/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Hvordan styrrer jeg størrelsen på mine f~
Fra : ticka
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 18-02-04 09:00

Jeg har lavet layoutet 100% om på en hjemmeside. På min egen maskine, hvor den er lavet ser det hele ganske godt ud. Skærmindstillingerne er sat til 1024 x 768. Jeg smed det nye layout i luften igår, og så den senere på dagen på en mindre skærm, hvor skærmindstillingerne er sat til 800 x 600. DET SER FRYGTELIGT UD!!!! Alt fylder for meget på siden...
Jeg har ikke stor erfaring med at arbejde med frames, faktisk er det første gang. Hvordan styrrer jeg størrelsen på mine rammer, så det hele kan ses på skærmen på en gang uanset hvilken skærm man kigger på?

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 09:47

hej
det er god skik at lave siden så den passer til 800x600.

har du et link så er det lidt nemmere at tale om

//anne

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 09:55

mener du, at jeg skal have den skærm jeg arbejder på til at være 800 x 600 ?
Siden er hér: www.sundby-noerager.dk

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 09:57

......og alt kom til at se endnu mere frygteligt ud da jeg begyndte at pille ved rammestørrelserne igår.....

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 10:06

ikke nødvendigvis men de forskellige mål på din side må ikke overstige 800px x 600px ialt og så skal du faktisk også tage hensyn til at din bruger jo har diverse scrollbarer og menulinier åbne som jo også tager plads så egentlig er det vel nærmere 700px x 540px.
jeg kikker lige lidt på din kode

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 10:53

jeg har kikket på din kode, hvad er det du synes der er forkert

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 10:53

jeg har kikket på din kode, hvad er det du synes der er forkert

//anne

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 11:01

Når jeg sætter min skærmopløsning til at være 800 x 600, så kan hele indholdet ikke ses på skærmen. F.eks er man nød til at flytte på "skyderen" forneden for at kunne læse, hvad der står ude til højre på siden. Jeg vil godt have, at hele siden kan ses på skærmen. Hvis du forstår hvad jeg mener: i stedet for hele tiden at skulle rulle siden op og ned og til højre og venstre for at læse indholdet.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 18-02-04 11:16

Anne skriver at det er god skik at lave siden så den passer til 800 x 600.
Så er det jeg spørger hvorfor det?

Er det ikke sådan at de fleste efterhånden har en skærmopløsning på 1024 x 768 og denne opløsning tager mere og mere over.

Men måske er jeg på forkant!!

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 11:18

det er den lodrette scroll du er utilfreds med, det kan du ændre ved at gøre billedet noget mindre, det er meget stort, du kan også gøre mellemrum i teksten mindre

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 11:22

anli>> ja jeg tror du er meget på forkant, jeg kender faktisk en del som stadig sidder med en 15" skærm og en så stor opløsning vil være meget svær at læse, derudover er det nemmere for folk med dårligt syn at se i en 800x600 opløsning. men det kommer jo stadig væk også an på hvem målgruppen er.

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 11:39

der findes et lille freeware program til at vise i forskellige browserstørrelser

http://www.axistek.com/browserresolutions/

//anne

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 11:40

ajohansen: den lodrette scroll er jeg egentlig ligeglad med, men det irriterer mig, at ved 800x600 er der også vandret scroll på - det er forstyrrende!!!

....men nu er jeg jo kommet til fra starten at lave siden i en større opløsning. Er der et sted i Frontpage, hvor jeg simpelt kan gå ind og optimere siden til 800x600? eller evt. et andet program?

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 11:41

det program har jeg installeret i formiddags, men så vidt jeg kan finde ud af, så kan man kun SE siderne dér, ikke lave noget om

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 11:46

det er lige meget hvilken opløsning du kører med når du opretter siden, det er inde i koden at du skal tilrette størrelsen på de forskellige elementer.
og nej du kan ikke ændre noget i det program du kan kun se hvordan siden ser ud i forskellige opløsninger

//anne

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 12:01

hvor gør jeg det? jeg har studeret en smule html, men er absolut ikke nogen haj......

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 12:14

du åbner filen Velkommen til....htm så vælger du for neden rammside-html her kan du ændre størrlse på rammerne da det er bredden du skal ændre er det antallet af colonner <cols> du skal finde det andet <frameset> og ændre til feks cols=208,*
håber du kan følge mig

//anne

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 12:30

det tror jeg godt jeg kan. <frameset cols="177,*"> står der nu. Hvad er det jeg ændrer, når jeg ændrer på 177?

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-04 12:33

du ændre bredden at venstre frame sådan at den tekst du har i filen venstre.htm kan være der uden at der er vandret scroll

//anne

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 18-02-04 15:19

Der er flere forlag der udgiver hæfter som netop omhandler det at fremstille hjemmesider, bl.andet Globe og IDG, der er sikkert flere-
Jeg vil anbefale dig at få fat på disse hæfter, her kan du lære det hele fra bunden.
Jeg har selv haft stor hjælp af hæfterne.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 15:28

der er også flere rigtig gode tutorials på nettet bl.a.
http://www.html.dk/
http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp
og selfølgelig
http://www.kandu.dk/dk/kurser/html/htmlkursus.asp

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 19-02-04 16:10

Tak for svaret ajohansen. Jeg har ikke fået opdateret ændringerne på siden endnu, men på min egen side ser det ud til at virke. Nu kan jeg ærge mig en masse over, at jeg altid har nægtet at beskæftige mig med pixels...........At prøve sig frem med størrelserne!!!!!!