 marginheight=30 scrolling="auto" target="_self">
<noframes>
<body>

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 23-02-04 13:26

DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
skal indsættes som det første, altså inden <HTML>, på alle sider

med min ringe forstand på javascript ser det rigtigt ud.

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 13:51

Hej anne
Se lige her igen, det her nedenfor.
Handt denne her <script language="javascript">
som skulle maksmimer htm-siden, er den rigtig indskrevet?

<script language="javascript">
a=screen.availWidth;
b=screen.availHeight;
window.moveTo(0,0);
window.resizeTo(a,b);
</script>
</head>

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 23-02-04 13:55

ja den skal stå i <head>delen

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 14:00

Ok anne

Se lige her: www.sunwind.dk/NySunwind/index.htm

Har indskrevet et spørgsmål mere:"lokal søgemaskine" er det noget du kan hjælpe med?

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 70 point
Dato : 23-02-04 14:14

det ser rigtigt godt ud, men det kan godt være at du skal sætte en farvet baggrund på a:link fordi når du går ud i 3 niveau kan det være svært at læse den sorte tekst.

jeg ved ikke noget om søgemaskiner, så jeg vil nok bare nøjes med at følge tråden, det kunne jo være at jeg kunne lære det

//anne

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 14:23

Hej anne

Det er fint med den positiv kritik du giver. Det er altid godt, at hører om resultat fra en anden.
Så er der jo stører håb for, at hjemmesiden bliver brugervenlig.

Jeg lukker dette emne nu.
Med en stor tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-04 14:24

Tak for svaret ajohansen.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 23-02-04 14:25

selv tak, men man lærer jo altså også selv noget ved at hjælpe andre, og det er for mig ligeså væsentligt.

//anne