/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Kommunekoder fra postadresser
Fra : nyfigen
Vist : 12349 gange
500 point
Dato : 18-02-04 09:47

Jeg er på jagt efter et landsdækkende system hvor man indtaster en postadresse og får kommunekoden (kommunen)som svar.

Såvidt jeg ved vedligeholder Indenrigsministeriets CPR-kontor et vejregister som i en meget "rå" form indeholder de administrative inddelinger, men jeg kender intet system, der udnytter nævnte data med den funktionalitet jeg efterspørger.

Jeg kunne forestille mig, at politi eller redningsberedskab måske har sådan et system - men hvor kan man få det på kommerciel basis?

Hilsen Nyfigen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-04 10:01

Der er jo lidt af det i krak Mvh Sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-02-04 10:04

Jo der findes faktisk lister over kommunekoder, her blot et sted hvor du kan se:

http://www.dicar.dk/research/databank/index_nogler.htm

Ellers skal du ind under Danmarks Statistik, men jeg har lige set, at den pt. er nede, så chancerne er nok størst ved Danmarks Statistik.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Trunt1

Dato : 18-02-04 11:41

Der findes en side hvor du kan søge på nøgletal i de forskellige kommuner, men om man ved at indtaste postnummeret kan få oplyst hvilken kommune der er tale om, ved jeg ikke... Det ser ud som om man går den anden vej, hvor man har kommunen, men mangler postnummeret... Men prøv på: www.netborger.dk

Trunt1

Kommentar
Fra : Trunt1

Dato : 18-02-04 11:45

ellers er der en side der hedder: www.danmark.dk hvor du kan få en liste over landets kommuner... hvis du taster postnummeret i søg feltet, kommer der nogle institutioner frem som ligger i det postnr. - og derved kan du finde kommunen...

Håber en af de to sider kan hjælpe dig!

Trunt1 (igen)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-02-04 12:21

Hvis du går ind på den side jeg anbefalede dig, og gemmer nedenstående fil, får du samtlige alle landets kommunekoder linket til postnummer.

Indbyggertal pr. postnumre - også kommunekoder (excel) januar 2002

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-02-04 12:22

fortsat:

d.v.s hvis du søger på et postnummer får du kommunekoden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 18-02-04 12:25

Tak til

Sunowich
ellebye
Trunt1

Desværre må jeg skuffende meddele, at jeres forslag ikke løser mit problem.
Hilsen Nyfigen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-02-04 13:30

Du skriver:

Citat
Jeg er på jagt efter et landsdækkende system hvor man indtaster en postadresse og får kommunekoden (kommunen)som svar.

Du er samtidig skeptisk overfor om der overhovedet eksistere sådant et program. Hvad med at lave et selv?

Du har alle postnumre og kommunekoden dertil, så er det blot at oprette en acces-datafil og krydse postnumre med kommunekode eller omvendt.

Hvem ved, måske kan du tjene penge på programmet??

Mvh
Ellebye